Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

Ska jag inte rida så tar jag det värsta med piggborsten och rotborsten
samt kratsar hovarna.
Från och med idag är pållan som tur är täckad! :)

Sv: Re: Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

min sköthäst har täcke så hon inte ska bli blöt...
hon är en riktig lermaja och rullar sig ALLTID. Borstar av allt som är torrt (för det mesta allt utom längst ner på benen) och ryktar ordentligt. sen brukar benen va ganska torra också. Hon måste ryktas hur mycket som helst för hon får mugg och skav bara man tänker det.....

Sv: Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

Har turen att ha en häst som aldrig rullar sig i lera!! :D Men att han brukar få pissfläckar är en annan femma... :crazy:

borstar av den värsta leran med gummiskrapa och spolar av benen med ljummet vatten....

Om hästen gått utan täcke i hagen så rullar han sig alltid (rullar sig aldrig med täcke) och då ryktar jag han ren (speciellt där sadeln och tränset ska vara sen fårdet lov att vara dammigt på andra ställena) och ibland svampar av benen om de är extremt leriga innan ridningen, efter jag ridit brukar jag ta in han i boxen för då är det ändå mörkt och om leran är kvar på benen så spolar jag av dom och torkar benen torra med handduk, men oftast har leran försvunnit efter ridningen (om jag rider i paddocken) och benen är torra, sen kratsar jag hovarna.

min häst går med täcke, så jag har det inte så jobbigt! ;) spolar av den blöta leran från benen, och borstar bort den torra! men andra år när jag har haft häst har jag tagit bort det värsta, försökt få så rent som möjligt där utrustningen ska ligga. om jag inte har haft gott om tid d, så jag kan stå och rykta i en timme!!

När det inte är för kallt brukar jag vissa dagar spola av benen på min pålle.. Annars borstar jag med piggborste eller nån större kam. (Han har mkt hovskägg..) Hoppas snön kommer snart. Ena dagen lera - nästa stenhårt.. :/

Det allra bästa redskapet för att avlägsna intorkad lera är en koskrapa!
Finns bl a hos Granngården.

Immer

hejhej.

jag sköljer alltid benen på dem och kratsar hovarna, sedan så väntar jag med att rykta tills dom är riktitgt torra överallt, annars smetar man ju bara ut leran=(.

på den stora har jag täcke och shettisen går utan, men även om de rullar sig så blir de inte så skitigt, kan bero på att vi inte har någon lervälling i hagen utan bara grus :) . men blir de dammiga så brukar jag ta en svamp o fukta den o dra över hela hästen så blir de fina, efter det så sprayar jag med VO5:s balsamspray, mycket bättre än vanligt päsglans.

min stora häst har ett fleccetäcke innne också och då håller hon sig renare än vad hon skulle gjort utan täcke, med tanke på att de står på spån så blir de lätt dammiga.

//jessica

Är min häst lerig då jag tar in henne får det sitta tills det torkat,och sen borstar jag.
Kratsar hovar görs alltid.
Nu har jag så bra att mina vinterhagar inte är leriga.Det är sällan hästarna är leriga men det händer :bow:

har jag inte mkt tid skiter jag i manen och svansen. försöker få bort allt på halsen och ansiktet, där hon gnor in det som värst. :crazy:
prioriterar en ridtur framför en blänkande häst.
min häst dör inte av lite lera här och där, bara det inte skaver där hon har sadeln eller tränset.

Min har trähandtag och själva skrapan är rund, det är liksom flera "cirklar" av metall i varandra. Den sviktar lite också. Äh, svårt att förklara - men den är synnerligen effektiv. Jag hade stor användning för min tidigare ikväll.

Immer

Jag har det väldigt lyxigt för mina små gullungar :love: brukar låta bli att rulla sig. Har 4 styken.

Borstar av det värsta med piggborsten och med en rotviska med långa strån...kratsar ej ur hovarna om det inte sitter några synliga pinnar eller stenar...för att piss o skit inte ska sätta sig i skon och börja fräta...kratsar ur hovarna på morgonen istället så de är rena o fina så den välgjörande leran smörjer upp dom!Lera är inte bara dåligt ;)
Men dessa tistlar i mannen och svansen fy fabian vad jag tycker illa om dom :mad:

Nej blöt lera är inte dåligt för hovarna men att ha kvar lera som torkar på hovarna är inte bra, det torkar ut hoven.

Täckar stoet med regntäcke för att undgå det värsta. (Men täcket är oftast stelt av lera...)

Benen spolas.

Kroppen får först en omgång med svettskrapan, sedan gummiskrapan, sedan rotviska, sedan dandyborsten. Sedan en fuktad trasa för att få tag i det värsta dammet som ligger som dressing utanpå.

Manen kammas och borstas igenom så att lerkokorna försvinner. Rumpan brukar inte vara så farlig.

Huvudet får dras över ordentligt - speciellt runt öronen brukar hon vara väldans smutsig.

Inte förrän nu kan man gå utanför dörren utan att skämmas ihjäl.

Hingsten har högst en liten lerkoka på en skinkan som lätt försvinner med gummiskrapan.

Valacken kan vara lite skitig på benen och på halsen (+ manen), men det kräver inte heller några större insatser. Tack & lov, för efter stoet är man nästan helt slut.

:d Kola

Jag kratsar hovarna. Sedan spolar jag benen om det är väldigt lerigt.
Borstar bara av om jag ska ut och rida. Annars tar jag itu med leran nästa dag då jag ska ut...

Har turen att ha hästar som sääääällan rullar sig. :D

Min gris rullar sig dagligen!ser ut därefter oxå :crazy:
benen tar jag m svamp/vatten,kroppen är skyddad av täcket,men hals/man/svans och självklart huvudet ser för :devil: ut,
piggboste el vanlig borste använder jag i mina försök att få honom lite renare.......
han är ingen vacker syn denna årstid,
så här ser jag ut varje dag när jag ska hämta in grisen :eek:
(och så svär jag en liten ramsa oxå :angel: ) ;)

Jag använder gummiruggen och gnuggar lera med. Sen tar jag rotborste. Är oftast inte så jättenoga före jobbet eftersom jag vill hinna utnyttja ljuset. Är istället mer noggrann efter, ser dock naturligtvis till att hästen är ordentligt ren under utrustning och armbågsvecket och så.

Tack och lov har vi rätt "snäll" lera som inte är som cement, vilket jag har haft i ett annat stall. Då var det bara täcke som gällde.

Liknande trådar

Hästvård En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 997
Träning Nu när det är (var) sommar och varmt, hur tar ni hand om era hästar efter ridning? Spolar ni hela hästen med slangen, bara benen, svamp...
2
Svar
29
· Visningar
1 928
Senast: _Parelli_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka