Hur gör ni när andra uppenbart "gör fel"?

Cha9

Trådstartare
Som hästmänniska ser man ju ibland andra hantera/arbeta häst på ett sätt som helt främmande för en själv. Nu menar jag inte situationer där hästen uppenbart far illa (plågas, får stryk) utan mera vardagliga "konstigheter" =)
Tex när ovana människor försöker lasta en (synbart snäll) häst - utan våld - men inte klarar av det. Som tragglar och tragglar i all evighet utan att lyckas. Ingriper ni, frågar om de behöver hjälp eller struntar ni det om inte de ber om hjälp först?
Eller om någon tränsar på ett alldeles bakvänt sätt - som ni ser att det kommer misslyckas. (A la "hålla upp bettet och trycka det mot tänderna - och ha resten av huvudlaget hängande mot golvet")

Värre är väl kanske om det finns en uppenbar risk att något KAN gå illa. Som om någon rider runt med en sadelgjord som hänger mellan frambenen eller lindar en hästs ben sittandes på knä. (Det förstnämnda var jag nära att säga till om på ett ponny-EM (framridning)- på impuls - men insåg att jag inte kan ett ord spanska :o, så jag lät bli...)

Själv var jag "värre" förr - då tyckte jag att jag gjorde en insats som upplyste när jag tyckte något var tokigt (ofta genom att först fråga "varför gör du så här?"). Numera är jag betydligt mer restriktiv, kanske av bekvämlighet, och tänker oftast att var och en är salig på sin fason - och låter dem hållas.

Hur tycker ni man ska tänka?

Far inte djuren illa eller ingen risk för seriös olycka kan ske så säger jag inget, ty det uppskattas sällan ohc att få ovett för välmenande råd klarar jag mig utan.

Inte begriper jag riktigt hur man kan rida om gjorden hänger och slänger mellan hästens framben? Känns som att sadeln skulle ha glidit runt redan vid uppsittning.

Nej tack till folk som lägger sig i till höger och vänster så därför gör jag inte det.
Ber någon om hjälp som hjälper man, annars kniper man.

Btw så lindar jag ben sittandes mitt på röven ibland och skulle ha god lust att vrida om näsan på ngn som kommer och gnäller om det.

Jag försöker hålla tyst, eller säga till på ett vänligt sätt om jag vill hjälpa nån som ser ut att ha det jobbigt. T.ex. åt nån som lindar bakben och hela tiden lyckas trassla in sig i svansen skulle jag säga "Åh, det där är så jobbigt! Jag brukar knyta upp svansen för att slippa."

Som hästmänniska ser man ju ibland andra hantera/arbeta häst på ett sätt som helt främmande för en själv. Nu menar jag inte situationer där hästen uppenbart far illa (plågas, får stryk) utan mera vardagliga "konstigheter" =)
Tex när ovana människor försöker lasta en (synbart snäll) häst - utan våld - men inte klarar av det. Som tragglar och tragglar i all evighet utan att lyckas. Ingriper ni, frågar om de behöver hjälp eller struntar ni det om inte de ber om hjälp först?
Eller om någon tränsar på ett alldeles bakvänt sätt - som ni ser att det kommer misslyckas. (A la "hålla upp bettet och trycka det mot tänderna - och ha resten av huvudlaget hängande mot golvet")

Värre är väl kanske om det finns en uppenbar risk att något KAN gå illa. Som om någon rider runt med en sadelgjord som hänger mellan frambenen eller lindar en hästs ben sittandes på knä. (Det förstnämnda var jag nära att säga till om på ett ponny-EM (framridning)- på impuls - men insåg att jag inte kan ett ord spanska :o, så jag lät bli...)

Själv var jag "värre" förr - då tyckte jag att jag gjorde en insats som upplyste när jag tyckte något var tokigt (ofta genom att först fråga "varför gör du så här?"). Numera är jag betydligt mer restriktiv, kanske av bekvämlighet, och tänker oftast att var och en är salig på sin fason - och låter dem hållas.

Om det finns en uppenbar risk att någon gör sig illa och personen är omedveten om det kan jag säga jag "duu, tänk på det, eller akta så inte.." i all välmening, inte på ett sätt där jag lägger mig i bara för att och man får ju överväga situationen. Jag skulle inte bry mig om någon satt framför hästen och lindade för det anser jag inte är någon högrisk direkt om personen känner sin häst väl.

Om någon är rent otrevlig, misshandlar eller med vilja skadar eller utsätter hästen för fara då backar jag inte utan säger ifrån på skarpen att så gör man inte.

Gör någon på ett konstigt sätt som man uppenbarligen vet inte fungerar, altså att det ser helt tokigt ut kan jag fråga personen om hjälp men är det helt knasigt och personen aldrig kommer få till det så kan jag på ett ödmjukt sätt visa men då säger jag också "ursäkta att jag lägger mig i, men testa detta.."

Sen beror det ju på vilka personer också..jag skulle inte få för mig att i andras stall springa runt och hjälpa folk, det ser jag ingen mening med.

I övrigt så lägger jag mig inte i alls.

Senast ändrad:
Sen får man väl analysera lite, ser personen ut att vilja ha hjälp kan man "lägga sig i" i mindre viktiga frågor, men ser personen ut att vilja testa själv eller att man vet med sig att personen blir irriterad kan man ju låta bli

Flera av de saker du nämner behöver ju inte vara fel....

Jag försökte en gång tränsa en häst på "det vanliga" sättet men misslyckades. Då kom ägaren förbi och sa "Nä men det där går inte gör såhär" och så höll hon upp bettet med tränset hängandes framför hästen precis som du beskriver. Hästen gapade och tog bettet självmant. Fortsättningsvis tränsade jag hästen på det "felaktiga" sättet som ägaren visat och det fungerade utmärkt. Enklare än att tränsa vanligt faktist.

Vad gäller lastning finns det ju tusen olika sätt. Så länge häst och ägare är nöjda så kvittar det mig hur folk lastar. Jag gör själv inte allt enligt regelboken för det kanske inte passar mig/hästarna bäst bara för att det är mest rätt. Och även om allt man testar inte funkar så skadar det ju inte alltid att försöka.

Enda gången jag säger någonting är om det är något som ägaren/ryttaren sannolikt gör av misstag, typ rider med korsade tyglar utan att förstå varför ledande tygeltag inte funkar.... Eller om hästen far illa t ex om den rids med graman alldeles för tajt. Eller om någon ger sken av att de vill ha hjälp.

Verkar alla nöjda och glada låter jag bli.

Om det är någon i stallet som jag vet är lite ovan eller som jag vet gärna vill ha tips och hjälp så brukar jag "lägga mig i" eller fråga om de vill ha hjälp. Typ, "om du håller i nackstycket medan du för in bettet så är det lättare att hänga med när hästen väl gapar".

Om någon håller på och lastar och det ser ut att krångla/ta tid så kan jag säga i förbigående att de bara kan säga till om de känner att de vill ha någon hjälp. Ibland vill man ju hellre lasta själv och låta det ta tid, och jag skulle bli tokig om någon skulle tvinga på mig sin lasthjälp, däremot blir jag glad för erbjudande om hjälp, även om jag inte behöver det. Jag brukar bara svara att jag säger till isf, vi brukar klara det själva.

• Gilla
Reactions: MnM
svar på ditt

Man lägger sig inte i eller lägger energi på att tycka man har "rätt" och uppfostra andra.
Så enkelt är det om det inte handlar om djurplågeri rent bokstavligen i den termens verkliga definierade mening, eller om ngt inte är en allvarlig säkerhetsfråga för ekipaget eller andra. Dvs svar på frågan så 99% så lägger man sig inte i. Jag skulle inte heller ens ödsla mental energi på att öht störa mig på att ngn annan gör ngt jag inte håller med om faktiskt, utifrån det.

svar på ditt

Man lägger sig inte i eller lägger energi på att tycka man har "rätt" och uppfostra andra.
Så enkelt är det om det inte handlar om djurplågeri rent bokstavligen i den termens verkliga definierade mening, eller om ngt inte är en allvarlig säkerhetsfråga för ekipaget eller andra. Dvs svar på frågan så 99% så lägger man sig inte i. Jag skulle inte heller ens ödsla mental energi på att öht störa mig på att ngn annan gör ngt jag inte håller med om faktiskt, utifrån det.

Men vi prata väl inte bara om att störa sig? Skulle inte du erbjuda din hjälp om någon hade problem och du såg hur de enkelt kunde fixa det?

Om någon är uppenbart ovan eller kanske tillfälligt snurrig/stressad och kanske har glömt något väsentligt?
Själv hade jag uppskattat om någon sagt till mig att jag red iväg på unghästen iförd säkerhetsväst och keps(!)
Jag tyckte väl att jag hade skärm på = hjälm. Skuttade upp och red iväg, snacka om förvånad jag blev när hjälmen flög av i fartvinden...

Men vi prata väl inte bara om att störa sig? Skulle inte du erbjuda din hjälp om någon hade problem och du såg hur de enkelt kunde fixa det?

Nu var det ju inte det TS addresserade faktiskt som jag läst det utan snarare när och om man ska erbjuda sin hjälp i alla lägen när man själv anser att man inte håller med om det som pågår. Självklart är mitt svar baserat på det och i övrigt som jag svarade och resonerar.

endera har du missläst det jag svarat på eller så har du missuppfattat mitt svar gravt ändå utifrån det för jag ser inte riktigt hur dina exempel du drar in nu har ngt med det jag responderade på att göra riktigt.

TS skrev bla "som när ovana människor försöker lasta men inte lyckas", det tyckte jag stämde med mina exempel.
Men jag kanske missförstod TS fråga helt i så fall.

Något jag reagerat på i mitt stall är att alla med "fina hopphästar" aldrig tränar kontroll (hästarna är inte avslappnade för en sekund under ridpass) och att när hästarna är heta så höjer de hinderna så mycket att hästarna "tvingas" stanna upp lite (vilket inte funkar hela tiden precis) och att när hästarna stannar (för de skenar mot ett 130 hinder helt utan kontroll och styrning) så använder ryttarna våld för att hästarna ska förstå att de inte ska stanna hur som helst:banghead:
Jag reagerar väll inte jättemycket eftersom de är så inne i sin "dimma" och inte tar åt sig av konstruktiv kritik:wtf:
Men jag har väll inget att säga, de tycker ju jag är helt gaalen som har barfotahästar i träning samtidigt som de går på lösdrift samt ändats tänker "gör om, gör rätt" och börjar ofta om från början:banana:

Något jag reagerat på i mitt stall är att alla med "fina hopphästar" aldrig tränar kontroll (hästarna är inte avslappnade för en sekund under ridpass) och att när hästarna är heta så höjer de hinderna så mycket att hästarna "tvingas" stanna upp lite (vilket inte funkar hela tiden precis) och att när hästarna stannar (för de skenar mot ett 130 hinder helt utan kontroll och styrning) så använder ryttarna våld för att hästarna ska förstå att de inte ska stanna hur som helst
Jag reagerar väll inte jättemycket eftersom de är så inne i sin "dimma" och inte tar åt sig av konstruktiv kritik
Men jag har väll inget att säga, de tycker ju jag är helt gaalen som har barfotahästar i träning samtidigt som de går på lösdrift samt ändats tänker "gör om, gör rätt" och börjar ofta om från början:banana:

nej det är nog som sagt knappast ditt bord att lägga dig i och vill du ödsla energi på att tänka hur rätt du har bortsett från det så är det ju du själv som väljer om du vill lägga energi på det som sagt. Faktumet att du tycker att de är så inne i sin egen dimma osv säger mig att du lägger rätt mkt energi på det trots allt ang. att tycka om det . Känns även lite som du blandar in energi på vad du tror de tycker och tänker om dig utan vidare belägg faktiskt ang. det. Jag skulle själv anta att de nog förmodligen inte lägger särskilt stor energi på att tycka och tänka om dig öht faktiskt. Det brukar vara så de flesta är funtade faktiskt om man ska tänka lite sunt och generellt.

När det gäller t ex lastning så brukar jag efter en stund fråga om jag får prova eller om dom vill ha hjälp. Det brukar vara när jag ser att dom håller på att ge upp själv. Om det då är något som jag sett har varit uppenbart fel så brukar visa hur jag gjorde för att få in hästen, så att dom kan klara det själv nästa gång.
Men jag går aldrig fram och säger att dom gör fel och att jag kan bättre utan frågar om dom vill ha hjälp. Vill dom inte så slipper dom, fast hittills är det ingen som inte velat ha hjälp när man har frågat.

Hej!

Jag låter i det längsta folk hållas, när det kommer till lastning brukar jag gå förbi och erbjuda hjälp i stil med "Ni säger väl till om vi vill ha hjälp?" om de hållt på ett tag. När hjälp är erbjuden låter jag dem hålla på tills de ber om hjälp.

I stallet jag står har vi en "låt folk sköta sitt-attityd", det är väldigt skönt även om jag inte alltid håller med om vissas ideér ("longering" med tömmarna hängande på marken bakom hästen tex).

När någon jag vet brukar rida med hjälm glömmer den brukar jag påpeka det dock :-)

/Lavinia

Så länge det jag ser och upplever som "konstigt" inte är direkt förenat med fara så låter jag personen/personerna hållas. Är det någon jag ser som är uppenbart ovan kan jag möjligen fråga om jag kan hjälpa till. Att skriva andra på näsan brukas sällan uppskattas, så därför låter jag bli.

Självklart inte! Det gör jag inte i andra sammanhang heller. Det finns ju alltid människor, både i stallet och på andra håll, som springer runt och lägger sig i vad folk gör. Jag tycker inte om det, så jag gör inte så själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 260
Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka