Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nästan två veckor innan Ai kan få sina tänder opererade och under den tiden kommer han att behöva mycket stödmatning, även efter operationen, och det är inte ens säkert att det kommer att fungera utan att tänderna pajar igen. Han piper och har ont trots smärtstillande (och jag råkade ge dubbelt igår så han är ordentligt smärtlindrad) och är smal som en sticka. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig vidrig som funderar på att låta honom somna in, för att jag inte orkar. Ai betyder kärlek, det är inte kärlek att hoppas att han ligger död i buren så jag slipper ta ett beslut

Jag har känt samma i 30år, och det blir bara värre, tror inte att det kommer att ändras. Jag kan nöja mig med "jag vet inte om jag vill leva, men jag vill nog inte dö" och bara få ha mina djur och få sköta mig själv, men det kommer inte att bli så för det är alltid något som händer som jag inte kan kontrollera

Att det alltid kommer att hända saker du inte kan kontrollera har helt rätt i, för så är ju livet. Det alla behöver lära sig är att leva med det, att acceptera det man inte rår över och se det som går ens väg, även när det bara är småsaker. Det är så himla ledsamt att se att du inte hittat dit än, men jag tror faktiskt inte att det är för sent.

(Jag kände visserligen bara så under drygt 15 år men det är ganska länge att leva utan hopp det med)

Att det alltid kommer att hända saker du inte kan kontrollera har helt rätt i, för så är ju livet. Det alla behöver lära sig är att leva med det, att acceptera det man inte rår över och se det som går ens väg, även när det bara är småsaker. Det är så himla ledsamt att se att du inte hittat dit än, men jag tror faktiskt inte att det är för sent.

(Jag kände visserligen bara så under drygt 15 år men det är ganska länge att leva utan hopp det med)
Och jag klarar inte av livet. Det var väl typ det jag och min läkare kom fram till på de nästan två timmarna jag var där idag.
Jag är tyvärr så gott som helt säker på att det är för sent. Jag har märkt en extrem skillnad sedan mitt senaste självmordsförsök, jag har blivit kall och ointresserad av det mesta. Det är inte längre bara att jag inte klarar, utan jag Vill inte. Visst, jag har även gjort framsteg, men just det här kalla och tomma tror jag inte kommer att försvinna igen.

Kärlek kan vara att låta ett älskat djur somna in, ifall alternativet innebär lidande med osäker prognos. Jag tror att de flesta bra djurägare skulle se avlivning som ett alternativ i din situation, även om det så klart är ett jobbigt beslut att ta.
Och jag tycker att dina inlägg lyser av värme inför dina djur

Det är inte kärlek om han inte ens får en chans, men som det ser ut nu så är det antingen nästan två veckors väntan på en bra veterinär och riskera att han blir för dålig för att klara det eller köra på vinst och förlust hos en annan veterinär. Och som det ser ut nu så är riskerna ännu högre eftersom han har UVI, är mager och har ont.

Ibland vill jag bara att alla djuren ska försvinna för jag orkar inte. Det är inte värme

Ai kommer sova med mig och hundarna i natt. Vet inte vad jag ska göra. Vill verkligen inte missta honom, men jag vet inte vad jag ska göra. Jag orkar inte och han har så ont :cry:

Min älskling
12715687_1027697887293453_7472841179360248573_n.jpg

Kärlek är att bry sig och försöka göra det bästa man kan av situationen. Att du inte har möjlighet att få en snabb tid hos en marsvinsexpert gör inte kärleken mindre.

Det är också kärleken som gör ont när det inte finns något riktigt bra alternativ att välja.

Puss på Ai. :heart

Följ din magkänsla och gör det som känns rätt. Du kommer ta ett bra beslut för honom oavsett, och ja - det är det som är kärlek....

På sätt och vis gör jag det för att jag inte orkar. Han vill inte ha mat när jag erbjuder men äter om jag stoppar det i munnen på honom. När jag skulle ge honom nu så sprang han och gömde sig och jag kommer inte att klara att tvinga i honom mat i två veckor och ändå inte veta om han klarar sig. Han är så tam och tillitsfull och jag vill inte att hans liv ska bestå av tvång om operationen misslyckas och han behöver somna in då. Samtidigt så är han inte slut nu, det finns chans att han klarar sig och det är det som är så hemskt. Det hade varit lättare om han hade gett upp men trots att han har ont och är smal som ett streck så har han fortfarande liv i ögonen

Hoppas att du mår bättre nu :heart
Inser att jag glömde svara på den biten.
Det börjar arta sig, saker börjar lägga sig lite. Det blev lite mycket på en gång även som det största var något mycket roligt och spännande (och läskigt).
Nu är det bara veterinärens besök hos hästen för att kolla vad som hänt med hans luftvägar kvar (imorgon). Jag hoppas för allt i världen att det inte är något alltför krångligt.

Det är inget liv för ett djur att bli tvångsmatad. Våra djur får sluta när det inte går att hålla dem på ett djurvärdigt sätt. En hund kan inte se sitt liv som meningsfullt om den inte får vara hund och göra det hundar gör. Det går inte att ge dem livskvalité genom en god bok och ett bra samtal.

Du gör vad varje god djurägare ska göra. Respektera djuret för sitt eget värde och låta det sluta sitt liv utan att behöva bli stressad så som den som är mat åt andra i näringskedjan blir när sjukdomen slår till.

På sätt och vis gör jag det för att jag inte orkar. Han vill inte ha mat när jag erbjuder men äter om jag stoppar det i munnen på honom. När jag skulle ge honom nu så sprang han och gömde sig och jag kommer inte att klara att tvinga i honom mat i två veckor och ändå inte veta om han klarar sig. Han är så tam och tillitsfull och jag vill inte att hans liv ska bestå av tvång om operationen misslyckas och han behöver somna in då. Samtidigt så är han inte slut nu, det finns chans att han klarar sig och det är det som är så hemskt. Det hade varit lättare om han hade gett upp men trots att han har ont och är smal som ett streck så har han fortfarande liv i ögonen
När livsgnistan slocknat i ögonen så har man väntat för länge.

Jag hade nog gjort samma sak - oavsett hur bra operationen skulle gått så kommer han ha ont under en längre tid, och det låter inte roligt för honom.

Tycker det är ett starkt och ansvarigt val av dig. :heart

Fått tid för avlivning klockan 12 :cry::cry::cry::cry::cry:
Inte kul. Men jag är övertygad om at du tar rätt beslut för Ai.
Och att du inte tagit beslutet för att du inte orkar. Du orkar inte för at than lider och kommer att lida ännu mer.
En del verkar vilja behandla till varje pris för att "djuret är en del av familjen och de vill göra ALLT för det. Även om prognosen är väldigt osäker.
Det finns en gräns för lidandet man vill utsätta de för och jag tror det är däri huvuorsaken till dit tbeslut ligger.
Kram <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar