Hur gör ni med eget stall under betet?

Sv: Hur gör ni med eget stall under betet?

Blir väldigt lättad över att så många har sina egna hemma.
Jag vill ju inte heller släppa iväg dom över sommaren.
Bara tanken av att ta sitt morgonkaffe en sommardag å sätta sig å titta på dom värkar såååååå härligt å avkopplande :love:
Jag längtar så:bump:

Vi har eget bete så hästarna får vara kvar hemma. Nya hästen har knottallergi och måste därför stallas in om nätterna tillsammans med sällskap, övriga två går dock ute dygnet runt i ca 1-2 månader.
Våra hästar ställs inte av under sommaren utan de rids hela tiden, så det skulle bli mer besvärligt att ha dem på bortaplan. Vi är tre personer som hjälps åt, så det går även att ta lite semester under sommaren :)

Vi är totalt 7 hästar i stallet och vi har tillgång till beten i viss mån.
Det kommer inte att räcka hela sommaren åt alla hästar men i värsta fall får man väl stödfodra lite.
Passar mig dock ypperligt eftersom jag har en tjocksmock som blir fet bara av att titta på mat. :)

När vi hade eget stall och bode i södra sverige så åkte vi iväg på sommarbetet med hästarna.
Där gick dom sedan i 2-3 månader.

Jag har inte eget stall, men kan svara på hur vi gör och har gjort med bete i alla fall.

När hästen stod i litet kollektivstall med bara en grushage så hyrde vi in oss i grannstallet som hade bete. De tre hästarna från vårt stall fick gå tillsammans med två andra, och det var aldrig några problem. Gick på bete dygnet runt från juni t.o.m. augusti innan vi plockade hem dem igen.

I nuvarande stallet har vi två egna sommarhagar som hästarna flyttas över till i mitten på maj. Där går de ute dygnet runt tillsammans med fåren fram t.o.m oktober om vädret tillåter. Tar inte in några utomstående hästar utan det är bara stallets egna som går där. Gräset räcker inte så länge, även om vi har två hagar att växla mellan, men hästarna får gå kvar ute även när de stödfodras.

Jag har aldrig ställt av min häst på sommaren utan fortsätter rida som vanligt även när han går ute dygnet runt.

Blir väldigt lättad över att så många har sina egna hemma.
Jag vill ju inte heller släppa iväg dom över sommaren.
Bara tanken av att ta sitt morgonkaffe en sommardag å sätta sig å titta på dom värkar såååååå härligt å avkopplande :love:
Jag längtar så:bump:

:love:. Håller tummar för att allt går vägen!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 485
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka