Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

Sv: Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

Visst har jag sett din häst förr i sånt skick, amkm?! Upplever det numer själv med ynglingen, och varje gång skrattar man garanterat INTE ... ;)

Mina hästar har täcke, så en stor del av kroppen är ju ren. Det värsta tycker jag är benen. Vi har ganska torrt i hagen, men vid grinden är det bedrövligt lerigt. En av hästarna bör ha boots fram, men har också lätt att få mugg. Vill inte spola för ofta, men heller inte sätta boots på ler-fötter. Det blir till att välja mellan mugg och trampskador :cry: . Håller på att vänja häst-skrället vid hårtorken.

Borstar av med vanliga rotborsten och sedan ryktar jag med ryktborsten. Fungerar bra för mig. Drar också av det värsta dammet med en mjuk borste.

Jag borstar och svär.
Och hästen lider och är förbannad, då rykt är det värsta min grymt kittliga häst vet.

Han är den grisigaste häst jag träffat när det gäller att rulla i lera, men samtidigt den jag träffat som avskyr rykt mest.
En otroligt korkad kombination, och faktiskt det enda jag anser min häst korkad på...

Utan täcke är inte att tänka på, för med täcke så tar en "grovrykt" när det finns lera ute minst 30 minuter.
Och jag skulle få dammlunga om hela hästen skulle se lika jäklig ut. Redan nu så är det dammigt så jag hostar och harklar hela kvällen, och snyter ur mig kolsvart snor.

Så har min pålle otur, så blir våren långdragen, och han blir inte av med täcket förrän långt in i maj...

Senast ändrad:

Jag betvivlar inte alls på att mina hästar trivs och mår bra, men för att kunna kombinera deras rullande, och längre utevistelse och min ridning/deras motion så är täcke för mig ett måste, oavsett hur söte de kan vara med lera från topp till tå, det funkar inte i längden.

ang skrev:
Visst har jag sett din häst förr i sånt skick, amkm?! Upplever det numer själv med ynglingen, och varje gång skrattar man garanterat INTE ... ;)
Har du sett mina "live" eller bilderna förr? Bilderna har jag visat ngr ggr,har inte så många bilder upplagda på skitgrisarna,den absolut bästa på V. har jag slarvat bort.. :cry: När han har "rastakulor" i manen och heltäckt,även i ansiktet.. :crazy:

Nej det är inte så kul alltid speciellt när man ska borsta av dem på kvällen, när dom är så leriga att hästen nästan står o hostar.

Men är det ingen som ser det så att hästen kanske mår bra o trivs, jag skulle ta det som om hästen faktiskt mår bra! :)

Mina syns direkt när dom är glada när det är några minus grader o direkt på morgonen efter dom har ätit kraft foder o ska ut i hagen.
De går raka vägen till rullnings stället o rullar sig o sedan far iväg med ett glädje skutt.

Jag tror iallafall att de mår bra o en smutsig häst är en glad häst ;)

kom ihåg det ska vara kul o ha häst kan ingen skriva om nå positivt
så man blir glad ! :)

Hej hopp!! :banana:

På bild har jag nog sett leran (!). Och live med man och heltäckt ansikte, det kan jag numer se hemma i hagen... :crazy:

Oki,bara tänkte om du var nån som man kände,och eftersom jag har så dålig "fantasi" så kan jag inte ens gissa om vem du ens skulle kunna vara.. ;-)

Min häst har täcke på sig och det täcker en stor del av kroppen. :smirk: Han ÄLSKAR att rulla sig! Han lyckas rulla sig så att han har lera i sina öron! :D

Jag använder en piggborste för att borsta av all lera innan jag ryktar honom.

fast det är inte kul å häst om de ser ut så här "jämt".Mina lyckas ju t o m under torra perioder på sommaren med att vara leriga..
Och ska man då rida på kvällen och vill vara "säker" på att det är rent för sadeln osv,tja,då känns det som om man inte har nått val.. :crazy:

Jag har täcke på för att slippa den värsta leran. Nu behöver jag "bara" ta hand om en lerig hals och huvud.

Jag brukar ta piggborsten eller gummiskrapan och få bort den värsta leran, sen är det piggbosten som får borsta bort det värsta dammet. Benen spolas om leran är blöt, annars är det piggborsten som gäller där oxå.

Jag har täcke (oftast med halvhals) på min häst ute, och dessutom rullar han inte så mycket, så han brukar se hyfsad ut när han kommer in. Borstar och ryktar noga, särskilt där utrustningen ska sitta.

Benen däremot blir rejält leriga, och dom spolar jag av med varmvatten före och efter ridning/promenad/annat. Tvättar av hela hästen emellanåt om han blir extremt skitig.

Gillar inte lera... :crazy:

Mvh Huntress :)

Våra hästar går på lösdrift och det känns inte bra att låta dem ha täcken på sig dygnet runt bara för vår bekvämlighet.

Är hästarna riktigt leriga och vi vill rida, skrapar vi bara av värsta torkade leran utomhus (för dammets skull) och använder då en fällskrapa som ser ut som en tvåhands svettskrapa men med taggar på ena sidan. Sen borstar och ryktar vi under sadel och träns och struntar i resten :D

Jag spolar min häst....rakt av sen leder jag den torr sen rider jag...kalla det lathet :cool:

iår är vi välsignade med gräshagar som (ännu iaf) inte är leriga mer än lite vid grinden. Pålle har därför inte hunnit bli så smutsig än i år...av lera. Han gillar mera att ligga i boxen med bajs som huvudkudde...jättefina bruna runda fläckar på kinden och halsen och i den vita (inte längre...) manen...

Borstar av med piggborsten eller en svettskrapa (sån tvåhands modell i plåt med taggar) borstar med rotviska under magen och huvudet (resten är täckt) för att sadelgjord/träns inte ska skava, valacken har inga benskydd så benen så vara som dom är, spelar ingen roll om man borstar noga för han är aldrig mer än under riden man håller på med han för så fort han är ute så ska det rullas (går på lösdrift)

Stoets ben spolar jag av varje dag om det är kletigt, hon slår och trampar sig så hon har alltid skydd/boots på sig så först spolar jag med skydden på och sen ben och skydd var för sig innan hon får en ny omgång torra skydd på sig.

Jag har också täcke på, men hur jag än byter täcke så är det iallfall bara en stor jäkla lerkoka som kommer in på kvällen... Magen, benen, mellan benen, svansen, manen för att inte tala om huvudet och halsen :eek: jag har inte provat med halstäcke, det tycker jag ser lite för varmt ut än så länge... *suckar* ska snart ut till lermonstret och gno :D

Liknande trådar

Hästvård En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 991
Träning Nu när det är (var) sommar och varmt, hur tar ni hand om era hästar efter ridning? Spolar ni hela hästen med slangen, bara benen, svamp...
2
Svar
29
· Visningar
1 925
Senast: _Parelli_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka