Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Marsvin måste man ofta tvångsmata när de blir sjuka för om de slutar att äta så dör de av det och inte av sjukdomen. Ai är inte på riktigt tvångsmatningsstadie ännu utan bara på stödmatning men om han fortsätter som nu så kommer det att bli tvångsmatning, men det kan ju lika gärna vända men då är han död för att jag avlivade honom :cry:

Ibland vill jag bara att alla djuren ska försvinna för jag orkar inte. Det är inte värme
Du är SÅ hård mot dig själv! Jag har alltid tyckt att jag är en bra djurägare för jag har alltid gjort så gott jag kan. Men givetvis har det funnits stunder när jag bara inte orkat med dem, när det tar istället för ger, och jag känt att det vore så skönt att inte ha flera hästar att ta hand om.

Du är en fantastisk matte. Du är en fantastisk djurägare. Du är en fantastisk djurägare. Glöm inte det!

Marsvin måste man ofta tvångsmata när de blir sjuka för om de slutar att äta så dör de av det och inte av sjukdomen. Ai är inte på riktigt tvångsmatningsstadie ännu utan bara på stödmatning men om han fortsätter som nu så kommer det att bli tvångsmatning, men det kan ju lika gärna vända men då är han död för att jag avlivade honom :cry:

Med de kassa oddsen hade jag faktiskt sett det som tveksamt försvarbart att behandla. Jag har själv haft marsvin och såklart andra djur. När det är så mycket lidande med så dåliga odds är det för mig inte försvarbart att låta dem lida för att skona mig själv.

Jag tycker du gör rätt.

Du är SÅ hård mot dig själv! Jag har alltid tyckt att jag är en bra djurägare för jag har alltid gjort så gott jag kan. Men givetvis har det funnits stunder när jag bara inte orkat med dem, när det tar istället för ger, och jag känt att det vore så skönt att inte ha flera hästar att ta hand om.

Du är en fantastisk matte. Du är en fantastisk djurägare. Du är en fantastisk djurägare. Glöm inte det!
Men jag vet ju inte om jag gör så gott jag kan. Hade jag vetat det så hade vet kanske varit annorlunda. Jag kan bli Så arg och uppgiven när det går fel eller när någon blir sjuk att jag blir rädd för mig själv

Men jag vet ju inte om jag gör så gott jag kan. Hade jag vetat det så hade vet kanske varit annorlunda. Jag kan bli Så arg och uppgiven när det går fel eller när någon blir sjuk att jag blir rädd för mig själv

Du får lita på oss. Vi är djurvänner och djurägare. Du gör så gott du kan, och du fattade det beslut de flesta av oss hade fattat - även om det är svårt och skär i hjärtat.

Med de kassa oddsen hade jag faktiskt sett det som tveksamt försvarbart att behandla. Jag har själv haft marsvin och såklart andra djur. När det är så mycket lidande med så dåliga odds är det för mig inte försvarbart att låta dem lida för att skona mig själv.

Jag tycker du gör rätt.
Hade det inte varit för tänderna så hade det varit annorlunda, eller om jag hade fått en tid för operation snabbare

Hade det inte varit för tänderna så hade det varit annorlunda, eller om jag hade fått en tid för operation snabbare

Eller om han inte blivit sjuk ö h t eller om marsvin hade levt för evigt. Du kan bara fatta beslut utifrån de fakta som föreligger NU. Och de ser så ut att dina valmöjligheter inte är så många, och det beslut du fattar är svårt. Men det är ändå det rätta att göra.

Ingen lever för evigt. Marsvin är hyggligt utsatta för sjukdom, våra fick lunginflammation. De hade inte levt för evigt även om de inte blivit sjuka just nu. Tyvärr.
Jag vet :-( Det var lättare när jag hade massor av marsvin. Nu har jag så få och många av dem är så tama, nästan som hundar. Och flera av dem börjar bli gamla och jag är så rädd för att de ska bli sjuka och dö

Jag vet :-( Det var lättare när jag hade massor av marsvin. Nu har jag så få och många av dem är så tama, nästan som hundar. Och flera av dem börjar bli gamla och jag är så rädd för att de ska bli sjuka och dö

De kommer att dö. Det finns ingen tvekan om det. Kanske blir det inte sjuka, men ni kommer att skiljas. Det är den tunga biten med djurägande. Vi överlever i majoriteten av fall våra husdjur. Men det uppväger inte för mig den glädjen de ger oss under tiden de finns hos oss.

Han ligger begravd i killens trädgård bredvid Pruð nu. Jag har inga tårar kvar. Det var så hemskt vid avlivningen. Han ville inte dö, han var inte redo :cry: De vet alltid vad som väntar. Alla djur jag har avlivat har förstått vad som ska hända och de har accepterat det men inte Ai. Sederingen tog dessutom inte ordentligt, det verkade som att han inte fick luft så han fick panik, han kunde inte röra sig men var medveten och rädd och han var fortfarande medveten när han fick sprutan i magen och det tog lång tid innan han dog :cry:

Han ligger begravd i killens trädgård bredvid Pruð nu. Jag har inga tårar kvar. Det var så hemskt vid avlivningen. Han ville inte dö, han var inte redo :cry: De vet alltid vad som väntar. Alla djur jag har avlivat har förstått vad som ska hända och de har accepterat det men inte Ai. Sederingen tog dessutom inte ordentligt, det verkade som att han inte fick luft så han fick panik, han kunde inte röra sig men var medveten och rädd och han var fortfarande medveten när han fick sprutan i magen och det tog lång tid innan han dog :cry:

:cry:

:heart Tröstkramar :heart

Tack :heart Känns så tomt och konstigt utan honom, men samtidigt har jag inte riktigt fattat att han är borta. Försöker att inte tänka på det. Mitt sätt att hantera förluster brukar vara att låtsas som att det/den jag förlorat aldrig har funnits men på något sätt känns det respektlöst mot Ai för han har betytt extra mycket för mig.

Utställning idag. Vaknade 1,5 timme tidigare än vad jag behövde gå upp. Drömmer så mycket och "verkligt". Drömmarna är helt ologiska som drömmar brukar vara men kroppen reagerar som att de är verkliga. I natt drömde jag att jag blev orättvist behandlad och fick skulden för vad andra gjort. Fick skäll trots att jag inte gjort något och de andra fick beröm för samma sak som jag fick skäll för. Var så ledsen, ångestfylld och arg i drömmen, vaknade av att jag snyftade. Natten till igår drömde jag att jag var kissnödig och vaknade precis när jag höll på att kissa på mig för jag trodde verkligen att jag redan satt på toan. Obehagligt att drömma och agera ut drömmen i verkligheten

Hade faktiskt riktigt roligt igår! Det var stressigt som sjutton i perioder. Hade snurrat till det som bara den med beställda hus (vi fick någorlunda ordning på det till slut tror jag) och så var det både vanlig utställning och KM och jag hade åtta marsvin med mig att ställa. Det blev så mycket prat och skämt överallt att jag glömde kolla bedömningarna ordentligt och jag har inte ens läst igenom bedömningssedlarna (gör nu). Inte jättebra resultat direkt men Chache, Yokan, Xíexie och Jet fick silverkort (alla utom Jet var dock ensamma i sin klass så ingen direkt prestation att få silverkort då). Dominik är så otroligt fin men han möter alltid en hane som har en sådan superkropp så trots att Dominik är mitt bästa marsvin med en tegelstenskropp just nu så har han inte ens chans :( Vi skojade om att om Dominik varit Vin Diesel (han är inte döpt efter Dominic Toretto men ändå) så hade Rajesh varit Dwayne Johnson eller Hulken :rofl:

Några saker som verkligen värmde var att Nathalies uppfödare berättade att hon tyckte att jag oseriös och okunnig när jag började (det är det minsta man kan säga) men att hon tyckte att jag verkligen hade förändrats till det bättre och att det var starkt att lära mig hantera min asperger och bipolära svängningar och att hon därför kände sig trygg med att ha sålt Nathalie till mig (det hade hon inte gjort för några år sedan). En annan sak var att jag fick erbjudande att få köpa en riktigt fin hona några dagar innan utställningen och igår hämtade jag henne. Fick köpa henne för en väldigt symbolisk summa och frågade varför just jag och till ett sådant pris och fick svar att uppfödaren tyckte att mina marsvin hade så bra och att hon ville att Ballerina skulle bo hos mig och så fick jag en kram :-O :laugh: På vägen hem så berättade min vän som jag alltid åker med att Ballerinas uppfödare hade gjort väldigt mycket när jag försökte ta livet av mig förra gången. Jag visste att det var hon som gjorde min vän uppmärksam på att något var fel för hon hade inte hört något från mig om de två marsvinen hon hade med sig till mig och att min vän ställde upp extremt mycket under tiden jag låg på sjukhus (detta var på en utställning. Jag hade sagt till min vän att jag var magsjuk men glömt marsvinen jag skulle hämta) men allting annat som min vän berättade i bilen hem var nytt för mig, bla hur min väns man varit hemma hos mig och försökt nå mig och sedan kontaktat min mamma och vad Ballerinas uppfödare gjort och även om jag fortfarande är ledsen för att jag inte dog då så känns det varmt i hjärtat att så många bryr sig och att jag tydligen inte är så osynlig som det ibland känns.

Hade faktiskt riktigt roligt igår! Det var stressigt som sjutton i perioder. Hade snurrat till det som bara den med beställda hus (vi fick någorlunda ordning på det till slut tror jag) och så var det både vanlig utställning och KM och jag hade åtta marsvin med mig att ställa. Det blev så mycket prat och skämt överallt att jag glömde kolla bedömningarna ordentligt och jag har inte ens läst igenom bedömningssedlarna (gör nu). Inte jättebra resultat direkt men Chache, Yokan, Xíexie och Jet fick silverkort (alla utom Jet var dock ensamma i sin klass så ingen direkt prestation att få silverkort då). Dominik är så otroligt fin men han möter alltid en hane som har en sådan superkropp så trots att Dominik är mitt bästa marsvin med en tegelstenskropp just nu så har han inte ens chans :( Vi skojade om att om Dominik varit Vin Diesel (han är inte döpt efter Dominic Toretto men ändå) så hade Rajesh varit Dwayne Johnson eller Hulken :rofl:

Några saker som verkligen värmde var att Nathalies uppfödare berättade att hon tyckte att jag oseriös och okunnig när jag började (det är det minsta man kan säga) men att hon tyckte att jag verkligen hade förändrats till det bättre och att det var starkt att lära mig hantera min asperger och bipolära svängningar och att hon därför kände sig trygg med att ha sålt Nathalie till mig (det hade hon inte gjort för några år sedan). En annan sak var att jag fick erbjudande att få köpa en riktigt fin hona några dagar innan utställningen och igår hämtade jag henne. Fick köpa henne för en väldigt symbolisk summa och frågade varför just jag och till ett sådant pris och fick svar att uppfödaren tyckte att mina marsvin hade så bra och att hon ville att Ballerina skulle bo hos mig och så fick jag en kram :-O :laugh: På vägen hem så berättade min vän som jag alltid åker med att Ballerinas uppfödare hade gjort väldigt mycket när jag försökte ta livet av mig förra gången. Jag visste att det var hon som gjorde min vän uppmärksam på att något var fel för hon hade inte hört något från mig om de två marsvinen hon hade med sig till mig och att min vän ställde upp extremt mycket under tiden jag låg på sjukhus (detta var på en utställning. Jag hade sagt till min vän att jag var magsjuk men glömt marsvinen jag skulle hämta) men allting annat som min vän berättade i bilen hem var nytt för mig, bla hur min väns man varit hemma hos mig och försökt nå mig och sedan kontaktat min mamma och vad Ballerinas uppfödare gjort och även om jag fortfarande är ledsen för att jag inte dog då så känns det varmt i hjärtat att så många bryr sig och att jag tydligen inte är så osynlig som det ibland känns.

Vilket fint kvitto på att du är duktig och att dina marsvin har det extra bra!
Lyssna, lyssna, lyssna på dom! De vet dessutom om dina bekymmer och ser igenom det och ser din kärlek till marsvinen och ditt engagemang och vad som verkligen blir i slutänden.

Vad fint att du fick så mycket positiv feedback och hade så trevligt! Kul! Vad fint att du fick köpa det fina marsvinet också. Bra med lite ljus i mörkret!

Ja, det känns väldigt bra att få höra så mycket bra och att Nathalies uppfödare var ärlig med vad hon tyckte om mig innan. Jag är väldigt medveten om hur jag var då och är verkligen inte stolt, men det finns bra förklaringar, om än inga ursäkter, och jag tror att jag har löst nästan allt som jag mår mest dåligt över att ha gjort. Det är aldrig någon som har sagt något direkt till mig tidigare men jag vet ju självklart att jag varit "under uppsikt" (kommer inte på rätt formulering tror jag) och det har säkert pratats också, precis som det pratas och diskuteras om andra, och det kändes faktiskt bra att någon äntligen vågade ta upp det utan att det varit bråk. Jag har haft marsvin sedan slutet av 2004 och 2010 insåg jag att det jag höll på med inte var bra och började lära mig att tygla mina impulser och nu anser jag mig både kunnig och seriös och faktiskt rätt så framgångsrik också.

Ballerinas uppfödare är en av de mest framgångsrika rasuppfödarna i hela Sverige (och troligen högt upp i Europa också) och hon är en av dem som har hållit på allra längst och jag tror att hon även var med och bildade Svenska marsvinsföreningen!
Bilder från uppfödaren
4,5 månader
10406698_646912215393072_2935561867100732605_n.jpg

8 månader och Multichampion och BIS 1
10393160_732243670193259_6089965492115552472_n.jpg

Har inte tagit några bra bilder på henne ännu då hon sitter i karantän men här är en snabb jag tog med henne när vi kom hem från utställningen. Hon är väldigt nedklippt så det kommer nog ta någon månad innan jag kan ställa henne i klippt och när hon har motionerat bort lite mammahull och skaffat sig lite muskler så kommer hon nog att gå väldigt bra i både pet och klippt!
14054163_1161220600607847_5832240468051130320_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar