Hur gör ni med eget stall under betet?

Caress

Trådstartare
Hej.
En liten frågar bara..
Jag sitter å räknar på ett stall jag ska flytta till senare.
Jag har 2 st egna hästar men ska kanske ta dit en 3:e häst.
Allt får jag ihop men sen undrar jag, hur gör ni under sommarbetet? Ni som står själva å bara 2-3 st hästar?
Flyttar ni dom till större bete för fler hästar eller har ni "bara" era 2 (eller 3) hemma?
Har ni eget bete?
Nyfiken på hur ni gör.:laugh:

Sv: Hur gör ni med eget stall under betet?

Vi hyr egna beten, i regel av lantbrukare. Att hyra av hästfolk så att de ska gå med en massa andra hästar blir oftast väldigt dyrt då lantbrukare brukar ta samma peng för hela betessäsongen per häst som hästfolket tar för en månad.
Vi har fn 5 hästar och när man har så många blir det mest ekonomiskt försvarbart att betala per säsong hos en lantbrukare.

Dessutom kan det vara skönt att inte inte ha andras "konstiga" hästar in i flocken ur smittosynpunkt och hästarna slipper en del rangstrider när de redan känner de andra ( dvs mindre häst mot häst skaderisk).

Skillnaden är då att ibland får våra hästar beta tillsammans med kor eller får ( vilket iofs är bra eftersom de äter varandras rator) och att vi själva står för tillsynen varje dag.

Vi håller däremot utkik efter lämplig betesmark att köpa. för det bästa hade varit att äga själv. Men här där vi bor är sällan åker eller betesmark till salu och är den det vill säljarna mer eller mindre ha ut tomtpriser för marken.

Senast ändrad:

Våra hästar, 2 st tidigare om åren - nu från i höstas är det tre, går inte på något speciellt sommarbete. De växelbetar våra hagar här hemma med våra får och då släpper vi oftast fåren först för lamm under uppväxt behöver betydligt kraftigare gräs än hästarna. Vi har 5 hagar plus en liten plutthage som hästarna går i. Fåren har ytterligare 2 hagar plus att de betar vallens återväxt efter hö- och ensilageskörden.

Tanken att släppa ihop våra hästar med andra, okända, har faktiskt aldrig slagit mig. Skulle vara för rädd för skaderisken (dessutom är ju sommaren tävlingssäsong - min häst vilar i december... fast vinterbete finns ju inte direkt :angel: )

Precis så känner jag oxå, att jag inte vill släppa ihop mina 2 eller 3 med andra främmande hästar.
Mina har aldrig gått med kor, undrar hur det skulle funka:confused:confused: Vet att det stallet jag ev, ska flytta till har kor i skogen nära mig under sommaren.
Ska kolla med nbonden vad det finns för mark och alternativ.:)

Jag har lagom mycket bete för 3-4 hästar så jag har mina hemma hela tiden.

Det har varit lite olika.
Från början hade vi inte lika mycket bete så då blev det mina 2 och vår inackordering.

I år blir det dock lite annorlunda, min ena häst, och vår inackordering är rätt känsliga så de kommer inte gå på bete hela säsongen och då kommer min andra och ev två betes"gäster" stå i övriga hagar.

Vi har eget bete och jag skulle aldrig vilja köra iväg hästarna på sommaren för då rider vi ju som mest.
Vi har snälla grannar som vi lånar bete utav så det brukar räcka hela säsongen. Att släppa ihop med kor skulle jag inte vilja göra och inte mina grannar heller. Med får skulle det nog inte fungera för då skulle nog min häst jaga ut dem ur hagen med tanke på hur hon beter sig när små djur kommer in i hennes hage.

Det är väl så bara att jag e van att ha dom i stor flock å så känns det så tomt bara med 3 hästar sen. Men det är ju fler som har så :laugh: å då kan man ju ha flera hagar att byta med om inte betet skulle räcka. Har inte kollat med bonden ännu om hur mycket mark jag kan få. Men ännu är det ju inte aktuellt. Men det tar ju tid innan man får ihop allt och massa tankar vandrar ju :angel:

De vuxna hästarna går alltid hemma på bete, i regel har vi haft två-tre unghästar (åringar och fjolingar) också så det har ändå passat med vårt bete till dem. Totalt blir det en flock på mellan 8-11 hästar. Däremot när vi haft unghingst har vi hyrt in oss på hingstbete.

Senast ändrad:

Vi har 3-4 hästar hemma och eget bete (växelbetar med våra får). Att släppa ihop dem med andra hästar brukar inte vara några problem, men jag tycker det är ganska skönt att bara ha våra egna här.

vi har fåra hästar hemma på sommaren, först för att vi redan har tillräckligt med bete för 2 stora hästar som bara går ute 24/7 i nån vecka om året. resten av tiden så tränas och ev tävlas den ena mer intensivt och då vill jag hålla koll på henne vad hon äter och dricker. + så är hon ganska lätt född och får snabbt en rund och fin mage ^_^.
den lilla fång shettisen får nöja sig med att gå i en mindre gräs lös hage med mycket el och trä staket runt ^_^. hon får sitt bete nu på vintern då hon på ngt sätt tar sig ut ur en hage med 3 täta trådar + plank :/. de som promenerar förbi tycker i alla fall att hon är söt som följer efter dem en bit :D

Har eget bete och har hästarna hemma. I somras var första året vi även hade en häst inhyrd, vilket funkade bra, men det är alltid en risk att släppa ihop nya hästar. Har bete så det räcker till 10-15 hästar, men vi brukar låta grannens kvigor växelbeta med hästarna istället. I sommar kommer vi ev. ta emot en eller par unghingstar, mest för att våra egna ska få sällskap, och att jag vet hur svårt det är att hitta hingstbete häromkring...

Jag har mina hemma (2 egna, 1 inackorderad, och i sommras kom min valack som är ute på foder oxå hem till mig, så 3-4 hästar, plus en miniåsna :p). De går ute dygnet runt i en stor hage. Betet har räckt fint de andra åren, men är lite nervös för iår eftersom min hyresvärd inte slått hagarna.... Jag tävlar och rider som mest på sommaren, därav att jag inte vill köra iväg dem. Dessutom faller de lätt ur (fullblod) och jag vill kunna ha koll på dem hela tiden ifall man behöver sätta in extra kraftfoder eller så.

Våra två kommer att gå här hemma, vi har tillräckligt med bete. Ev kommer även grannens hästar gå här men troligtvis kommer de gå i separata hagar. Även jag rider som mest på sommaren så jag skulle inte vilja skicka iväg dem :)

jag har lite bete men skulle aldrig slappa dem pa bete for en hel sommar i alla fall. de kommer in under 12hr period under dygnet. antingen dag eller nat beroende pa. For det mesta blir det natt da mygg etc ar hemska har.
Forstar inte varfor folk lagger av sina hastar for 2 manader och sen klagar alla pa att de ar for feta etc.. Och de tappar muskler.. Maste vara ngt svenskt.. Hemma gick hastar ut och at gras aret om, dagtid eller nattetid. men samma dar, stallperiod under dygnet..ja vi ar alla olika.

Fast man kan ju hålla igång hästen även när den går på bete.

Min häst går på bete 4 månader varje år, numera är hon gammal och avelssto, men innan dess red jag henne några gånger per vecka. Hon blir dessutom inte fet på bete och har aldrig varit en häst som plågats svårt av insekter. Hovarna håller, hullet hålls, ögonen rinner inne, hon har enstaka insektbett, och hästen är glad och harmonisk.

som det ser ut i stallet där jag står nu så finns inga direkta betes hagar, vi har sommarhagar som är större än vinterhagarna och hästarna stödfodras. det passar bra till stallägarens tävlingshästarnar. de går ute dygnet runt.

inhyrningarna dock brukar flytta sina hästar till ett bete ett par kilometer bort där de har stora fina hagar, hästarna delas upp i en valack och en sto flock och de byter hagar allt eftersom de betas ner. Betet är på en gård med ett permanent stall finns där så tillgång till ridbana, rundkorall, uppbinding ute samt inne om det krävs. även möjlighet att spola hästarna. plus i kanten är ju att paret som äger gården båda är vetrinärer och det finns en klinik på gården. det är inte heller så fasligt dyrt 1500-2000 för ca 4 månader så det är riktigt bra!

hästarna hålls igång som vanligt då alla ridvägar är dem samma eftersom vårt stall och betet ligger så nära varandra. fågelvägen är det kanske en kilometer. tar väll kanske 15 min att rida i skritt bort till betet.

Kom på: Det är ofta samma hästar som kommer dit varje år, det är dom som är inhyrda i vanliga fall och ett par stycken som komemr dit på bete oftast samma hästar varje år speciellt i valackhagen så är sammansläppen ofta lugna eftersom hästarna känner igen varandra sen innan. stohagen kan det vara lite mer fart i då det ofta är tillskott av unghästar men det brukar lugna sig fort.

Senast ändrad:

Har mina kvar hemma.

Har eget bete och får även låna en hage av ungdomsanstalten som inte har några djur kvar.

Tycker skaderisken är för hög när man släpper en massa okända hästar med varandra på en gång.

Kram

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 485
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Nordsvensk Brukshäst
Tillbaka