Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

rubytoo

Trådstartare
Alltså om ni vet att en domare inte gillar hästen?? Stryker ni er eller rider ni snällt och tar emot kritik som inte stämmer??

Sv: Hur gör ni med domare?

Jag har aldrig strukit mig pga en domare, däremot så blir det om det finns alternativ, att man väljer tävlingsplats efter vilka som brukar döma, och väljer den som är positivast alternativt ger mest konstruktiv kritik.
Jag rider även om det är en domare som är allmänt negativ om än inte med samma glädje, är det en domare som ogillar min häst får jag mer känslan "jag ska f-n visa h*n" o rider på jäklar anama o adrenalin.

Jag har aldrig träffat en domare som inte gillar mina hästar. :) Däremot premierar olika domare olika saker. Vissa tycker vägarna är viktigast, andra fraåtbjudningen en tredje att hästen kröker på nacken.

Det finns en domare jag aldrig i mitt liv kommer rida för. jag har inte gjort det, men var på en ponny tävling där han sömde och jag har aldrig sett så många gråtande barn och ungdomar i hela mitt liv. Han var helt fruktansvärd i sin bedömning, sista placerade låg på 55% i LC! :eek: Så dåligt red de verkligen inte. Men de som placerade var också de som drog in näsorna på ponnyerna mest och allt annat kunnde vara lite hur som.

om det verkligen var så illa att kritiken inte stämde alls, så skulle jag nog försöka att undvika att rida för den dommaren så gott det gick.

Alltså om ni vet att en domare inte gillar hästen?? Stryker ni er eller rider ni snällt och tar emot kritik som inte stämmer??

Jag har 2 domare som jag bara vägrar rida för , den ena vill att hästen skall ha nosen i bringan annars är hästen öppen i formen :crazy:
den andra domaren tycker Hille är markbunden och matt :confused:jag har ridit 4 tävlingar för denna domare och hon brukar ligga runt 20-25 p lägre än dom andra domarna på honom medans hon tycker om Barcelona som i jämförelse inte lyfter en hov från marken isåfall :eek:

Jag har ju favoritdomare/domare som jag föredrar framför vissa andra och sen har jag ett par st som jag tycker dömer väldigt underligt.
Men jag skulle aldrig få för mig att stryka mig för den sakens skull.

Jag har 2 domare som jag bara vägrar rida för , den ena vill att hästen skall ha nosen i bringan annars är hästen öppen i formen :crazy:
den andra domaren tycker Hille är markbunden och matt :confused:jag har ridit 4 tävlingar för denna domare och hon brukar ligga runt 20-25 p lägre än dom andra domarna på honom medans hon tycker om Barcelona som i jämförelse inte lyfter en hov från marken isåfall :eek:

Vad säger du om 76% i första klassen (hästen brukar ligga stadigt runt 70% och har haft 73% förra året som bäst, aldrig legat under 65%) och 59% i andra klassen :crazy:

Första klassen hästen får 8a på både travökning och skritt och 7 på sina gångarter. Fick även två 9or och många 8or. Han gick väldigt bra inga missar alls

Andra klassen får han 5 på travökning och 5 på skritt och 5 på gångarter. Fick en liten miss i travökningen men den var liten. Skritten var bra tyckte jag. Fick 4st 7or resten 5, 6 och 4. Hästen gick nästan lika bra förutom 3st missar, bla omslag i galoppökning och ett galoppanslag i övergång skritt-trav.

Jag fick mycket beröm för min ridning i båda klasserna, men hästen fick mycket kritik i den andra klassen från att vara balanserad, lydig, stadig och takmässig blev han markbunden, dålig takt och obalanserad :crazy:

Förklaring?? Ja jag förstår inte, dock förstod jag lite mer när jag såg de andra och hennes bedömning på dem.

Fick en mycket rolig kritik på min ena mellangalopp där man skall innan bokstaven gå ner i arbetsgalopp = tappar bjudning i slutet skrev hon!! Jag tog ju upp honom och gick ner i arbetsgalopp :crazy: Men jag kanske gjorde fel??

Jag stod som ett :eek: när jag fick min kritik till den andra klassen, trodde att jag ridit på en sådär 64-65% med tanke på missarna. 59% fanns inte i min fantasi..

Jag har ju favoritdomare/domare som jag föredrar framför vissa andra och sen har jag ett par st som jag tycker dömer väldigt underligt.
Men jag skulle aldrig få för mig att stryka mig för den sakens skull.

Jag kommer inte att rida för denna domare igen, jag kommer att stryka mig. Finns bättre att göra än att lägga tid på att bli nerdömd.

Fick reda på av min väninna efter tävlingen att de strök sig pga att hon dömer så som hon gör. Hennes häst har aldrig fått några poäng av denna domaren. Synd att jag inte visste det innan jag red :crazy:

Finns ngn enstaka som har ett lustigt sätt att döma på, men som tur är dömer de inte så ofta och gör de det så rider jag ändå och ser det som nyttig träning till nästa tävling. Är det bara en domare som inte gillar min häst och det är konstruktiva grejor som h*n inte tycker om t ex så har min pålle en tendens att bli rak i halsen och lite på bogarna (mkt lite) när visar sin sämsta sida och vissa har det lite som "käpphäst" att hon ska vara rund i nacken och uppe med framdelen. Detta är helt rätt bedömt men vissa domare dömer inrte det lika hårt. I sånna fall så ser jag det som en utmaning att visa att hästen faktiskt kan vara på bakdelen med rundad nacke och lätta framben (vilket hon verkligen kan om klumpedunsen på ruggen bara skärper sig) och ger järnet. Men de flesta domare jag har stött på dömer mkt bra och korrekt, det är ju bara att kämpa på för oss ryttare och visa upp det bästa vi kan. Ngn enstaka kan döma tokigt men som sagt de dömer inte så ofta häromkring.

ett annat skräckexempel på låg bedömning är förklassen till stockholmsmästerskapen på lektionsponny i höstas där vinnande ekipage red på 60% i LB:0. många av dom placerade ekipagen rider ofta på nästan 70% men fick nu under 60%. helt sjukt.

Jag har aldrig varit med om att en dommare inte tyckt om min häst :p
Vad jag kommer ihåg i alla fall. Brukar få det som ritten är värd eller för bra.

Man klagar gärna när man bli nerdömd, men om man blir uppdömd (vilket man ALDRIG tycker att man blir - klart man är värd de där höga poängen!) så bara tackar man och tar emot.......

Jaa vad skall du på dressyrtävlingar att göra ;)

Nej jag hade inte heller slösat bort mina pengar för att rida för ökänt idiotiska domare och det gör jag inte heller.
En gång blev jag så arg att jag inte hade bromsat på övergångsstället om denne passerade :angel:

Så nej det är inte värt att bli så upprörd och dessutom betala för det :rofl:

Man klagar gärna när man bli nerdömd, men om man blir uppdömd (vilket man ALDRIG tycker att man blir - klart man är värd de där höga poängen!) så bara tackar man och tar emot.......

Om man tävlat mkt så vet man ungefär vad ens ritt ger give and take ett par procent beroende på hur domaren ligger i sin bedömning.

Om man tävlat mkt så vet man ungefär vad ens ritt ger give and take ett par procent beroende på hur domaren ligger i sin bedömning.

Jo, visst är det så...men det är klart att det händer att man får "för mycket" poäng av vissa domare. En domare jag red för ibland fullständigt ÄLSKADE en av mina hästar och gav alltid oss skyhöga poäng. Det spelade inte någon roll om han för dagen var spänd eller bytte galopp i en ökning eller ställde upp sig illa i halterna han fick ÄNDÅ höga poäng.

Såg jag att han skulle döma så visste jag att en färgad rosett var lika säkert som amen i kyrkan....

Denna domaren gillade lätta, lite fullblodslika hästar. Det var alltid hästar av den typen som var placerade. Tyngre hästar gillade han inte, dessa var oftast inte placerade.

Jaha, ja det händer inte mig iallafall :D Någon gång har jag fått ett par procent mer än vad jag har varit värd i min egen beräkning och den brukar stämma även när procenten är kassa. Jag brukar vill säga få vad jag förtjänar förutom ovanstående undantag. Av alla domare som finns är det bara dessa 2 som är helt kaiko i sin bedömning.

Eller så är det dom som har rätt och alla andra fel :rofl:

Fast allvarligt :crazy:

En häst som ligger konstant på runt 70% går in gör 3st enkla missar blir nästan sist på 59%, tror att den som blev sist fick 51% och den som vann fick 73%

Kan ju tillägga att de som blev i täten också hade missar, i form av snett huvud, dubbla spår, tungfel etc

Jag skulle acceptera en rättvis bed helt klart. Trodde själv att vi skulle ligga mellan 63-65% med tanke på missarna. Hade inte heller reagerat det minsta lilla om jag varit på mitten av startfältet just med tanke på att ritten inte var perfekt.

Men att vara så nära de som verkligen inte ens gick på tygel eller de som stod på bakbenen hela programmet :crazy: känns inte relevant eller rättvist

Jaha, ja det händer inte mig iallafall :D Någon gång har jag fått ett par procent mer än vad jag har varit värd i min egen beräkning och den brukar stämma även när procenten är kassa. Jag brukar vill säga få vad jag förtjänar förutom ovanstående undantag. Av alla domare som finns är det bara dessa 2 som är helt kaiko i sin bedömning.

Eller så är det dom som har rätt och alla andra fel :rofl:

Jag håller helt med om detta, denna domaren förstod jag inte ett dugg hur hon dömde.

En häst gick på dubbla spår hela programmet gick ändå in på placering på ca 65%, enligt mig så skall ju en häst som inte kan gå rakt inte vara godkänd. Läste sedan denna kritiken och där stod det dubbla spår överallt men ändå 7or på de rörelser och på hästens form , Jag fick en 6a på min som är spikrak och stadig som bara den:confused:

Troligen hade jag inte heller lagt ner tid och pengar på att rida för den domaren mer.
Var det något genomgående som du fick kritik för, typ spänd häst eller bakom lod? I så fall går ju det igenom alla bedömningspunkter.

Nu när jag tänker efter har jag något liknande från förra säsongen. Jag kom tvåa på 72% i första klassen och i bottenskrapet i andra klassen på 58%. Då tyckte den domaren att min häst var spänd...Det fick jag jättemycket kritik för. På den tävlingen var det omvänd ordning i första och andra klassen, många som reagerade på det. Jag tänkte inte så mycket på det då dock.
Hon dömer inte så ofta här men i maj ska hon döma på en tävling och då åker nog jag till en annan tävling på en annan plats som går samma dag.:devil:

Vet en del som försöker rida så som dömande domare vill ha det.
Typ "hon gillar fart och fläkt så jag lägger upp tempot lite", eller "hon tycker lodplan är över tygeln så då håller jag in lite idag".
Det vägrar jag att göra. Jag rider som jag rider och tar bedömningen därefter. Då får man kanske räkna med lite upp och ner ibland.

ja tycker faktiskt att de i slutänden brukar bli rätt jämt. ibland får man för mkt poäng andra gånger får man mindre än man kanske borde få.

men visst ja förstår ändå de som har sina domare de inte gillar. vet tex en i stallet som rider samma klasser som ja dvs lokala typ LA. av en dommare här i området får hon ofta tråkig eller "livlös" ponny :( ja själv gillar denna dommare och många andra tycker oxå om henne, men alla domare har väl sina egna små kriterier för ett bra ekipage enligt dem. men att stryka sig, har de inte gått lite väl långt? man ska väl rida som man gör i vanliga fall å ta emot den kritik man får, eller? vissa tävlingar "måste" man ju rida, då menar ja vi som rider divitions tävlingarna och sånnt. om man då alltid stryker sig för den dommarn annras blir de inte mer konstigt då? eller a de är iaf de ja tror men alla får ju göra som dom vill :)

som sagt i slutänden tror ja iaf att de bli rätt jämt:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård