Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

Hemlighet

Trådstartare
Skall ev flytta till hus i sommar och är då väldigt sugen på att skaffa hund, är uppvuxen med hundar.
Men undrar lite nu hur gör ni som har hund och jobbar heltid, är borta från hemmet 8 h eller mer och inte har hunden på dagis?
Vi kommer att en hundgård med tillgång till varmt hundhus, men kan man ha en hund där medans man jobbar?

Tacksam för svar

Sv: Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

Ja det kan du absolut om hunden har fått vant sig vid hundgården och den trivs där så är det inga problem. Min familjs hundar tillbringar alltid sina dagar i hundgården undantag är om det är riktigt kallt då vi inte har värme i hundhuset, att hunden är gammal/sjuk (får ont av kyla) eller valpar då.
I undantagsfallen får våra vara inne ensam, blir lite obekvämt att fara hem på luncher men det brukar ju inte handla om längre perioder. Valpar är ju lite speciellt så dem brukar man få ordna och pyssla kring dvs Mormor eller farmor kan få vara dagmatte eller att valpen helt enkelt är med på jobbet.

Min sambos jämthundar tillbringar sina dagar inne då det är hans små barn och han har inget hundhus i sin hundgård så där får dem inte vara om man inte är hemma och kan ta in dem vid dåligt väder :p

Men åter till frågan, att ha en hund i en lagomt stor hundgård och dessutom med uppvärmt hundhus 8-9 timmar om dagen är inga problem om du inte har en väldig frusen hund utan päls då :D Tänk att det är många hundar som bor ute dygnet runt, året runt och som vantrivs inomhus så det hela handlar om vad hunden är van vid.

Skaffar du valp så räkna med att det tar lång tid (många månader) att ensamhetsträna den så pass att den är bekväm och klarar att vara ensam så mycket, det kommer den troligen inte att klara förrän den är vuxen.

Jag skulle inte skaffa hund om enda alternativet var hundgård, risken är stor att du får en hund som inte trivs med det. Dagmatte, hunddagis eller flexibla arbetstider och fler i hemmet som hjälps åt, så har jag gjort.

Jag och min man har 4 hundar och vi jobbar heltid.

Nu så är de hemma i mina föräldrars hus på dagarna då vi jobbar (vanligtvis mellan ca 8-16,30), där de får människosällskap/lunch/rastning 2 timmar mitt på dagen.

Nästa år så kommer vi även bygga en hundgård hemma där de stora hundarna (kommer ha tre dvärgschnauzrar och två aussies från nästa år) kommer att få vara på dagtid.

Jusses du lät negativ.

De flesta här har hundgård där valparna är så fort de är så pass stora att de inta kan råka komma igenom hundgårdsgrinden. Invänjingen brukar vi göra på några veckor. Ingen här är villig att köra 10 mil änkel resa för att ha hunden på dagis :angel: Men jag tar föregivet att en människor som tidigare har haft hund vet att man inte bara lämnar en 8veckors valp vind för våg, hundgård eller ej.

Observera att jag fortfarande pratar om hundar som inte är köldkänslig eller på annat sätt är väldigt väderkänslig. vill också göra en fotnot att det är naturligtvis trevligare för den unga hunden att lära sig trivas i hundgård om den har en hundkompis med sig.

Senast ändrad:

Hur gammal skall valpen vara ca när man kan lämna den 8h ensam i hundgården? Kommer att vara hemma några månader tills jag börjar arbeta igen efter föräldraledighet. Vill gärna ha en hund och i sommar skulle vara perfekt eftersom man är hemma lite in på hösten, sen börjar allvaret igen och då finns inte denna långa ledighet så man kan vara hemma med valpen :/

Svårt att säga, det beror på vad typ av hund du skaffar och det är väldigt beroende på individ hur den utvecklas och hur självständig den är. Men att låta den vara i hundgården kan man gör tidig om man håller koll.

Helt krasst är det ju så att hunden kommer inte dö av att vara ensam i hundgården 8 timmar och inte heller ta någonskada av det men frågan är väl hur hård man är som människa, kan ju kännas väldigt hjärtlöst att lämna en väldigt unghund ensam så länge. Vid 6-7 månades ålder klara den sig säkerligen fint om du tränat mycket ensamhetsträning och säkert tidigare om den har hundkamrater. Men har du absolut ingen som kan agera hundvakt i en övergångs period? Tänker att det kan kännas bättre för alla om den inte blir lämnad ensam 8 timmar/dag varje arbetsdag i början även om det bara handlar om någon vecka tills hunden lärt sig rutinerna.

Jusses på dig själv!
Hur många har 10 mils enkel resa till jobbet? Finns inget dagis inom lagom avstånd så fixar man annan passning. Inte så svårt för en normalbegåvad person att förstå.:idea:

Själv har jag 42 km till jobbet enkel resa + 2 km x 2 extra till hundnattis.
Visserligen har jag stor hundgård, ca 75 kvm + 25 altan där hunden, tidigare hundarna kan gå in o ut via hundlucka.

Dina bortförklaringar ang hundgårdar är just bortförklaringar.

Du får ursäkta men jag är nog obegåvad för fattar inte vad du talar om. Jag menade att det inte finns ett hunddagis inom 10 mils radie, skrev inget om att man har 10 mil till jobbet (även om det faktiskt är många här som har det).

Vad menar du om bortförklaringar? Vad skulle jag prova bortförklara?:confused:

Läser ditt inlägg flera gånger men jag hänger verkligen inte med. Förstår jag dig rätt så har du dina hund (ar) i hundgård på dagarna och nattis på på kvällar/nätter det är väl inget konstig eller fel med det?

Senast ändrad:

Jusses du lät negativ.

Negativ? Realistisk trodde jag. Skulle tycka det vore trist att läsa en tråd framöver om att hunden står och vrålskäller 8h timmar om dagen "vad göra". Att vara förberedd kan iaf inte jag se något fel i...

Jag tror det är få snarare än många hundar som skulle acceptera och trivas med att gå i hundgård 8h timmar om dagen. Men det är klart, vissa kanske nöjer sig med att det går och struntar i vad hunden tycker.

De flesta här betalar för att få sin hund omhändertagen dagtid och finns inget hunddagis går det ofta utmärkt att få en granne eller hundintresserad människa att antingen rasta dagtid eller ha hunden hos sig.

----------

TS, mina hundar har vid 5-6mån ålder klarat att lämnas upp till max fyra timmar vid enstaka tillfällen. (Och då menar jag att de tränats att accepterar att lämnas, tar det lugnt och är ok med det.) Ingen av dem skulle ha trivts med 8 ensamma timmar i gård dagligen (spaniel, retriever och heeler).

Men jag vet ju inte vad det är för typ av hund du ska ha och hur du ska aktivera den i övrigt.

Negativ? Realistisk trodde jag. Skulle tycka det vore trist att läsa en tråd framöver om att hunden står och vrålskäller 8h timmar om dagen "vad göra". Att vara förberedd kan iaf inte jag se något fel i...

Jag tror det är få snarare än många hundar som skulle acceptera och trivas med att gå i hundgård 8h timmar om dagen. Men det är klart, vissa kanske nöjer sig med att det går och struntar i vad hunden tycker.

De flesta här betalar för att få sin hund omhändertagen dagtid och finns inget hunddagis går det ofta utmärkt att få en granne eller hundintresserad människa att antingen rasta dagtid eller ha hunden hos

Tvisten är kanske att vi ser hundar på olika sett.

Somsagt vet ingen här som betalar för hundvakt inte heller att någon granne tar hand om hundarna då många har ganska långt till närmsta granne speciellt om man ska hitta någon som är hemma på dagarna. Så resultat blir att i princip alla hundar sitter i hundgård (allt är ensam inne då men det är nog mindre vanligt) och vet inte hur man skulle se att dem vantrivs med de, de är vana det och vet inget annat så dem har ingen anledning till att vantrivas. Snarare tvärtom, dem blir galen om dem inte får vara ute sina 8 timmar. Precis som att en häst som gått på lösdrift hela sitt liv mycket väl kan få sällskräck i ett stall. Det handlar om vana, det är djur som vänjer sig vid det vi lär dem.

En hund som alltid varit inne skulle mycket väl vantrivas ute av samma anledning men att säga att man med stor chans får en hund som inte gillar hundgården tycker jag är att ta i för då är det precis lika stor chans att man får en hund som vantrivs inne så alltså ska ingen statsmäniska utan tillgång till hundgård skaffa hund.

Men du har absolut rätt i att det inte är något fel (snarare vettigt)med att ha en backup plan för ibland händer saker som man inte räknat med men jag tycker inte att man ska känna sig strandad för att man inte har möjligheter till annat än hundgård med värmekoja vilket för mig är ett betydligt bättre alt än att ha dem enbart inne 8 timmar dag.

Jag hade aldrig i livet lämnat mina hundar ensamma i hundgård hela dagarna. Några timmar, visst. Men inte en hel arbetsdag (9-10 timmar). Jag har löst det på andra sätt, genom familj, vänner, inneboende och sambo. Eller helt sonika tagit med dem till arbetet.

Tvisten är kanske att vi ser hundar på olika sett.

Ja det är väl så och personligen blir jag väldigt förvånad. Jag trodde ärligt att uppfattningen att hundar kunna tillbringa hela dagarna ensamma inne eller i hundgård medans man är på jobbet 8timmar plus restid var något man gjorde på 80-talet. Jag minns att vi gjorde så i familjen när jag var liten för att "det var så man gjorde".

de är vana det och vet inget annat så dem har ingen anledning till att vantrivas.

Skulle en hund inte kunna vantrivas om den inte känner till något bättre...? En hund kan acceptera och vänja sig vid mycket, det betyder inte att den trivs. Bara att den "gillat läget". Jag tror nog att en hund som är van att sitta 8h timmar i hundgård varje dag absolut skulle tycka det var 70 gånger roligare att få sällskap och promenader dagtid...

Det finns många hundar( draghundar bla) som sitter i hundgård dygnet runt och kommer endast ut om det är dags för dom att arbeta. Tror inte dom lider.

Personligen tror jag inte att en hund lider så av att sitta i en hundgård i 8h bara den aktiveras och får vara med i familjen övrig tid. Att ha hunden inne i 8h lider den nog mer av eftersom den inte kan/vill uträtta sina behov inne.

Draghundar och vissa herdehundar är ju inte avlade för att bonda så mycket med människor som de flesta andra arbetande hundar och sällskapshundar. Det är skillnad på hund och hund. Draghundar brukar man också ha en flock av, i ditt första inlägg står det en hund? Jag tycker det är djurplågeri att lämna en hund så länge om det sker varje dag.

Ja det är väl så och personligen blir jag väldigt förvånad. Jag trodde ärligt att uppfattningen att hundar kunna tillbringa hela dagarna ensamma inne eller i hundgård medans man är på jobbet 8timmar plus restid var något man gjorde på 80-talet. Jag minns att vi gjorde så i familjen när jag var liten för att "det var så man gjorde".

Skulle en hund inte kunna vantrivas om den inte känner till något bättre...? En hund kan acceptera och vänja sig vid mycket, det betyder inte att den trivs. Bara att den "gillat läget". Jag tror nog att en hund som är van att sitta 8h timmar i hundgård varje dag absolut skulle tycka det var 70 gånger roligare att få sällskap och promenader dagtid...

Jag förvånas över att det finns folk som inte har den synen.
jag vet hur bra mina hundar har det i sin hundgård varje dag och vet hur lyckliga dem blir bara man råkar nämna ordet hundgård och då är vår hundar ändå väldigt aktiverade under eftermiddag/kvälls/helg tid men ändå vill dem alltid till hundgården och att vara inne är för dem bara tråkigt (dom är alltid inne på nätterna vare sig de vill eller inte så dörren får låsas). En av våra hundar visar visserligen tydligare än andra att hundgården "is the place to be" när hon helt sonika inte vill följa med på promenad så springer hon till hundgården och man få beordra henne att gå med. Men naturligtvis gillar dem att vara med där det händer också men det är ändå enmanshundar som anser att kan man inte vara med husse/matte behöver jag inte vara med människor alls.

Klart en hund kan vantrivas men det ska nog mycket till innan ett djur vantrivs pga utevistelse när dem alltid varit van det. Tror det snarare är vanligare att djur vantrivs inne men dem ges aldrig några alt annat än koppel promenader och det är ju så naturligt att vara inne så tanken att en hund kan vantrivas inne slår nog sällan folk för som du själv säger hundarna lär sig ju att gilla läget.

Ingen kan dock komma och inbilla mig att en ständigt flåsande hund som fäller päls 12 månader om året mår bra. Det finns många sjukdomssymtomer för att man vistas inne för mycket på både människa och hund men hur många symtomer hittar du pga för mycket utevistelse?

Fotnot. Men vill återigen påpeka att vissa hundar är bättre anpassad för vårt varierad klimat än andra, jag uppmuntrar ingen att skaffa sig en nakenhund om planen är att hunden ska bo ute. Och jag menar inte heller att man ska slippa ta hand om sin hund för att den är ute mycket. Dem kommer fortfarande kräva samma motion, samma aktivering, samma omvårdnad och samma kärlek.

Jag håller med, tycker också det är otroligt konstigt och på gränsen till djurplågeri att köpa en hund för att placera den i en hundgård. Speciellt om man bara har EN hund, hundar är flockdjur och att göra så är inte schysst.

Jag tycker inte det är mycket bättre att ha hunden i hundgård så många timmar än att ha den inne samma tid. Visst den kan pinka, men hunden är ett flockdjur som inte ska behöva sitta ensam alla de timmarna.

Själv lämnar jag hunden hos hundvakt eller tar med honom till jobbet.

Ruben skulle hata oss om vi lämnade honom ensam i en hundgård hela dagarna.
Blir det längre än fyra timmar ensam hemma lämnas han till hundvakt där han behandlas med kärlek som en i familjen.

Vad är det för hund du tänkt skaffa?

Jag som uppfödare säljer inte till någon som jobbar heltid om hunden ska vara ensam hela dagarna. Inte ens om de har hundgård.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 636
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar