Hur gör man?

B

Blue_moon

Jag får föret säga att jag har använt sökfunktionen.
Jag har en kompis med en inkörd d-ponny, otroligt fint inkörd ponny! Tycker mycket bättre om körning än om ridning, väldresserad, lugn och alert.
Min kompis funderar på att tävla lite i körning, så jag undrar vad som behövs? Det som finns är en sele och en fyrhjulsvagn med två säten, mycket fin, ca 100 år gammal (ja rätt antal nollor). Vagnen är lätt men ingen terrängvagn.
Vad finns det för tävlingsmoment där man kan köra med en "finare" större fyrhjulsvagn?
Vad behövs mer? Finns det någon som lånar/hyr ut vagnar om man vill prova någon annan kördel där det behövs någon annan sorts vagn?
Var hittar man tävlingar och platser? Träning, kurser? Märken, grönt kort? Medhjälpare, när och vad krävs av dem?

Jag (vi) är mycket tacksamma för svar!

Sv: Hur gör man?

De tävlingsmoment (dicipliner) som finns är dressyr, precision och maraton (sen kan man ju även tävla i brukskörning och skogskörning mm, men jag antar att det inte var det du syftade på?). I dressyr och precision kan man ju köra med en lite "finare" vagn, men eftersom det kan gå snabbt och bli snäva svängar även i precision så skulle jag ju inte köra med en gammal vagn om jag inte visste att den var tillräckligt tålig. Det finns mindre klubbtävlingat etc där man kan tävla i bara dressyr och precision, men på en riktig tävling så måste man genomföra alla tre diciplinerna. Man måste inte ha olika vagnar, tävlar man lättklass med ponny kan man ha en kraftigare rockard eller en så kallad maratongigg, men tävlar man högre så har man oftast en finare vagn till dressyr och precision och en maratonvagn till maraton. Har man olika vagnar behövs ju två olika selar (oftast, en maratonsele och en finsele med silettdäckel om man kör med gigg/rockard i dressyr/precision).

Information om träningar, tränare, tävlingar, körsällskap mm hittar du på www.kuskringen.nu. Hos ditt körsällskap tar du även grönt kort som krävs för att få tävla.

I alla dicispliner krävs en medhjälpare (groom). I dressyr och precision får inte groomen hjälpa till (fast man kan fuska ibland ;) ) utan åker bara med men i maraton får h*n jobba desto mer! Där gäller det ju att groomen balanserar vagnen i svängarna och i sluttningar så man inte välter.

Det finns klubbar som lånar ut vagnar till sina medlemmar vid tävlingar, men jag tror inte det är så vanligt. Är man på kurs/läger etc så finns det ofta utrustning att låna.

Lycka till! :)

Sv: Hur gör man?

Tack så mycket för svaret! Lättbegripligt att läsa och så förstod vi. Härligt!

Det låter bra också, ska ta kontakt med en klubb så får vi se hur det går.
Tack!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 110
Senast: martha
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: Ulrika C
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat