Hur gör ni med barnkalas?

Skrottiskrott

Trådstartare
Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan 15-20 personer, varav 2-5 st har varit barn (kusiner) som har lekt och haft hur kul som helst. Det har känts som rejäla och lyckade kalas helt enkelt. Barnet har aldrig efterfrågat något annat.

Jag har hela tiden tänkt att vi ska vänta med barnkalas, alltså kalas för bara hans kompisar, så länge som möjligt... Både jag och min man tycker att det är jobbigt med sådana kalas, jag minns att jag själv hade ETT barnkalas när jag typ fyllde 9 och jag tyckte faktiskt att det var jättejobbigt med vilka man skulle bjuda. Vi var en ganska stor klass så jag har för mig att det landade i att alla tjejer i klassen bjöds, men jag var egentligen inte så bra kompis med alla tjejer i klassen och det blev bara konstigt. Sedan var det så rörigt och stökigt hemma under själva kalaset kommer jag ihåg.

Men nu börjar fler och fler av hans jämnåriga kompisar ha barnkalas. Sonen själv har inte nämnt något om att han skulle vilja ha ett barnkalas än, men jag skulle ju kunna tänka mig att frågan kan komma snart. Jag är verkligen inte det minsta sugen på att bjuda alla jämnåriga och ha 15 st sexåringar hemma, eller i en inhyrd lokal/lekland eller liknande heller för den delen. Jag arbetar som lärare så det skulle inte vara några problem så sett, men jag känner att själva grejen innebär mycket jobb och stök och sedan skulle han kanske haft lika kul eller till och med roligare ihop med de allra närmsta vännerna (3-5 st) och bara göra något kul med dem.

Hur gör ni? Är det "konstigt" att inte ha barnkalas? Från vilken ålder?

Äldsta dottern bjöd alla tjejer i klassen en gång, det gör vi aldrig om.
Barnen får bjuda sina närmaste kompisar, ca 5 barn. Det är lagom. Vi är oftast hemma, på en lekplats eller i skogen.
Första barnkalaset har vi haft vid 3-4 år men då bara med 2-3 kompisar och väldigt enkelt.
Jag hade inte planerat ngt kalas om inte barnet har frågat efter det.

För många år sen anordnade jag kalas för hela klassen. Aldrig mer :crazy: Numera har vi sällan kalas för kompisar, enstaka tillfällen de senaste åren och då endast om de verkligen önskar det själva.

Jag hade ett kalas när jag var liten, bjöd alla tjejerna i klassen. Tyckte inte om det! Dom störde katterna och röjde runt i mina saker. Hade aldrig kalas igen!

Stora dottern är 4 år och vi väntar gärna lite till med kalas. Kommer aldrig ha kalas hemma, utan det får bli lekland eller i lokal. Dottern har heller inte blivit bjuden på något kompiskalas från förskolans håll heller.

Här brukar många bjuda hela klassen/förskolegruppen. Är väl mellan 15-20 barn. Då hyrs en gympasal eller annan lokal här i byn och det tas fram hinderbana (gympasal) eller fixas med dansgolv (annan lokal) och det brukar flyta på väldigt bra. Kalasen är i regel 1,5 timme och det är ganska lagom för lek, fika, presentöppning och fiskdamm 😊 Många föräldrar stannar kvar och då bjuds det på kaffe också.

Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan 15-20 personer, varav 2-5 st har varit barn (kusiner) som har lekt och haft hur kul som helst. Det har känts som rejäla och lyckade kalas helt enkelt. Barnet har aldrig efterfrågat något annat.

Jag har hela tiden tänkt att vi ska vänta med barnkalas, alltså kalas för bara hans kompisar, så länge som möjligt... Både jag och min man tycker att det är jobbigt med sådana kalas, jag minns att jag själv hade ETT barnkalas när jag typ fyllde 9 och jag tyckte faktiskt att det var jättejobbigt med vilka man skulle bjuda. Vi var en ganska stor klass så jag har för mig att det landade i att alla tjejer i klassen bjöds, men jag var egentligen inte så bra kompis med alla tjejer i klassen och det blev bara konstigt. Sedan var det så rörigt och stökigt hemma under själva kalaset kommer jag ihåg.

Men nu börjar fler och fler av hans jämnåriga kompisar ha barnkalas. Sonen själv har inte nämnt något om att han skulle vilja ha ett barnkalas än, men jag skulle ju kunna tänka mig att frågan kan komma snart. Jag är verkligen inte det minsta sugen på att bjuda alla jämnåriga och ha 15 st sexåringar hemma, eller i en inhyrd lokal/lekland eller liknande heller för den delen. Jag arbetar som lärare så det skulle inte vara några problem så sett, men jag känner att själva grejen innebär mycket jobb och stök och sedan skulle han kanske haft lika kul eller till och med roligare ihop med de allra närmsta vännerna (3-5 st) och bara göra något kul med dem.

Ett tips är att kolla om det är andra barn som fyller i närheten, vi arrangerade kalas tillsammans med två andra barns föräldrar med sonen, otroligt skönt att vara flera som håller i det. Då bjöd vi hela klassen men de var bara 17 totalt så det kändes lugnt.

Vi var på lite olika ställen, mest uppskattat var utomhus med partytält, grillade korv, bjöd på glass och skattjakt. Vattenspridare och soligt väder gjorde nog sitt till. :)

Dottern ville aldrig ha stort kalas mer än vi hade hela klassen hemma på champagnefrukost vid studenten. ;)

Enda "barnkalaset" vi har haft var när jag och sonens flickvän drog ihop hela deras kompisgäng och bjöd hit dem när han fyllde 15. Annars har vi firat med familj och släkt bara

I grunden gillar jag ju idén att man bjuder hela klassen just av anledningen att ingen blir utanför och att alla faktiskt får en inbjudan. Problemet är ju bara att barnen ofta inte vill ha dem stora kalasen. Kan tycka det är okej att bara bjuda några stycken men då ska det ju inte vara så att alla utom typ en eller två är inbjudna. Utan det får ju vara åt andra hållet att det är färre som bjudna än som inte är.

Minsta grabben fyller 5 i juni och då bjuder vi nog alla på hans avdelning på förskolan. Men de är bara 12 stycken och jag vet att om jag frågar vilka han vill ska komma kommer han räkna upp 7-8 stycken och då känns det inte helt rätt att inte bjuda resterande.

Haft barnkalas sedan dottern var 4 eller 5. Hon fyller 8 nu. Hela avdelningen, alla tjejer eller liknande. Typ värsta två timmarna på året men vad ska man göra. Barnet har skitkul så det är bara att stå ut.

Vi har haft hela klassen på Leos och pulkabacken. Sen bara tjejerna på Teknikens Hus (typ vetenskapshus där man kan boka barnkalas). I år (10 år) ville hon bara ha bästa kompisen för en heldag på stan med fika, gå på Normal, sen pinchos.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
903
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 952
Senast: Jahopp
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 807
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 302
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Elmia i helgen
  • När brukar uppfödare höra av sig?