Sv: Hur gör ni hästbehandlare
Ojsan, skulle kunna göra en hel roman! Vet inte riktigt var man ska börja, eftersom alla detaljer ända från det jag köpte henne är ganska viktiga.
Ska försöka sammanfatta litegrann. Jag har haft henne i 2½ år, hon var kraftigt vanvårdad när jag köpte henne. I somras började vi komma till ridning och en annan högre träningsintensitet. Det var nånstans här som jag började förstå att vi måste till vet. Innan dess har jag sas mest "åkt häst" och inte vågat kolla av något, och mycket tid har lagts på det mentala planet från marken (då hon knappt var hanterbar övht när jag köpte henne).
Skruvar i bak har hon alltid gjort, dvs hon sätter ner bakhovarna väldigt nära varandra på linje under magen, belastar utsidan hoven, och på väg bak så skruvar hon till benen så när hon lyfter dem är de på rätt "normal" bredd. Men det är ju enbart en sak i förbryllingen egentligen. När hästen står i hagen eller stallet bara rätt upp och ner så ser hon ut som ett riktigt ök. Men när hon väl börjar röra sej så slås jag iaf först och främst av dels en stor elasticitet, spänst, takt. Hon har mycket bra trav och stor begåvning sas, där finns både fart och samling.
Men ändock är hon mycket, mycket obalanserad, flängig och under våra år har jag ofta stått och tittat på henne i hagen och undrat varför hon misshandlar sin kropp så förbaskat. När jag köpte henne "visste" hon inte att hon hade något bakom nacken - hade helt kopplat bort hela bakdelen. Då var hon också kraftigt påverkad/öm/spänd i hela ryggen, framförallt länden (filéerna speciellt). Det har hänt mycket under våra år på alla plan, även kroppsligt. Ryggen är inte direkt öm längre (förutom vid vissa tillfällen, som jag som ägare ju vet av, men inte en behandlare som kommer till stallet "en bra dag").
Hon har alltid nött ner tån i skon på högerbak. Blir lite, lite ballförskjuten i bakhovarna (insidan högre).
I våras dök galla i höger has upp, sedan kom även galla i vänster has. Har alltid haft mycket svårt vid skoning/hovslagare. Dels högerfram (logiskt), men framförallt högerbak. Nån gång har det varit så illa att hela högersidan av ryggen totalt krampat ihop och hon nästan fallit ihop.
Nåväl, när vi då började komma till lite träningsintensitet (när jag säger det till de som varit med mej så skrattar de, men även om jag var försiktig så försökte jag nånstans här att testa gräns), så dök det upp lite mer. Från att stretchingen i bakbenen hade börjat släppa och hon vågade slappna av, började hon bli lite ryckig igen och hade svårt med stretchingen framförallt i hb. Stretchar dock mycket, mycket bra i fram nånstans här så jag förstod ju att det inte hängde direkt på förtroende/tillit längre.
Nånstans här började hon också tappa tån i båda bak när hon blev trött. Dvs hon lyfter hoven, tappar tån lite för att sedan lyfta normalt och faktiskt sätta ner hoven normalt på "längsledden" (dvs traktsidan rullar i först) - ja, förutom att hon då belastar utsidan mer just när hon sätter ner hovarna.
Hon började faktiskt sätta muskler i låret nu men då märktes det ännu tydligare att knäböjarna, för mej som amatör framförallt biceps, semitendinosus, semimembranosus, gracilis, sartorius osv - blev spända. Fast det är klart, i jämförelse med andra hästar är hon väldigt dallrig och mjuk i musklerna - när hon STÅR STILL. Ser man henne i rörelse är det en annan sak....
Och knästräckare - quadriceps, men kanske framförallt tensor fascia latae, "uteblev". Hon musklade sej helt enkelt inte som hon borde där. Kan ju förstås bero på hur hon är byggd, men jag tyckte nog ändå att det var mycket konstigt.
Ja, förutom ryggen då, men damen har alldeles säkert inte en normal rygg.
Började också märka nånstans här, när hon började vara mottaglig för vad jag sa på ryggen - att hon verkligen inte ALLS var hon som ska i hals/nacke/mun. Väldigt konstigt förhållande till bett/huvudlag övht, och provade alla varianter på "felaktig form".
Men även detta började sas "släppa", hon började förstå och börja komma till ett BRA jobb i kroppen.... Hon började nånstans här också förändra sin kroppshållning, från att stå med bakbenen två mil efter sej alltjämt började tex flanken var vinklad rakt ner.
Men då var dte för många varningsklockor i mitt huvud, så vi åkte till veterinären.
Men för att göra ett långt svar kort; damen har svag överlinje, kraftig underhals, hängmage. Lång svankig rygg, för fram sin vänsterhöft och vinklar övht upp bäckenet (spänd i filéer båda sidor, men framförallt vänster). Håller svansen något till vänster, varierar dock. Samma med bakbenen, ibland ställer hon ut högerbak utanför hf´s spår, men ibland gör hon inte det utan går på smal linje under kroppen. Vb dock oftast innanför vf´s spår. Blir lätt öm i sin rygg om man inte är försiktig och sköter om den. Har bra med muskler uppepå rumpan (gluteusmuskler), dock tunnt musklad i övrigt. Även tunn i ryggen, trots att hon "borde" musklat sej mer utifrån det arbete jag gjort med henne.
Skruvar i bak, tappar tårna i bakbenen dels när hon är ouppvärmd/stel men sedan även när hon blir lite "trött" (framförallt om det är stress inblandat med). Gallor i haserna, blir lätt spänd i lårets bakre muskler (knäböjare).
I rörelse - rör sej "bra" men begränsat, gungar extremt mycket i höfterna och vrider hela bröstkorgen i skritten (mycket bättre i traven), kniper åt i knäna, vinklar ut högerhas något mer vid skruvandet, får något mer ballförskjutning i högerbak (hade dock en period i somras då det var tvärtom, vänsterbak blev mycket mer ballförskjuten).
ja, just det, galoppen också ja - tidigare hade hon alltid enbart vänstergalopp i kroppen. Kunde byta och galoppera den andra, men mycket obalanserat och "obekvämt". Dock inte galopperat särskilt mycket under ryttare.
Övht mycket, mycket svårt för henne att böja sej till höger utan att tappa balans och styrsel helt och hållet. Till vänster viker hon sej gärna. Skjuter gärna ut högerbog vid ridning, dock övht lätt för att fall iväg med bogarna, överböja sej och flytta sej undan allt arbete..
Efter equiterapeuten gått in och manipulerat vänster sida sacroilia-led, där fanns som sagt ett litet felläge enligt ET, så kunde hon "helt plötsligt" galoppera i höger och det nästan bra (ute i skogen). Dock gick det hela tillbaka efter några veckor och efter en längre vila i somras (vilade hela aug).
Jag märker ju tusen och en andra saker nu när jag pysslar om henne, och nu blev ju detta skit-långt... Men vaffan, jag gillar ju att dra hela utläggningen för alla som frågar
. Idag ser jag sambanden i rätt mycket, ja förutom då att jag väl eg vill ha henne kollad (röntgad) i både rygg och hals nu med, jag känner ju själv en del snedheter och skulle nog kunna gissa på VAR det fanns problem - men VAD problemen är, vet jag inte...