S
smultronfot
Sv: hur gör ni i värmen?
men, alltså borde de vara farligt att rida en tävling en varm sommardag?
Då blir de ju över 20 min av hård träning om man rider på högre nivå med framridning och allt.
Finns många lektionshästar som måste arbeta i ca 1h i gassande sol.
Själv försöker jag inte rida mitt på dagen då solen står som högst på himlen.
Mest för min egen skull och lite för hästen.
De gånger jag gör de så brukar hästen tycke de är helt ok, in från hagen där de oftast är extra med brems.
Sen in i ett svalt stall för att göras iordning och sprayas på med massvis med ren*ns flugmedel så håller sig de flesta bremsarna borde.
Om jag då rider i skogen efter stigar får jag en bra träning särskligt eftersom jag har unghäst.
Kan trava korta sträckor men inget spec arbete.
Om jag ska rida ordentligt så rider jag tidigt på morgonen, eller sent på kvällen. Rider hellst på morgonen, känns mycket friskare ute då och inte så mycket kryp.
men, alltså borde de vara farligt att rida en tävling en varm sommardag?
Då blir de ju över 20 min av hård träning om man rider på högre nivå med framridning och allt.
Finns många lektionshästar som måste arbeta i ca 1h i gassande sol.
Själv försöker jag inte rida mitt på dagen då solen står som högst på himlen.
Mest för min egen skull och lite för hästen.
De gånger jag gör de så brukar hästen tycke de är helt ok, in från hagen där de oftast är extra med brems.
Sen in i ett svalt stall för att göras iordning och sprayas på med massvis med ren*ns flugmedel så håller sig de flesta bremsarna borde.
Om jag då rider i skogen efter stigar får jag en bra träning särskligt eftersom jag har unghäst.
Kan trava korta sträckor men inget spec arbete.
Om jag ska rida ordentligt så rider jag tidigt på morgonen, eller sent på kvällen. Rider hellst på morgonen, känns mycket friskare ute då och inte så mycket kryp.