HUr gör man?

tinafinis

Trådstartare
Som ni säkert förstått e ja ju ny på området avel...

Jaha, man ringer o bokar hingsten, sen då?
Skulle man få ett bokningsnummer?
HUr lång tid tar det?

Sedan när de e dags... hästen brunstar o man åker iväg. E de jag som ringer stuteriet så dom skickar sperman eller e de de stuteriet där man ska inseminera som ringer?
De där sista tycker ja e kluddigast, hur 17 ska man få ihop allt så de passar på dagen???

Sv: HUr gör man?

Är det transportsperma du ska ha så meddela stuteriet i tid att du kommer med ditt sto. När du lämnat henne så sköter de resten.

Bokningsnummer har jag då inte hört talas om men man brukar få ett bokningskontrakt där man fyller i stoets och ägarens uppgifter. Därefter betalar man en bokningsavgift i de fall det förekommer.

De flesta stuterier som tar emot transportsperma fakturerar sedan uppstallningskostnad, seminavgift samt ev veterinärkostnad.

Är det transportsperma du ska ha så meddela stuteriet i tid att du kommer med ditt sto. När du lämnat henne så sköter de resten.

Bokningsnummer har jag då inte hört talas om men man brukar få ett bokningskontrakt där man fyller i stoets och ägarens uppgifter. Därefter betalar man en bokningsavgift i de fall det förekommer.

De flesta stuterier som tar emot transportsperma fakturerar sedan uppstallningskostnad, seminavgift samt ev veterinärkostnad.
Ja bokningskontrakt menade jag.... De var de han sa.
Men jag har inte fått de ännu... De var ingen bokningsavgift på denna hingst. Känns som om de var ett tag sen jag ringde o pratade med hingsthållaren. Där emot tog han ju mina uppgifter genom telefonen om jag inte minns fel?!?! Allt kanske redan är ordnat då? Fast han skrev aldrig upp nåt om hästen då. Men tycker man borde få en bekräftelse.
Inte för jag tror att hästen blir fullbokad men ändå...

Hur 17 ska man kunna kontakta stuteriet i god tid egentligen??? Jag vet ju inte när hon ska brunsta....
Hon går ute dagligen o hon har ju varit brunstig lite då o då i vinter..

Ja bokningskontrakt menade jag.... De var de han sa.
Men jag har inte fått de ännu... De var ingen bokningsavgift på denna hingst. Känns som om de var ett tag sen jag ringde o pratade med hingsthållaren. Där emot tog han ju mina uppgifter genom telefonen om jag inte minns fel?!?! Allt kanske redan är ordnat då? Fast han skrev aldrig upp nåt om hästen då. Men tycker man borde få en bekräftelse.
Inte för jag tror att hästen blir fullbokad men ändå...

Hur 17 ska man kunna kontakta stuteriet i god tid egentligen??? Jag vet ju inte när hon ska brunsta....
Hon går ute dagligen o hon har ju varit brunstig lite då o då i vinter..

Känner du dig osäker så är ju det bästa att ringa upp igen.
Sedan så kan du nog kontakta stuteriet när som helst. Låt säga att du bestämmer dig för att seminera i maj så kan du ju ändå ringa nu om du vill. Då får du ju veta från dem hur och när du bör komma med henne och om det är något speciellt som gäller för just det stuteriet...
Det är inte alls krångligt, bara att ringa och fråga. De kan t ex tipsa dig om när det är bäst att komma med stoet (ur brunstsynpunkt osv)
Du betalar ju för en tjänst som de ska utföra åt dig, så de flesta seriösa stuterier är bra och serviceinriktade.

Markera i almanackan när hon brunstar och åk dit till stuteriet en månad innan du tänker börja betäcka. då kan de försöka pricka in åt dig när det är dags att komma nästa gång eller om det finns en hingst du kan prova med i närheten, det spelar ingen roll om det är shettis eller nåt.
Fråga ägaren bara

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar