Hur gör ni efter ridning?

Brukar skritta tills han är någonlunda torr. Så får han stå i stallgången och torka litegran, borstar av och släpper ut. Spola av honom gör jag bara om han är ovanligt svettig, eller om det är jättevarmt.
Verkar som väldigt många spolar av sina hästar varje dag? Vore det inte bättre att skritta hästen tillräckligt länge så den hinner torka? :confused: En våt häst är jättepoppis bland flugor och broms..

När vi kommer in så stretchar jag fram & bakbenen sedan så masserar jag henne på de ställena som hon HAFT ont
Svampar av och bostar och kratsar hovarna.
Sedan in och godis i krubban
Tar på insektsspray (hittat ett som verkligen hjälper :love:) så hon slipper insektstäcket :D
Sedan får de gå ut för natten
Om vi är färdiga vid matdax så får de mat inne annars åker vi ner till hagen vid 8 tiden och ger dem och en ny omgång I-medel.
Sedan är det mycket morötter och gonattpussar :love:

jag duschar honom väldigt sällan, gör man det för ofta (samt borstar för mkt på sommaren), försvinner ju deras naturliga skydd mot insekter och flugor!
då menar jag inte leran de så gärna gnuggar in ;), utan fettet i pälsen.

min häst brukar inte bli så svettig, isåfall bara lite på halsen och i virveln, och vid sadeln+sadelgjorden.

alt. svampar av lite lätt, eller borstar och låter det torka av sig självt.
han får kraftfoder och får stå en stund så han hinner kissa i boxen.
släpps sedan ut i beteshagen igen.

han ahr lätt för att bli svettig men eftersom jag inte rider så hårt, svampar jag av honom , drar av honom med svettskrapan och låter honom antingen självtorka eller stå och torka med ett fleecetäcke, mest för att korset inte skall kylas av. under tiden han torkar kratsar jag hovarna, kollar benen, tvättar alla flugbett med jodapax och smörjer in dom med teetreaolja och örtsalva, samt smörjer in karlederna med örtsalva. När han är lite torrare rykar jág av honom lite, sprayar på flugspray och släpper ut honom... så gör jag på sommaren och om jag kommer hem med en svettig häst ( fleecetäcke brukar jag slänga på om det är lite kallare ute....) :bump:

han är nämligen extremt känslig på flugor och blir fuktansvärt svulle av ett enda flugbett... och anledningen till att han får en sådan minutiös behandling är att han blir riden ca 3-4 gånger i veckan och då sköter jag om honom ordentligt.

Oavsett vad vi gjort så släpper jag bara ut honom efter att han har ätit, funkar jättebra. Ibland rullar han sig..

Är det mycket varmt står hon inne på dagarna. Om hon är litesvettig efter att jag ridit svampar jag lätt av henne. Om hon är jättesvettig svampar jag med massa vatten eftersom vi inte har något rinnande vatten så kan vi inte använda vattenslang. Efter det borstar jag lät av henne och kikar under hovarna.

Sv: Hur gör ni efter ridning?

fiaskurken skrev:
Nu när det är (var) sommar och varmt, hur tar ni hand om era hästar efter ridning? Spolar ni hela hästen med slangen, bara benen, svamp och hink eller hur gör ni? Kratsar hovar igen, kammar ryktar och donar?

Lite nyfis :p

Jag gör inget speciellt. Nu är min tjej så ung så vi rider sällan långt eller så hon blir svettig. Hon blir kanske lite avborstad vid sadelläget ibland och så brukar jag sätta på myggmedel. Sen går hon ut i hagen igen! :)

Sv: Re: Hur gör ni efter ridning?

Jag borstar rätt håren, kratsar hovarna (om det skulle vara bra med lera och gräs, får han tillräckligt av det i hagen...) låter honom äta medans jag plockar rätt efter oss och släpper ut honom i hagen. Skulle han vara EXTREMT svettig svampar jag av honom(på sommaren) Han torkar i regel innan jag hinner tänka ordet "svamp"...

Sv: Hur gör ni efter ridning?

Jag brukar svampa av min polle om hon är svettig annars bara borsta Och jag kolla så att inga stenar har fastnat i hovarna.
Sen sprayar jag på insektsmedel och sen är hon klar för hagen :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar