hur gör ni i värmen?

Sv: hur gör ni i värmen?

men, alltså borde de vara farligt att rida en tävling en varm sommardag?
Då blir de ju över 20 min av hård träning om man rider på högre nivå med framridning och allt.
Finns många lektionshästar som måste arbeta i ca 1h i gassande sol.
Själv försöker jag inte rida mitt på dagen då solen står som högst på himlen.
Mest för min egen skull och lite för hästen.
De gånger jag gör de så brukar hästen tycke de är helt ok, in från hagen där de oftast är extra med brems.
Sen in i ett svalt stall för att göras iordning och sprayas på med massvis med ren*ns flugmedel så håller sig de flesta bremsarna borde.
Om jag då rider i skogen efter stigar får jag en bra träning särskligt eftersom jag har unghäst.
Kan trava korta sträckor men inget spec arbete.

Om jag ska rida ordentligt så rider jag tidigt på morgonen, eller sent på kvällen. Rider hellst på morgonen, känns mycket friskare ute då och inte så mycket kryp.

kl

är brems och bromsar samma sak?

jag rider annars alltid för tillfället tidigt tidigt runt 6 tiden för annars blir vi uppätna av blinningarna när vi rider ut, man står alltså inte ut, redan kl 8 här är de 20-23 grader ute så de gäller att vara tidigt ute om man ska göra nåt.

min häst är faktiskt ganska så pigg och framåt när jag väl har kommit upp på honom och ridit iväg, i stallet och hagen så är han däremot helt borta, och så fort man gör halt så somnar han.

men vi håller höga gångarter om ja ska rida på dagen, för de går inte annars med insekterna, galopperar man och travar mycket så funkar de okej.

min häst kommer in vid 16.30 då rider jag och sen efteråt betar jag henne ca 30 min. (hon går i en hage utan gräs alls)

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Senast: Jerseyite
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 501
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka