Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

Sv: Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

Medryttarpållen rullar sig kanske fem gånger om året, och aldrig i lera - att bli våt och geggig är det absolut värsta han vet. Är det lerigt i hagen kan han vara lite smutsig om benen - det spolar jag bort med slangen om det är vått, annars är det lätt att borsta av med rotborsten. Han skvätter även upp lera under magen när han busar, och det borstas också lätt bort.
Däremot brukar han vara dammig och full av spån från topp till tå eftersom han ligger ner väldigt mycket i boxen. Får väl erkänna att jag inte är jättenoga med att få bort allt damm - prioriterar ridningen istället. Brukar borsta av det värsta med en mjuk rotviska, och trösta mig med att det ändå är så mörkt när jag rider att ingen ser dammlagret han är täckt med. :o

Lånar Knapp:

Jag har oxå turen att ha 2 som inte rullar sig, och 1 som gör det....
Vet intee om det har med färgen att göra... Lite i alla fall Brun och fux rullar inte, skäcken gör det...

Men till saken: När skäcken går i lilla hagen, som av förklarliga skäl är lerigare så rullar hon i geggan. Nu, när hon går i stora vinterhage rullar hon inte där det är som lerigast, utan ofta på gräset...

Kan vara något att tänka på?????
Att ge hästen möjlighet att rulla utan att det är geggigt....
Vat dock att alla tyvärr inte har den möjligheten, med såna hagar...

Njae,jag skulle inte påstå att det gör ngn skillnad,mina hästar har gått i små lerhagar förut,och nu i en jättehage,kuperad skog med 3 ängar,ca 3 ha (3 hästar),och är det nånstans de rullar sig,så är det där det är lerigt.. :crazy: Innanför grindhålet..

Tja den av mina som rullar sig gör det helst där det är som lerigast (typ precis innanför grinden), de har en stor "gräsplätt" i hagen men där rullar man sig inte då blir han ju inte tillräckligt skitig....

Precis som min då. :smirk:
Jag brukar säga att min häst måste ha några sorts tvångstankar "jag mååååste rulla i värsta smeten, jag måååste rulla i värsta smeten".

Jag blir så less på att han ska vara helt insmord varje dag, så jag brukar bara säga till min enormt kelsjuka häst "kelstunden har utgått idag pga tidsbrist pga lersanering". :devil:

Min svettfux rullar sig - de andra är vanliga fuxar och rullar sig mycket lite.

Hon har en jättehage, där det bara är lerigt på en liten bit. Gissar var hon alltid rullar sig??? :smirk:

:d Kola

Mina hästar är ute 8h/dag i stora gräshagar me lite lera här och där.
När dom kommer in är dom ganska "snygga" ibland! Trots täcken med hals så lyckas dom.
Dom borstas noga innan dom tränas och efteråt så spolas ben och svampas av svetten.
Jag har precis köpt en ny häst och när den varit ute första dagen så skrek en av stalltjejerna NEJJJJJJ när hon tog av täcket och jag kände hur håret reste sig och sprang dit och frågade vad det var och hon sa. DYRA HÄSTAR RULLAR SIG OXSÅ! Sen utbröt det ett asgarv i stallet :rofl: :rofl: :rofl:
/M

haha, känner igen mig direkt..:p Min vita (bruna?) ponny rullaar sig mer än gärna i hagen... :crazy: alltid på det geggigaste stället... Har för mig att hästar inte trivs så bra om dom inte rullar sig?? :confused:

Pållen har täcke och är klippt så det blir bara lite lera på halsen och benen.

Tja,jag brukar alltid hävda att det är de dära bannade hbl'en som kastar omkull henne.. ;) För inte kan en "vit" ponnydam vilja rulla sig frivilligt? :angel:

Igår hade alla häatarna (utom min ena söta "lilla" treåring, som aldrig skulle smutsa ner sig :love: ) gjort en kupp mot oss ägare, jag har aldrig sett så skitiga hästar, de måste ha rullat sig typ 10 gr, det var massor med lera i öron och precis överallt, vi fick böra med att duscha hästarna med täcke på ingen ville ens ta i de täckerna och inga mönster syntes på dem heller eller vilken färg det var, jag hotade med att han får stå på stall 24/7 om han ser likadan ut idag. :mad:

Som du säger så tar det så mycket "onödig tid", jag mockade 2 boxar, sanerade en häst med täcken (den andra behövdes ju inte) och red en (den rena hästen), det tog mig 4 timmar...(brode tagit ca 2½ timme) och då var kelstunderna bortpioriterade. :crazy:

Min häst tycker det är äckligt med lera och vill helst inte gå ut alls om det är jättelerigt.

Benen spolar jag dock av varje kväll för hovarnas skull. (Lera = uttorkande)

Jag är tacksam! :)

Åhå, det finns alltså fler såna hästar! :) Känner mig otroligt lyckligt lottad nu när kompisarna tar in sina lermonster från hagen, och ägnar timmar åt att få dem presentabla, medan jag kan ägna mig åt roligare saker.
Mindre lycklig känner jag mig dock när pållen protesterar å det bestämdaste när det är lera på ridstigarna. :crazy:

Lyckost!!!!!
Igår tog det ungefär en halvtimme att SPOLA av lerlagret från min häst och hans täcke!
Och så fick jag rida en häst som fortfarande var blöt på ben, hals och huvud!
Vilket resulterade i en mkt grusig häst när jag ridit klart, för det blöta formligen SÖG ju åt sig grus...

våra hästar ät tack och lov inte särskilt rullbenägna men däremto blir ju benen leriga. Spolar av dom innan dom går in om det inte är alltför kallt och sen torkar av benen med en handuk och borstar hela hästen.

MoonFlight skrev:
Det är verligen skönt.... jag vill inte ha täcke på henne heller... hon får bara ha det om hon är varm när vi ridit eller om det är riktigt kallt... (fast hon är vbl...)
Men har för sökerhets skull skaffat ett riktigt varm och mysigt vintertäcke... bara utifall att...

Men det är så skönt när alla andra står där med sina lerhögar =)
håller med! mina rullar sig inte heller

Liknande trådar

Hästvård En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 991
Träning Nu när det är (var) sommar och varmt, hur tar ni hand om era hästar efter ridning? Spolar ni hela hästen med slangen, bara benen, svamp...
2
Svar
29
· Visningar
1 925
Senast: _Parelli_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka