Hur gör man vid semenering?

katarina_dacke

Trådstartare
ja hur gör man om man vill få sitt sto seminerat? Bor i jönköpingstrakten, så ni som kan detta får gärna förklara för mej hur man går till väga, är ny på detta :)
finns det någon sida på internet som man kan kolla på?

Sv: Hur gör man vid semenering?

Först betämmer du vilken hingst du skall använda. Den skall alltså vara tillgänglig för transportsperma om den är långt borta. Kolla det!!

Sedan kontaktar du en seminstation dit du kör stoet för seminering.
Listor på stationer finns på Flyinges hemsida eller på hingstallarna.se

Lite enkelt beskrivet :D

AM

ok men går det inte få ut dem så att de seminerar på gården? Tyvärr kan jag inte lasta mitt sto..

Det går om du hittar någon seminveterinär som vill göra det. Men du måste i så fall skaffa ett tillstånd från Jordbruksverket som kostar några kronor.
Så börja med att höra med veterinärer i din omgivning om det finns någon som är villig att göra det och vad han/hon i så fall vill att det ska finnas för utrustning. Om du hittar någon som gör det så kan ta kontakt med Jordbruksverket och få reda på vad som krävs i pappers väg för få göra det.

Så även stoet är svår lastat är det nog enklare och billigare att få henne till en station än att få någon som seminerar hemma.

ok men går det inte få ut dem så att de seminerar på gården? Tyvärr kan jag inte lasta mitt sto..

Det blir nog dyrt...om du kan få tag på någon som gör detta.

Exemplet nedan utgår jag från semineringsbart ägg och en strulmärr.
Troligen har den stackars veterinären varit ut på ägg typ 3.

Måndag veterinär åker ut och kollar. 4,8 ägg
Tisdag veterinär seminerar
Onsdag veterinär kollar. 5ans ägg
Torsdag veterinär seminerar
Fredag veterinär kollar. står med en 5.5
Lördag veterinär seminerar.

I värsta fall.

Varför kan du inte lasta? Är hon sjuk?

AM

Vi skall väl inte utgå från att hon inte vill bli lastad..

Hon kan faktist vara skadad på nåt sätt för tillfället så att man inte kan köra henne...

AM

Då bör du nog fixa lastproblemet innan du betäcker.

Hur skall du annars få på märra om ungen behöver iväg akut till klinik?

Det är ju en självklarhet att avelsston skall kunna lastas om dom skall vara i avelsboxen.

AM

ja men detta handlar inte om avelsbox utan ska ha ett föl till i från min gamla märr, blir fölet dåligt så har vi en klinik väldigt nära, ca 5 min med bil å då är det bara att åka upp med den och i värsta fall leda stoet till kliniken..
Men jag är medveten om att hon bör vara lastbar..

Jaha.

Men varför inte skaffa en veterinär som då kan seminera henne där?:idea:

Man behöver ju liksom mikroskåp och grejor... :D

Fast jag själv skulle se till att hon går att lasta innan betäckning.
Just för att vi vet hur trassligt det kan bli ibland med en massa klinikbesök om det vill sig illa.

Men du gör som du vill.
Lycka till och berätta gärna hur det går

AM

ja jag förstår vad du menar, och jag ska börja lastträna henne, inte göra så stor grej av det, men jag hade gärna velat betäcka henne i år, men inser att tiden är för kort :(

Du kan få några tips på vägen om du vill. Även om det inte riktigt hör till tråden..;)

Ställ släpet med ena sidan mot en vägg.
Se till att den får mycket ljus inne.
Låt någon annan leda märra. Du kan gömma dig bakom en buske :D

Den som leder märra skall ha två medhjälpare.
Om märra stannar nedanför bakluckan så får hon stå där max 30 sekunder.
Så fort öronen fälls i sidled så har hon stängt av båda hjärnhalvorna och då är man för sent ute.

Medhjälparna, som skall vara i bra kroppsstorlek, går upp mot hennes bakdel.
Dom skall ta varandras händer på var sida.
Sedan lyfter man på.

Man skall vara helt tyst.
Inget smackande, ingen skrikande, inget viftande med kroppsdelar.
MAn skall inte ha varken spö, piasavakvastar eller annat sånt.
När märra är på så ska luckan upp.
Och så skall man åka så pass lång bit att hon hunnit inöva balansen och står still under färden.
Då är det dags att åka hem.

Eftersom du har en gammal fölmärr så bör hon åka brett utan mellanvägg. Då kan hon alltså bredda och ta stöd på bättre sätt.

Vid urlasning så kan det bli besvärligt för tanter att backa ut.
Då får man improvisera och tvekar hon så vänder ni henne i släpet så att hon får gå ut med huvudet först.

In i boxen, låt henne pissa och sen ut i hage.

Att du inte skall vara med vid lastning är för att hon skall bli mera skärpt.
När ägaren är med kan dom vara lite mer kaxiga om dom märker allra minsta tveksamhet.

Inget godis inget daltande när hon väl är på. Bara tyst och upp med luckan.

Vikitigast är att hon inte får stryk bakifrån och viktigast är att hon inte står och stänger av hjärnan vid luckan.

Dummar hon sig redan 50 meter före så kan ni täcka för huvudet.
Men den metoden kräver definitivt att man vet vad man gör.

Medhjälparna måste ha stor rutin och hästvana. Inga småjäntor som blir rädda eller inte vågar gå fram till märrens häck.

;);)

Ha en bra dag.

AM

Så gör vi här med, fast med skillnaden att vi helt backar in till stalldörren, så att det bara finns framåt och bakåt att välja på. Inget hoppande åt sidorna allts.
Och jag lovar, med vant folk, lugnt och fint, så går ALLA hästar på inom 30 sekunder.
Unghästar som aldrig varit lastade stannar inte ens, utan kliver rakt in.

Att jag skrev mot husväggen var för två orsaker.
Många har alldeles för små/låga dörröppningar. Ofta med järnbalk på ovansidan.
Sedan finns det hur mycket folk som helst som inte kan backa mot en dörr.. :D:D

Annars är det som du säger. Alla går på.
Unghästaran är ju enklast eftersom dom är nyfikna av sig.
Och med mindre lastträning så går det ännu lättare ;)

AM

ok men har ingen tillgång till 2 stora starka häst orädda karlar.. Dessutom tycker jag att det värkar lite väl hårt, men jag kanske är lite lafsig ;)
Tack ändå för tipset, men är det så enkelt att lasta så kan man ju köra till en hingst! (Eller)?

Mycket bra beskrivning av en lastning av häst som kommer fungera perfekt!
Här tycker vi våra hästar är "svår lastade" om de tvekar när de ska gå på, de flesta går själva in utan att man leder dem.

ok men har ingen tillgång till 2 stora starka häst orädda karlar.. Dessutom tycker jag att det värkar lite väl hårt, men jag kanske är lite lafsig ;)
Tack ändå för tipset, men är det så enkelt att lasta så kan man ju köra till en hingst! (Eller)?

Ja det brukar faktiskt vara så enkelt. Och hårt tycker jag inte att det är. Vad gör du den dagen du verkligen MÅSTE åka till en klinik som du inte kan gå till?

ja du eftersom stoet är gammalt 23 år i år, så om hon blir så dålig så avlivas hon.. eftersom hon inte är till mer än sällskap..

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka