Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

fiaskurken

Trådstartare
Som alla vid det här laget borde veta (utom för er med lyxiga minusgrader :p ) brukar ju pållarna denna årstid vara ganska så leriga när de kommer in för kvällen...

Hur tar ni hand om hästen? Gnor ni med svampar och borstar tills hästen skiner igen eller tar ni "den värsta" intorkade leran och kratsar hovarna?

Jag drar några varv med piggborsten och en vanlig rotborste, kratsar hovarna, kammar igenom manen och svansen, torkar ur näsa och mun. Jag kan ju inte direkt påstå att han glänser - manken och benen är så dammiga så man nästan får nysattacker... Men vad ska man göra? Ett fåtal timmar senare är det ju en ny lerig plats i hagen som han bara MÅSTE prova, och det på stört när han kommer ut. *suck* ;) Ska han bli ordentligt ren igen så får jag ju tvätta hästen vareviga dag... :eek:

Sv: Hur GÖr Ni Med Er Leriga HÄst?

Jag brukar borsta av dem som du ungefär...sen brukar jag ta en lätt fuktig handduk och drar över dem med...då drar jag ur det värsta dammet också, som man inte får bort med borste...om man inte borstar och borstar och borstar.... Snabbt och enkelt. dessutom ligger det inte lika mycket skit kvar och de får (förhoppningsvis) inte skav från ev. täcken å så...

Har inte minus grader men en duktig totto som inte rullar sig (än i alla fall) =)

Det är verligen skönt.... jag vill inte ha täcke på henne heller... hon får bara ha det om hon är varm när vi ridit eller om det är riktigt kallt... (fast hon är vbl...)
Men har för sökerhets skull skaffat ett riktigt varm och mysigt vintertäcke... bara utifall att...

Men det är så skönt när alla andra står där med sina lerhögar =)

Skrattar är det första jag gör - för sambons häst är värsta lergrisen ...

Borstar inte om vi inte ska rida, och är det överjävulskt på helgerna täckas hästarna även innan ridning för annars kommer man INTE ut den dagen. Inte sambon i af.

Men när hästarna ska göras rena drar vi av leran med en skrapa utanför stallet + borstar igenom med piggborste. Då är klumparna och värsta dammet borta och vi kan åter längta tills tjälen och snön kommer. Ibland är den en välsignelse ;)
Väl inne i stallet borstas hästarna igenom ordentligt och börjar väl närma sig presentabelt skick även i människoögon.

Nu har ju min häst täcke på sig, men det brukar hinnas med en lerig period innan det är dags att täcka... :cry:

Ska jag rida så drar jag av det värsta med ryktskrapan (oval plåtskrapa) och borstar med rotborsten och sedan mankborsten. Eventuellt sprayar jag lite "Bloom & Groom" på de värsta dammställena, typ manken osv. Sen ryktar jag lite där sadeln ska ligga.

Ska jag inte rida blir det antingen en dusch eller bara ryktskrapan och mankborsten.

min pålla rullar sig inte (än)
Fast hon undviker lervällingen, det är så skönt :)

har hört att pållen kan få gallor el nåt sånt av plåtskrapor? Alltså när man använder den på pälsen ;)

Stoet rullar sig ALDRIG i lera, eller ens jord. Hon rullar på sin höööjd i gräs, och annars bara i spån. Hon är 1½ nu och har aldrig nånsin rullat i någonting 'skitigt'. Jag är i himlen, hon är renare än renast, och hon borstas knappt.

Valacken är en rulloman, han har nog gris längre bak i stamtavlan för han kan bara inte motstå att rulla i jord eller lera. Vi har äcklig Upplandslera här, som inte går att borsta bort, hur mkt du än borstar så dammar det svart om hästen ändå. Och jag har inte spolmöjligheter, och han är en skavkänslig herre. Så han går täckad under den leriga perioden. Då blir det bara hals, ben, huvud och mage man måste borsta av. Vilar de brukar jag dra av det värsta, ska jag rida borstar jag ordentligt.

Glömde jag säga att valacken är SKIMMEL? ;)

Det finns förresten före- och efterbilder här, brukar skapa igenkännande suckar hos de med rullomaner:

http://hem.passagen.se/xyplex/foreochefter.htm

(funkar inte länken så ta bort http:// och klistra in)

Jag Ändvänder vanlig "Pigg borste" det är det enda som fungerar på dessa isbjörnar. Sen får man borsta av dom när dom har varit inne ett tag o torkat.
Men jag anser att en häst som rullar sig mår bra o är en frisk o glad
häst :) tror nästan att smutsen skyddar dom lite grann. :bump:

Sen om dom inte har en högglansig päls är inte så noga, så länge hästen mår bra o är glad, oftast om hästen mår bra är dom glansiga i sig själva. ;)

Hej hopp!!!

Jag använder helt enkelt täcke på dem för att slippa detta, annars blir det att jag får vänta hur länge som helst innan leran har torkat (det händer ju att de rular sig 15 min innan det är dags för intag) så det ens går att borsta bort, och varken jag eller hästen uppskattar midnattsridturer, alternativt är att de får komma in vid lunch för att hinna torka tills jag kommer och det uppskattar knappast hästarna det heller.

Benen spolar jag av varje dag.

:rofl:
Valacken din har nog visst släktskap med sambons islandshäst ... Så ser han ut, täckena rinner det lera om och efter torkning tror jag de går att ställa fristående utan häst under!

Jag borstar bort all torr lera med piggborsten, och gör sen extra rent under sadeln. Efter ridningen borstar jag bort all lera som hunnit torka under tiden, och ser också till att karlederna är rena.
Tack och lov har jag en häst som torkar väldigt snabbt :)

mycket_irriterad skrev:
Jag använder helt enkelt täcke på dem för att slippa detta, annars blir det att jag får vänta hur länge som helst innan leran har torkat (det händer ju att de rular sig 15 min innan det är dags för intag) så det ens går att borsta bort, och varken jag eller hästen uppskattar midnattsridturer, alternativt är att de får komma in vid lunch för att hinna torka tills jag kommer och det uppskattar knappast hästarna det heller.

Benen spolar jag av varje dag.

Ja ibland är det inte roligt, mina rullar sig alltid när dom kommer ut i hagen direkt på morgonen, så oftast har det hunnit torka när jag ska ut med dom. ;)
Men tror du inte det är ett trivsel tecken att hästen rullar sig ,var glad att hästen trivs o mår bra istället för att se det negativa.
Jag blir alltid lite full i skratt när jag ser dom gulliga isbjörnarna leriga från topp till tå samtidigt som man tar en djup suck :)

Det sak vara kul o ha häst se det positiva :banana:

Om jag inte ska rida så drar jag bara av det värsta med plåtskrapa och borstar efter. Ska jag rida så blir det till att köra noggrannare, åtminståne där utrustningen ska sitta. Då blir det även rykt och fuktiga trasor.

Har man en häst som ser ut så här när hon varit "naken" ute så väljer man snabbt att använda täcken på de och då ser de ändå ut som,tja,bedöm själva ;)

amkm skrev:
Har man en häst som ser ut så här när hon varit "naken" ute så väljer man snabbt att använda täcken på de och då ser de ändå ut som,tja,bedöm själva ;)

Ja titta så vacker han har gjort sig o bara för dig Haha! :)
Dom är roliga ibland man kan inte bara mer än skratta åt dom.
Det är kul nästan jämt. ;)

Jepp,och visst,jag kan tycka att det är charmigt att de rullar sig och gottar sig,men måste hon göra det ca 30 min. innan insläppet?? :crazy:
Är ofta man kan kika ut i hagen och alla tre är "rena" och så ska man bara.. ;)
Och när man väl är ute igen,så är alla rullade,gärna i smetig blöt lera.. :crazy: Det liksom tar sååååå mkt tid att hitta en häst under alla lera..

amkm skrev:
Jepp,och visst,jag kan tycka att det är charmigt att de rullar sig och gottar sig,men måste hon göra det ca 30 min. innan insläppet?? :crazy:
Är ofta man kan kika ut i hagen och alla tre är "rena" och så ska man bara.. ;)
Och när man väl är ute igen,så är alla rullade,gärna i smetig blöt lera.. :crazy: Det liksom tar sååååå mkt tid att hitta en häst under alla lera..

Javist är det så ! :smirk: det är inte alltid så kul när man inte har tid, jag blir alltid full i skratt när jag ser dom, folk tror nog jag är galen när jag står o små skrattar för mig själ.
Men o samtidig så tar man en riktigt djup suck , dom gör sig så vackra :) o bara för oss tänk så Haha! ;)

Liknande trådar

Hästvård En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 991
Träning Nu när det är (var) sommar och varmt, hur tar ni hand om era hästar efter ridning? Spolar ni hela hästen med slangen, bara benen, svamp...
2
Svar
29
· Visningar
1 925
Senast: _Parelli_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka