hur gör ni i värmen?

jassica

Trådstartare
gud, det är så varmt! jag hinner inte med ridningen känns det som, jag går upp vid 7-8 och redan då är det varmt, och största problemet är väl alla bromsar..

sedan svalanr det inte förens vid 22 på kvällen och då har pålle stått inne hela dan och rör sig utåt frampå kvällen och då får jag dåligt samvete av att dra ut han på ridtur när han väl väljer att gå ut att beta.

har ni några förslag?

Sv: hur gör ni i värmen?

Min häst är ute på natten och tas in vid 8 då jag rider och sedan står han inne hela dagen och släpps ut igen vid ca 20

Måste du rida stenhårt nu under de varamaste dagarna?
Jag rider innan kl 10 på morgonen efter de kommer värmen igång ordentligt.
Jag brukar ta de lite lugnare under de här dagarna, bara skritta i bikiniöverdel och steka.
Om man har skogsstigar kan man ju försöka att följa dom, i skogen är de inte lika mycket brems.
På morgonen är de inte sjukt mycket brems heller.
På med flugmedel så är det lugnt.
Sen dör hästarna inte heller av att jogga lite lätt även fast de är varmt.
Se till att vattna ordentligt mycket och ge salt.

varför står han inne på dagen?
Någon spec. anledning?

Nu kan ju inte jag svara för miss_lillamy, men ofta är det skönare för dom att stå inne på dagen (skugga, inga bromsar) och gå ute på natten (svalare, inga bromsar).

Vet på rak arm åtminstone en större känd ryttare som gör så med de flesta av sina hästar.

aha, okej på så vis :)
Undrar bara för jag personligen skulle nog aldrig göra så, beror ju iof hur hagen ser ut och hur mycket brems det är.

Senast ändrad av en moderator:

Rider runt 7-8 på kvällen, sen står hon inne på dagen..
Gör hon för att underlätta både för sig själv och fölet, samma med det andra stoet+fölet...Blir svalare och slipper bromsarna

Rid runt 8-9, även om de är varmt så ligger ju solen inte på lika mycket:)

Min pålle står ute dygnet runt, har ett vindskydd där han har skygga och inga bromsar.
Jag rider sent på kvällen runt 22-23.
Igår red jag vid 22.30 :D Svalt och skööönt.

kl

Vi har så mycket blinningar och broms nu att hästarna kan bara gå ute till 11-12 och då har de redan stått 3 timmar vid grinden:crazy:

Det är även svårt att rida nu med alla insekter, det får bli mkt trav och galopp och sedan in och duscha. Det blir mest lite motion i värmen och inte så mycket trimmning och jobb.

Tycker det är skitjobbigt med värmen när man har häst. :cry:
Men man får väl vänta tills det blir lite svalare med arbete.

Nu när det varit som allra värst har mina stått i skogshagen dygnet runt. Ridning el. körning har absolut inte varit på tapeten, han varken vill eller orkar när det har varit så varmt. Avundas er som kan rida i skogen, i våra skogar är det fullt med broms..

Jag rider sent på kvällarna. Vi har en del bromsar, men inte såå mycket - samt en del flugor förstås. Rider med flugpannband och försöker hålla lite tempo.

Knapplån

Är det bara mina hästar som verkar tycka det är roligt att ut i skogen och rida? De blir jättepigga i skogen, förvisso är det svalt där och jag rider efter 15 på dagarna så det är inte mitt på dagen.

Går att rida normalt och även "jobba" lite smått med de, det är bara i hagen de verkar slöa, står och sover under sina flugtäcken.

svarar till alla:

min har också en lösdriftshall han kan gå in i så där står han på dagarna och tycker det är emst jobbigt. vi har oehört med broms oavsett tid på´dygnet tycker jag, dock är det lugnare när det blåser eller regnar.

nej jag behöver inte rida hårt nu, men han har stått på bete helt avställd över en månad så vill komma igång igen, men man får väl avvakta så länge vädret är såpass varmt.

jag bodde i texas i manga ar och dar ar den har temperaturen vanlig fran slutet av april till ungefar sen october.
vi rider inte under dagen utan later hastar sta inne i boxar med flakt (fyrkantig lada) blasandes pa sig. skugga och cool breeze. sedan nar solen borjar ga ner vid 8-9 tiden (ingen midnatts sol dar inte) gar vi ut och rider.
Det finns en formula som jag forstas inte kommer ihag med hur lange man skall rida/kan rida nar temperaturen ar ett visst antal grader. Jag TROR det ar vid 30C orkar hasten bara med 20 minuter latt ridning innan det kan bli farligt for dem.
Massor av salt, electrolytes (elektrolyter?) och ljumma duschar for hastarna efter ridpass. Kallt vatten kan faktiskt skada hasten, sa borja med ljummet vatten och sedan ga till kallt, precis som nar man duschar sjalv.
Ocksa, iskallt vatten ar inte heller bra for deras magar. Men hastar ar forstandiga och gor inte dumma saker.. For det mesta det ar.. lol..
Kat

min äslakr att ridas i skogen det är enda stället vi rider, men nu är det så mycket broms så han tycker det är jättejobbigt, blir sur, okoncentrerad, håller inte koll på benen, ja en enda soppa helt enkelt.

lyckas inte heller hitta något riktigt bra medel som håller bromsen borta, jag testade Switch, har hört bra om det, men inte ens det håller dem borta.

Jag lägger alltid in en viloperiod för hästarna när det blir riktigt varmt och "bromsigt". Vi har SÅ mycket blinnknaggar och bromsar att hästarna inte kan koncentrera sig på annat än att mota bort dem, och insektsmedel hjälper bara en kort stund.
Så det blir vila nu och nya tag när den här perioden är över!

Jag tävlar fälttävlan med min häst så ibland rider jag mitt på dagen när det är jättevarmt och då rider jag ganska hårt. För vad är det som säger att jag inte kommer få en starttid i terrängen mitt på dagen när det är som varmast. Så jag tycker att det är bra för både hästen och mig att få känna på hur det kan vara.

Min häst står inne på dagen för att han hatar alla flugor och bromsar. Plus att jag vill fodra honom tre gånger om dagen med kraftfoder. Samt går han på gräs 24 så blir han för trött. I boxen ligger han och vilar. Han har aldrig gått ute dygnet runt och jag har aldrig sett honom ligga ner i hagen.

Jag försöker rida tidigt på morgonen vid sex- sjutiden om vi ska köra ett hopp lr dressyrpass. Ska vi bara rida ut så försöker iaf undvika att rida mitt på dagen. Märker visserligen att hon är lite segare än vanligt nu men annars tror jag mest att det är jag som lider av värmen. Förra värmeböljan - i början av juni så tävlade vi i 30* värme och var på tävlingsplatsen från tidig morgon till sen eftermiddag och det fixar de ju så ur hästarnas synvinkel så är det nog inte lika "farligt" som för oss även om det måste vara skönare även för dem om de är svalare.

Jag rider inte dressyr. Senast var i maj typ haha. Jag skrittar mest och travar och galopperar endel , bara i skogen ca 4-5 gånger i veckan. Varken jag eller hon vill rida hårdare.:D

Min häst står inne på natten och i en hage med mycket träd och vindskydd på dagen. Är tvungen att rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen för att slippa värmen och duschar av honom efteråt.
Tycker dock inte bremsen är något problem när man rider, värre i hagen :crazy: Hoppar helt över tunga dressyrpass när det är såhär varmt.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Senast: Jerseyite
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 501
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?