Hur gör man?

I

isse

Hur får man hästen att göra slide stop, spins och alla möjliga saker som förekommer inom western?
Kan någon även förklara vad rollbacks är och hur man gör det?
Tacksam för svar!:)

Sv: Hur gör man?

Rollback http://www.youtube.com/watch?v=flwXIoxPuzs Kanske inte bästa exemplet men...

Spin är som en bakdelsvändning fast hästen ska stå still med innerbenet, först går det lååångsamt, sedan ju mer man tränar ju fortare går det... tar ett bra tag att få hästen att spinna "fort"...

För att lära hästen slidestop så tar man och gör halt och backar direkt efter, för då lär sig hästen att trampa under sig i stoppet. ofta har man ett röst-kommando för att de ska stoppa, Ju mer fart desto längre stop. vissa raser har lättare än andra att kunna göra en slidestop

Slidestop handlar ju också om att man ska kunna flytta hästens vikt och balans med hjälp av sitt säte. Man ska kunna göra en såkallad "gunghäst" av hästen genom att flytta sin egen vikt bak och fram (rulla bak höfter, flytta fram höfter), så att väger bakåt och framåt utan att ta något steg. När man kan göra detta vet man att man har en häst som lyssnar på vikthjälperna och sätet och att man får tillåtelse att flytta hästens balans och vikt. Sen för att få hästen gå fram och bakåt gör man samma sak, fast att man med hjälp av skänklarna ger hästen den takt man vill att den ska gå i. (allstå, gungar lätt med benen i den takt man vill att hästen ska gå i) För, innan hästen går fram resp bak så måste man ju först ha flyttat vikten. (testa själv när du står still, och ta ett steg framåt. Visst flyttade du först vikten framåt innan du tog steget?)

Sen när du ska stanna hästen behöver du bara rulla bak höfterna (flytta vikten bakåt) så stannar hästen. sitter du sedan kvar i samma position med höfterna så backar hästen med ev hjälp av skänklarna som rör sig i den takt hästen ska backa i. Om du istället sätter dig i en neutral position så kommer hästen att stå stilla.

Om man kommer i tex galopp, och ska stoppa hästen gör man så som i en stop, fast sitter kvar i samma läge så att det betyder rygga, då vinklar hästen bakbenen och kommer på så sätt att glida.

Fast, det bästa är att ta hjälp av en duktig tränare som kan vara med och visa, förklara och hjälpa så att inget går fel. Det blir lätt skador om häst och ryttare inte är redo, och om underlaget är dåligt..

Detta blev en lång text. Det är hur jag tänker och gör, självklart med hjälp av min tränares förklaringar. sen så finns det säkert massor av andra metoder..

Min häst är inte en western men jag vill gärna omskola honom, han kan bakdelsvändning bara att han stressar upp sig så mycket att det blir pannkaka av allt. Samma sak när han ska backa med mig på, han backar inte rakt utan snett och kan snurra sen så går det fort. Jag vill få honom att göra allt det här mer avspänt få honom att inte stressa så mycket.
Han stressar jämt när vi har dressyr bara för att han tycker att det är jobbigt när man kräver av honom, men hur ska man få honom positiv och lugn?
Just nu tränar vi knappt dressyr för jag ville att han skulle få göra bara roliga saker i sommar så jag har knappt krävt nåt alls av honom utan bara lekt i skogen mm.
Men endå så stressar han.
TIPS?????:confused:

Först och främst...kolla igenom hästen med hjälp av en veterinär. Sen tar du kontakt med en ET, Massör eller en Kiro. Detta för att få hästen att må så bra som möjligt rent kroppsligt. När det gäller ridningen rekommenderar jag att du rider för en bra tränare vilken du kan hitta genom din närmsta westernklubb:cool:

Han är kollade av vet och kiro. Jag tänker kontakta en westerntränare men först och främst vill jag att han ska lugna sig och inte stressa, så har nån något tips på hur man lugnar hästen?

träna hästen från marken i grimma först. tex lär den backa, flytta för tryck med mera. Finns massor att hitta på nätet om Natural Horsemasnhip med mera om hur man får hästen lugn och trygg.

något som inte funkar i skritt kommer inte att funka i trav.

Bra att hästen är kollad men vad gör du själv för att hästen ska slappna av och må bra? Du kan själv arbeta lugnande med händerna och att regelbundet ta hjälp av utbildad massör är inte fel.

Att gå ut och gå med hästen och släcka ut ev.stressande upplevelser är ett steg. Sen fortsätter du med det uppsuttet. Aldrig låta hästen stressa iväg utan stanna upp och inte gå vidare förrän hästen gjort en djupandning/suckat. Det finns lite olika tekniker som får hästen att tänka till lite och ett sätt är att så fort hästen "går sta själv" är att korta ena tygeln ordentligt och så får hästen gå runt tills den själv stannar. När den stannat håller man kvar den korta tygeln tills hästen helt ger efter så det blir ett litet slack då släpper man efter och låter hästen stå stilla en liten stund till innan man gör om det man tänkt från början.

Aldrig möta upp med bägge tyglarna samtidigt är också en del i detta. Börjar hästen dra iväg och stressa upp arbetar man med en tygel i taget ungefär som ovan...bra om man varierar tygel och jobbar åt bägge hållen.

Bestraffa aldrig, tappa inte humöret utan var hela tiden lugn och trygg så hästen törs börja lita på dig, att det du gör är helt ok då kommer också hästen att vara lugnare.

Se över foderstaten också...mer grovfoder lugnar tarmen, dämpa ner energirikt kraftfoder.

Han är kollade av vet och kiro. Jag tänker kontakta en westerntränare men först och främst vill jag att han ska lugna sig och inte stressa, så har nån något tips på hur man lugnar hästen?

Westerntränaren kan hjälpa dig med det också. Det är bättre än att sitta på forumet.

Hur får man hästen att göra slide stop, spins och alla möjliga saker som förekommer inom western?
Kan någon även förklara vad rollbacks är och hur man gör det?
Tacksam för svar!:)

Det bästa du kan göra är ju att rida för en tränare, finn många överallt. Sen när man fått lite kött på benen hur man sitter och rider kan man börja lära upp hästen själv. Men man kan ju fortsätta hos en tränare som hjälp iaf.

Så gjorde jag iaf.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden