Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det känns väldigt bra att få höra så mycket bra och att Nathalies uppfödare var ärlig med vad hon tyckte om mig innan. Jag är väldigt medveten om hur jag var då och är verkligen inte stolt, men det finns bra förklaringar, om än inga ursäkter, och jag tror att jag har löst nästan allt som jag mår mest dåligt över att ha gjort. Det är aldrig någon som har sagt något direkt till mig tidigare men jag vet ju självklart att jag varit "under uppsikt" (kommer inte på rätt formulering tror jag) och det har säkert pratats också, precis som det pratas och diskuteras om andra, och det kändes faktiskt bra att någon äntligen vågade ta upp det utan att det varit bråk. Jag har haft marsvin sedan slutet av 2004 och 2010 insåg jag att det jag höll på med inte var bra och började lära mig att tygla mina impulser och nu anser jag mig både kunnig och seriös och faktiskt rätt så framgångsrik också.

Ballerinas uppfödare är en av de mest framgångsrika rasuppfödarna i hela Sverige (och troligen högt upp i Europa också) och hon är en av dem som har hållit på allra längst och jag tror att hon även var med och bildade Svenska marsvinsföreningen!
Bilder från uppfödaren
4,5 månader
10406698_646912215393072_2935561867100732605_n.jpg

8 månader och Multichampion och BIS 1
10393160_732243670193259_6089965492115552472_n.jpg

Har inte tagit några bra bilder på henne ännu då hon sitter i karantän men här är en snabb jag tog med henne när vi kom hem från utställningen. Hon är väldigt nedklippt så det kommer nog ta någon månad innan jag kan ställa henne i klippt och när hon har motionerat bort lite mammahull och skaffat sig lite muskler så kommer hon nog att gå väldigt bra i både pet och klippt!
14054163_1161220600607847_5832240468051130320_n.jpg

Åååh, vad fin! :love: Grattis! :)

För övrigt så går här väl sådär. Har höjt medicinen ytterligare och idag har jag haft lite mer energi men ångesten håller i sig. Har också varit väldigt lättirriterad och arg för ingenting. Mormor ringde för någon dag sedan och började med att fråga hur jag mådde, jag sa att jag mådde bra, sedan frågade hon om jag kunde handla och när jag tvekade så börjar hon typ fråga ut mig om hur jag mår, om jag är trött, om jag är ledsen och så vidare och jag ville bara skrika åt henne att hålla tyst och lämna mig i fred! Att om jag har sagt att det är bra så är det bra för då vill jag inte berätta hur jag mår egentligen! Och igår fick jag ställa in att åka till tippen och fika med mamma för vi hade sagt att vi skulle höras i veckan om när vi skulle iväg och när jag inte hört något så tog jag för givet att hon fått något i vägen och inte kunde. Och sedan hör hon av sig på torsdag förmiddag och bara tar för givet att jag kan. Först gick jag med på det men sedan blev jag bara argare och argare och kände att jag kunde inte träffa henne för då skulle jag bli skitarg så jag ställde in och sa att hon kan inte ta för givet att jag alltid är ledig. Hon sa då att hon trodde att vi hade bestämt torsdag och därför inte hört av sig så fick lite dåligt samvete men hon har gjort så så många gånger tidigare att det kändes ändå befogat att säga ifrån.

Var hos läkaren igår men kom inte fram till något då heller. Vet inte om jag vill byta medicin eller inte för börjar få en del biverkningar och märker inte samma effekt som tidigare. Samtidigt så vet jag inte om det är lönt att byta för dels är jag rädd för att det ska bli ännu värre men också för att jag tror att en stor anledning till att den inte längre funkar är för att mitt huvud är för skadat av allt som har varit. Jag har gett upp om att det någonsin kan bli bra så de få gångerna jag känner mig bättre så orkar jag inte bry mig för jag vet att det gör över

Hade faktiskt riktigt roligt igår!

Några saker som verkligen värmde var att Nathalies uppfödare berättade att hon tyckte att jag oseriös och okunnig när jag började (det är det minsta man kan säga) men att hon tyckte att jag verkligen hade förändrats till det bättre och att det var starkt att lära mig hantera min asperger och bipolära svängningar och att hon därför kände sig trygg med att ha sålt Nathalie till mig (tiden jag låg på sjukhus (detta var på en utställning. Jag hade sagt till min vän att jag var magsjuk men glömt marsvinen jag skulle hämta) men allting annat som min vän berättade i bilen hem var nytt för mig, bla hur min väns man varit hemma hos mig och försökt nå mig och sedan kontaktat min mamma och vad Ballerinas uppfödare gjort och även om jag fortfarande är ledsen för att jag inte dog då så känns det varmt i hjärtat att så många bryr sig och att jag tydligen inte är så osynlig som det ibland känns.

Kul att du fick beröm. Och jag håller med om att du verkar väldigt kunnig och seriös. Om jag mot förmodan ska skaffa marsvin i framtiden så lär jag höra av mig med hundra frågor.

Du är inte osynlig för oss här. heller Faktiskt så önskar jag att jag bodde närmare och att du i så fall orkade med att ge mig chansen att träffa dig och dina fina marsvin. Jag gillar de allra flesta djurarter och lär mig gärna mera om t.ex. marsvin.
Om du någonsin rör dig till Stockholm/Uppsala/Västmanland så hojta till (om du vill såklart) så ska vi se om vi inte kan hoppa i bilen och träffa dig på någon närliggande plats.

Vad har du för boende på utställningarna? Var och i vad övernattar marsvinen?

Ja, det känns väldigt bra att få höra så mycket bra och att Nathalies uppfödare var ärlig med vad hon tyckte om mig innan. Jag är väldigt medveten om hur jag var då och är verkligen inte stolt, men det finns bra förklaringar, om än inga ursäkter, och jag tror att jag har löst nästan allt som jag mår mest dåligt över att ha gjort. Det är aldrig någon som har sagt något direkt till mig tidigare men jag vet ju självklart att jag varit "under uppsikt" (kommer inte på rätt formulering tror jag) och det har säkert pratats också, precis som det pratas och diskuteras om andra, och det kändes faktiskt bra att någon äntligen vågade ta upp det utan att det varit bråk. Jag har haft marsvin sedan slutet av 2004 och 2010 insåg jag att det jag höll på med inte var bra och började lära mig att tygla mina impulser och nu anser jag mig både kunnig och seriös och faktiskt rätt så framgångsrik också.

Ballerinas uppfödare är en av de mest framgångsrika rasuppfödarna i hela Sverige (och troligen högt upp i Europa också) och hon är en av dem som har hållit på allra längst och jag tror att hon även var med och bildade Svenska marsvinsföreningen!
Bilder från uppfödaren
4,5 månader
10406698_646912215393072_2935561867100732605_n.jpg

8 månader och Multichampion och BIS 1
10393160_732243670193259_6089965492115552472_n.jpg

Har inte tagit några bra bilder på henne ännu då hon sitter i karantän men här är en snabb jag tog med henne när vi kom hem från utställningen. Hon är väldigt nedklippt så det kommer nog ta någon månad innan jag kan ställa henne i klippt och när hon har motionerat bort lite mammahull och skaffat sig lite muskler så kommer hon nog att gå väldigt bra i både pet och klippt!
14054163_1161220600607847_5832240468051130320_n.jpg

OMG vad söt och vacker hon är.

Kul att du fick beröm. Och jag håller med om att du verkar väldigt kunnig och seriös. Om jag mot förmodan ska skaffa marsvin i framtiden så lär jag höra av mig med hundra frågor.

Du är inte osynlig för oss här. heller Faktiskt så önskar jag att jag bodde närmare och att du i så fall orkade med att ge mig chansen att träffa dig och dina fina marsvin. Jag gillar de allra flesta djurarter och lär mig gärna mera om t.ex. marsvin.
Om du någonsin rör dig till Stockholm/Uppsala/Västmanland så hojta till (om du vill såklart) så ska vi se om vi inte kan hoppa i bilen och träffa dig på någon närliggande plats.

Vad har du för boende på utställningarna? Var och i vad övernattar marsvinen?
Igår kände jag mig verkligen osynlig! Vet inte hur många som Vägrade lämna plats på trottoaren, trots att de hade plats (ganska mycket folk men ändå några meter mellan varje) så blev jag utträngd i gräs och buskar tre gånger och rakt in en husvägg en gång på bara 100m :wtf:

I Stockholmsområdet är jag extremt sällan och nu troligen ännu mer sällan då min syster som bodde i Södertälje har flyttat ned hit. Det närmaste är om jag åker till utställningen i Linköping i september. Hade du bott närmare, eller har vägarna förbi, så får du (och alla andra också) gärna hälsa på marsvinen. Så länge det inte är jobbiga barn så tycker jag att det är kul att få visa upp dem :laugh:

Oftast håller vi oss på hemmaplan och övernattar inte men är utställningen i närheten av Örebro så bor vi hos min bror och annars så sover vi i bilen :p
Lite bilder från våra resor!
Hos lillasyster
992986_544083028988277_1090265682_n.jpg

Hos lillebror. Han har lite mer marsvinslämpligt :p
10494618_737900112939900_8840241537646237373_n.jpg

Med tåg
11201895_900165986713311_7565124961202988496_n.jpg

14278_864831043580139_6662857794761397112_n.jpg

Med bil
11828661_936702513059658_5447419330816228160_n.jpg

Sovdags
13592804_1123502674379640_6876890878333915300_n.jpg

Frukost på sängen :rofl:
10550883_901205686609341_5284881969084575951_n.jpg

OMG vad söt och vacker hon är.
Hon är supersöt! Längtar till hennes karantän är över så jag kan bada och göra henne riktigt fin och ta lite bättre bilder
14064222_1169141213149119_9002903610492217603_n.jpg

Bra gjort!

(ja jag läser ikapp inlägg och svarar vart efter)
Fattar inte varför puckot inte ger sig?! Hur jävla korkad kan man vara liksom?! Anmälde inte honom denna gången men har skrivit ned ifall han sätter igång igen.

KL
Tror att jag känner av medicinökningen nu. Fortfarande massa ångest och idag har jag varit helt sjukt trött, men har lyckats gå promenad med hundarna tre dagar i rad! Inte jättelånga rundor, ca 30-45 minuter, men ändå! Har laddat hem en massa ny musik och med musik på så går det lättare att promenera. Här är från idag. Är extra stolt för jag gick "naken" :bump: De senaste är inte riktigt läkta ännu, det blir blåsor så fort det blir någon friktion på ärren, men klarar mig med ett plåster på den värsta blåsan.
14067528_1169114859818421_2863899617385213024_n.jpg

Är extra stolt för jag gick "naken" :bump: De senaste är inte riktigt läkta ännu, det blir blåsor så fort det blir någon friktion på ärren, men klarar mig med ett plåster på den värsta blåsan.

Jag blir ledsen över att du har det jobbigt, du är så himla fin och har gjort det så bra trots allt stök med sjuka djur och jobbiga incidenter. Det känns orättvist att du mår dåligt när du kämpar på och tar dig upp gång efter gång. Ditt goda hjärta lyser igenom hela dig, även från en platt bild på internet.

Jag önskar dig verkligen, av hela mitt hjärta, en bra tillvaro och det liv du förtjänar.

Hejja dig! :D Jättesnygg outfit! :love:
Tack! Var väldigt nervöst att möta folk men gick ändå bra för jag koncentrerade mig på hundarna och musiken.
Älskar mina shorts :love: Har ärvt både shortsen och tröjan av min syster :angel: Bra med shoppinggalen syster för varje år går hon igenom garderoben och så får jag en kassa knappt använda kläder :D
Jag blir ledsen över att du har det jobbigt, du är så himla fin och har gjort det så bra trots allt stök med sjuka djur och jobbiga incidenter. Det känns orättvist att du mår dåligt när du kämpar på och tar dig upp gång efter gång. Ditt goda hjärta lyser igenom hela dig, även från en platt bild på internet.

Jag önskar dig verkligen, av hela mitt hjärta, en bra tillvaro och det liv du förtjänar.
Tack för dina fina ord :heart
Det känns så konstigt att höra så mycket fint om mig själv som ni alla i tråden skriver. Jag vet inte om jag är en väldigt duktig skådespelare som kan "lysa", eller om det finns något som jag inte är medveten om själv. Får ofta höra hur pigg och glad jag ser ut och får väldigt mycket komplimanger om både kläder, hår och utseende. Det känns så konstigt att vara så "sprallig" som jag kan vara, samtidigt som jag känner mig nästan tom inuti

Tack! Var väldigt nervöst att möta folk men gick ändå bra för jag koncentrerade mig på hundarna och musiken.
Älskar mina shorts :love: Har ärvt både shortsen och tröjan av min syster :angel: Bra med shoppinggalen syster för varje år går hon igenom garderoben och så får jag en kassa knappt använda kläder :D

Jag brukar få "gamla" kläder från mina kompisar med, det är jättebra om man inte gillar att shoppa själv eller har dålig råd (eller använder alla sina pengar på t.ex. hästar... :p ). :) Plus att jag tycker om återanvänding utifrån ett miljöperspektiv. Så känns som vinn-vinn! :up:

Det känns så konstigt att höra så mycket fint om mig själv som ni alla i tråden skriver. Jag vet inte om jag är en väldigt duktig skådespelare som kan "lysa", eller om det finns något som jag inte är medveten om själv. Får ofta höra hur pigg och glad jag ser ut och får väldigt mycket komplimanger om både kläder, hår och utseende. Det känns så konstigt att vara så "sprallig" som jag kan vara, samtidigt som jag känner mig nästan tom inuti

Precis så är det med min bästa vän med, de flesta som träffar henne ser en människa som bubblar över av possitiv energi - de skulle aldrig gissa att hon är svårt deprimerad och gränsfall till utbränd. Jag tror att det beror på att hon inte orkar (eller vågar) berätta hur hon egentligen mår... På ett sätt så kan jag förstå det, att man inte vill släppa alla andra nära in på sig och berätta om sina problem. Och kanske det blir enklare att glömma tomheten inuti om man kan skämta och le ibland?

Nä, nu sitter jag bara och funderar, borde nog hellre sova... :angel: Gonatt, @Lyan! :) Hoppast du får en bra dag imorgon!

Jag brukar få "gamla" kläder från mina kompisar med, det är jättebra om man inte gillar att shoppa själv eller har dålig råd (eller använder alla sina pengar på t.ex. hästar... :p ). :) Plus att jag tycker om återanvänding utifrån ett miljöperspektiv. Så känns som vinn-vinn! :up:

Precis så är det med min bästa vän med, de flesta som träffar henne ser en människa som bubblar över av possitiv energi - de skulle aldrig gissa att hon är svårt deprimerad och gränsfall till utbränd. Jag tror att det beror på att hon inte orkar (eller vågar) berätta hur hon egentligen mår... På ett sätt så kan jag förstå det, att man inte vill släppa alla andra nära in på sig och berätta om sina problem. Och kanske det blir enklare att glömma tomheten inuti om man kan skämta och le ibland?

Nä, nu sitter jag bara och funderar, borde nog hellre sova... :angel: Gonatt, @Lyan! :) Hoppast du får en bra dag imorgon!
Jo, precis. Man kan ju hitta nästan nya kläder på second hand för nästan inga pengar alls och det är bra att de åter kommer till användning och inte bara slängs. Jag har massor av kläder men det är inte många kronor jag har betalat för dem för nästan alla är köpta på rea, second hand eller ärvda. Får jag problem med några kläder, tex att de går sönder, krymper i tvätten eller tappar formen så är det i princip Alltid de som jag har köpt dyrt.

Jag vågar/vill inte berätta för jag känner att det är för privat och jag vill inte ha en massa frågor om hur jag mår hela tiden. Om jag säger nej till något till tex mormor så får jag ett halvt korsförhör om hur jag mår, när det helt enkelt kan bero på att jag inte känner för att göra den grejen oavsett hur jag mår.
Folk tror knappt på mig när jag säger att jag har aspergers för de tycker att jag är för "okonstig" och pratar och är social, men ofta beror pratet på att jag är nervös och då börjar jag babbla för att det inte ska bli tyst och pinsamt. Efteråt känns det väldigt obehagligt för jag vill inte vara jobbig och högljudd (har fått höra det många gånger när jag var yngre), jag vet inte vad folk tar illa upp för (har fått skit för saker jag inte haft en aning om att någon skulle kunna ta illa upp för, plus "förtjänad" skit för sådant jag sagt klumpigt men inte insett det pga aspergersen) så jag är hela tiden rädd för att säga fel och efteråt minns jag bara hälften av vad som har hänt och vad som samtalats om så jag vet aldrig vad jag får tillbaka för.

Hoppas att det ordnar sig för din vän!
På bilderna ser jag en väldigt vacker ung kvinna, svårt att koppla mentalt till det du skriver om dig själv.
Modigt att gå ut i shorts o t-shirt.

Håller med! Väldigt modigt att du var på promenad i shorts och t-shirt! Så skönt!
Tack :heart Ja, det är väldigt svårt för alla verkar det som, inte ens min läkare tror mig ibland när jag säger hur jag fungerar. Bara för att jag är duktig på att hålla en fasad så betyder inte det att det är stabilt bakom fasaden.

Knapplån, typ
Försöker att ta vara på allt solsken som går! Har smått panik inför vintern. Samtidigt så funkar promenaderna bättre när det börjar bli mörkt för när det redan är mörkt så försvinner mycket av prestationsångesten av att jag Måste vara ute när det är ljust. Har fått mer energi av medicinökningen och har varit på promenad nästan varje dag. Ångesten har också minskat en del. Jag har också fått en del annat gjort som har legat och skräpat. Sömnen fungerar helt okej, även om jag drömmer helt sjukt varje natt pga medicinen. Blir trött och somnar i någorlunda vettig tid, har fortfarande problem att komma upp när jag vaknar och det är obehagligt att minnas alla drömmar men överlag funkar sömnen bättre än på länge *PEPPAR PEPPAR!!*. Tappar mycket hår av medicinökningen och det mår jag dåligt över, jag hoppas att det slutar snart för jag har redan tappat nästan 1cm i omkrets när jag sätter upp det.

Har fått reda på ännu mer skit som grannen gjort mot mina andra grannar så nu ska vi gå ihop mot honom så fort han gör något. Han blev tydligen så förbannad av att jag slängde dörren i nyllet på honom att han gick ut och pissade på den ena grannens balkong :eek::yuck::rage:

Överlag så verkar jag vara världens fyllomagnet och i fortsättningen tänker jag inte ens försöka vara artig mot dem för jag känner mig typ smutsig varje gång jag låter dem få något av mig, tex vara trevlig och prata när de pratar med mig och jag egentligen inte vill. Råkade ut för en häromdagen (som jag råkat ut för innan också) som höll på att tjata om att vi skulle sitta på en bänk och prata och jag försökte slingra mig utan att lyckas så till slut sa jag bara att jag ville inte och gick. Kände mig väldigt obehaglig till mods efteråt för att istället för att bara gå från början så lät jag honom tjata sig till att jag först skulle stanna och prata och sedan att jag skulle gå samma väg som honom istället för det hållet jag ville gå (samma slutstation men olika vägar) och att sitta på en bänk med honom fick mig att må illa så då sa jag äntligen ifrån. Jag mår dåligt av att jag gjorde som han ville för det får mig att tänka på tidigare när jag har låtit andra gå alldeles för långt (manipulera, tafsa, krama (eller det räknas till tafsa?)) för att jag inte vågar säga nej.

Har också träffat en trevlig människa när jag var ute med marsvinen som jag pratade en del med. Det är en bekant till en gammal vän som det skurit sig med och jag fick frågan om vad som hände och hur mycket jag än försöker så kommer jag inte ihåg mer än bråkdelar. Jag kommer ihåg att det var pga en förening vi båda var med i, att där var missförstånd och bråk och att jag grät men mer kommer jag inte ihåg. Inte varför jag grät, eller vad missförstånden och bråken bestod av mer än smådelar som inte går att få till ett sammanhang.
Det är många saker jag inte längre minns, jag kommer på flera hela tiden. Jag har länge sagt att jag hade velat radera hela mitt minne och börja om på nytt, men nu när jag har förlorat stora delar av minnena så är det både skönt och jobbigt. Skönt för att jag slipper minnas, men jobbigt när jag behöver minnas.

Och sist i hela babblet kommer äntligen resultatet av mitt pusselprojekt som jag lovade :)

Tack för uppdateringen, tänkte precis skriva och fråga hur det gick för dig. :) Härligt att det går bättre nu efter medicinhöjningen.

Känner igen det du skriver om att babbla "för mycket" i sociala samanhang ibland, min kompis som jag berättade om är precis likadan. Själv är jag mer den introverta typen av aspie, men har tränat upp mig till att våga prata med de flesta människor... :o :cool:

Bra att du börjat stå på dig med obehagliga folk som du inte vill prata med. Man behöver inte vara artig med alla, faktiskt. :up: Tror det är en sån "snäll flicka" sak, att vi inte vill såra någon, typ.

Tack för uppdateringen, tänkte precis skriva och fråga hur det gick för dig. :) Härligt att det går bättre nu efter medicinhöjningen.

Känner igen det du skriver om att babbla "för mycket" i sociala samanhang ibland, min kompis som jag berättade om är precis likadan. Själv är jag mer den introverta typen av aspie, men har tränat upp mig till att våga prata med de flesta människor... :o :cool:

Bra att du börjat stå på dig med obehagliga folk som du inte vill prata med. Man behöver inte vara artig med alla, faktiskt. :up: Tror det är en sån "snäll flicka" sak, att vi inte vill såra någon, typ.
Tack för att du tänkte på mig!
Ja, det känns skönt att det äntligen hänt något. Mår väl inte jättebra men ändå mycket bättre än för någon vecka sedan! Idag har jag varit ute på en promenad som varit helt omöjlig att genomföra för bara en vecka sedan. Gick mer än vad jag orkade egentligen för jag mådde så dåligt av att ha hetsätit en massa paj med vanlijsås så gick av mig ångesten (vilket verkligen inte brukar funka i vanliga fall!). Misstänker att mycket av energin kommer att försvinna efter en vecka men passar på att göra så mycket som möjligt till dess.

Jag har också varit/är introvert, det svänger väldigt mycket ihop med resten, men också att jag träffar folk så sällan att jag orkar vara extrovert när jag väl träffar någon. Är helt slut i huvudet efteråt. Har också tränat massor på att lära mig umgås med folk och läsa av dem (vilket fortfarande inte alltid funkar men bättre än innan iallafal). Det är få som tror att jag har aspergers, den märks mest inom mig och det ser ju inte andra (om de inte råkar ut för något av alla missförstånd som sker när jag inte fattar).

Nej, jag får försöka lära mig det. Är så van vid att det alltid är jag som gör fel att jag inte inser när andra gör fel och låter mig bli överkörd.

@Lyan Vad skönt att du vågar gå runt "naken". :) Tänk bara på att smörja in ärren ordentligt med solskyddskräm innan du går ut, då ärr, speciellt nya ärr, är väldigt känsliga för uv-strålar.

@Lyan Vad skönt att du vågar gå runt "naken". :) Tänk bara på att smörja in ärren ordentligt med solskyddskräm innan du går ut, då ärr, speciellt nya ärr, är väldigt känsliga för uv-strålar.
Ja :laugh: Har gjort det fler gånger men bara när jag går långpromenader med hundarna eller snabbkissar dem. Inte när jag troligen kommer att möta folk.
Hur är de känsliga? Använder aldrig solkräm någonstans :o

Ja :laugh: Har gjort det fler gånger men bara när jag går långpromenader med hundarna eller snabbkissar dem. Inte när jag troligen kommer att möta folk.
Hur är de känsliga? Använder aldrig solkräm någonstans :o
Det är ett steg i rätt riktning! :up: När de är nya läker de sämre om de utsätts för solljus och när de är äldre bränner man sig lättare där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar