@Hästpojken Fint att du tänker efter före. Att skaffa barn är stort och irreversibelt och beslutet bör vara genomtänkt för att skapa bra förutsättningar för både relationen och barnet.
Jag och min man är lite i samma sits. Vi har länge pratat om (och alltid skjutit på) det här med barn. Eftersom ingen av oss är villig att dra ned på timmarna i stall respektive ishall. Men det sagt är ingen av oss uppe i närheten av 40h/v på våra hobbys.
Min häst står 30min bort, och jag klarar mig definitivt på 3,5h/dag utan stress. Då har jag kört bil fram och tillbaka, mockat, förberett mat, ryktat, konverserat med stallkompisar och ridit i en timme.
En dag i veckan skall hästen vila och då behöver jag inte vara i stallet alls (kan be en stallkompis om hjälp eller köpa mockning etc. av stallägaren) Alternativt lägger jag totalt 1,5h på resor och häst den dagen.
Att spendera över 5h på hästintresset om dagen låter som väldigt mycket i mina öron. Särskilt om man bara har en häst. (Du skriver att hon spenderar 20-40h/veckan på hästen)
Jag har nära väninnor som kan ge dig ytterligare perpektiv:
Väninna nr.1 Har en egen häst som står 30 min bort. Hon skaffade medryttare under graviditeten eftersom hon visste att hon ville dra ned på stalltiden när barnet kom. När barnet kom tappade hon intresset för hästen helt och tog in ytterligare en medryttare. (Att sälja är inget alternativ när det gäller denna häst, men annars hade hon nog sålt).
Väninna nr. 2 Bor på gård och hade 2 egna hästar, hon anlitade en barnflicka för att kunna spendera tid i stallet även efter födseln ( en dröm för mig, men vi saknar ekonomin). Men komplikationer under graviditeten och förlossningen gjorde att ridning inte var på tal och hästarna fick lånas ut. Det har nu gått över 5 år och hon kan fortfarande inte rida utan smärta.
Väninna nr. 3 Red under hela graviditeten, arbetar i stall och som instruktör och hon har sedan första veckan haft med sig barnet varje dag. Det barnet hänger med på träningar, tävlingar i utlandet. Vaggas av stallkompisar och ponnytjejer medan hon rider och sitter i sele på magen medan hon håller träningar. Snart är det dags för dagis och då får hon egentid på jobb och i stall igen.
Summa summarum:
Det finns lika många lösningar som barn. Man vet inte vad som väntar, alls. Man vet inte hur man vill prioritera när man håller i sitt barn för första gången, vilken typ av barn man får eller hur livet vänder just för er. Man vet inte ens om man får ett friskt barn eller att kroppen klarar av hobbys när man blivit förälder (Man är inte så sugen på något alls om man har ett kolikbarn och får sova 1-2 timmar per natt, gäller ofta både mamma och pappa) Därför skall man nog vara riktigt säker på att man iallafall
vill ha barn. Så får man ta det som det kommer och göra sitt absolut bästa i att ge och ta i allt vad vardagen med barn innebär.