Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att om detta är hennes sista natt så är jag en ännu vidrigare person än vad jag redan är om jag låter henne sitta och frysa när hon dör bara för att jag är lat. Hon har funnits för mig i över 7,5år, då är det inte mer än rätt att jag ska kunna ta mig i kragen att finnas för henne tills hon är ren, torr och mätt.

Det är så hemskt att gå ned varje dag och oroa mig för att hon ligger död. Jag har hela tiden dåligt samvete för att jag inte ger henne mer uppmärksamhet när vi har så kort tid kvar

Jag tänkte att om detta är hennes sista natt så är jag en ännu vidrigare person än vad jag redan är om jag låter henne sitta och frysa när hon dör bara för att jag är lat. Hon har funnits för mig i över 7,5år, då är det inte mer än rätt att jag ska kunna ta mig i kragen att finnas för henne tills hon är ren, torr och mätt.

Det är så hemskt att gå ned varje dag och oroa mig för att hon ligger död. Jag har hela tiden dåligt samvete för att jag inte ger henne mer uppmärksamhet när vi har så kort tid kvar
Då var det alltså din förmåga att känna empati och din förmåga till omtanke som fick dig att gå ner. Du är dessutom handlingskraftig! Detta är styrkor du besitter.

Jag kan föreställa mig att det är jobbigt som sjutton att behöva känna den oron varje gång du går ner.:heart
Det är en så tung del med att ha djur(och mänskliga relationer, men djur lever ju i regel inte lika länge), men det är liksom ändå värt det, eller hur?

Jag vet inte. Just nu känner jag mig bara vidrig och äcklig och att alla marsvinen borde säljas för att rädda dem från mig

Jag vet inte. Just nu känner jag mig bara vidrig och äcklig och att alla marsvinen borde säljas för att rädda dem från mig
Det där är såna tankar du övat dig på att tänka så länge att de blivit automatiska. De talar inte sanning.

Kan du distrahera dig en stund med något(eller börjar det bli läggdags även för dig?)?

Oj, den reaktionen hade jag faktiskt inte alls väntat mig.

Jag blir också glad av att läsa den här tråden :). Du skriver så bra och härligt! Med målande beskrivningar som gör att man nastan kan känna djurens busande genom skärmen D. Plus att jag ser fram emot att läsa om marsvinens små äventyr och utställningar och sånt!

Jag håller med om att du är för hård mot dig själv, @Lyan - du är sjuk och det är helt okej att inte orka lika mycket varje dag. Men det var stärkt av dig att ta ner dig igen och ta hand om Pryd så att hon får en bra natt. :love:

Själv så känner jag nästan varje dag att jag inte hinner eller orkar göra allt vad jag borde för mina djur. Och jag är ändå per definition "frisk".
Man vill ju att dom ska ha det så bra som möjligt, men tyvärr så blir det ändå så ibland att dom får klara sig med det nödvändigaste, typ mat och vatten.... Om jag tänker efter så skulle jag ständigt få dåligt samvete för att jag inte borstar dom oftare, mysar mer med dom, spenderar mer tid tillsammans med var enskild... men det blir inte bättre av att jag går ikring med dåligt samvete...! Djuren fattar ju inte det, utan de blir ledsna om dom märker att deras matte är trist. Därför försöker jag hellre att uppskatta den tid jag spenderar med dom, skita i husarbetet ibland för att vara med djuren istället, och glädjast över de saker vi gör tillsammans istället för att spendera energi på att tänka på saker jag borde göra.

En annan sak du ska komma ihåg, är att när du tar hand om dig själv så är även det bra för djuren - ju bättre du själv mår ju bättre kan du ta hand om dina djur. Så om du på vissa dagar känner att du mår skit och bara behöver vila, så ha inte dåligt samvete för det. Tänk hellre att du vilar så att du snabbare skall orka att vara med djuren igen.

Jag kan också ibland tycka att jag borde ta bättre hand om våra djur men om bara de som tar absolut perfekt hand om sina djur skulle få ha djur skulle det inte bli många kvar. Från det du visat i tråden om dina marsvin är du säkert en av dem som ordnat det bäst för dem :)

Lyan, det skär i mitt hjärta när jag läser hur stressad du blir när du inte får ihop din vardag och inte orkar göra saker som du vill eller behöver göra. Har du någonsin funderat på att ansöka om att få hjälp av en boendestödjare? Om jag har förstått saken rätt så är det en person som kan hjälpa till att skapa och träna in bra rutiner hemma, så att man till exempel inte bränner all sin energi för att få ihop det med mat och hushållsarbete, och så att man inte fastnar i sängen eller inomhus för mycket. Man söker genom sin kommun och det är kostnadsfritt.

Jag har väldigt svårt att sätta mig in i hur det är att ha en svår depression, men jag föreställer mig att de små små droppar energi man kan hitta under sådana perioder är lite som vattendroppar i öknen. Och jag tänker mig att om man hittar ett sätt att samla några vattendroppar på samma ställe kanske något litet pyttelitet bra kan börja gro och slå rot.

Det är stor skillnad på djurs behov och hur vi egentligen vill sköta djurhållningen.

Jag har efter många, många år med hästar en väldigt tydlig uppfattning hur jag vill ha hästeriet. I vuxen ålder är jag inte villig att kompromissa, även om jag vet andra sätt att hålla häst som inte på något sätt är sämre för hästen, bara annorlunda. Men det handlar om MINA ideal. Det är inte roligt för mig att hålla på om jag inte kan få det att fungera för mig.

Det är givetvis inte kul att hitta sitt djur nerkissat, men TS, det är ingen katastrof. Du är ingen dålig djurägare. Det är sånt som händer. Hade du INTE funnits hade din älskling inte blivit så gammal som hon är idag. Det är för att du skött om henne väl som hon har fått åldras med värdighet och i hälsa.

Hästen har pissfläckar emellanåt, jag upptäcker att täcket halkat på sniskan. Bajs i vattenkoppen. Det är sånt som händer, och vi tar hand om det efter bästa förmåga. Det finns en undre toleransnivå - dy är inte ens i närheten av den.

Berätta för din hjärna att det är spöken, att hjärnan får hacka på någon annan.

Försök att inte vara så hård mot dig själv, dina marsvin verkar på det stora hela ha ett väldigt bra marsvinsliv.

Man blir lätt ledsen när man missar något som man tycker att man "borde" ha sett/förstått, men djur ser det inte så och är extremt förlåtande. De tycker inte att du är en dålig matte eller anklagar dig om du missar något, eller om de får vara lite skitiga en kort period. De verkar ju leva väldigt i nuet och reflekterar knappast så mycket över om det kommer att hända igen eller inte.

Du var väldigt stark som tog hand om problemet när du upptäckte det fast du egentligen inte orkade. Och du löste en oväntad situation som du inte var beredd på. Det var jättebra!

Och du är inte "äcklig" som du skrev för att du har extra lite ork och energi ibland, du ger hela tiden massor av dig själv till dina djur verkar det som. De har det bra som har dig! ❤️

Jag är inte för hård mot mig själv! Det är så extremt lite jag behöver göra på en dag och ändå fixar jag inte det! Gör jag allt jag vill få gjort så är det klart på tre timmar, gör jag bara det som jag måste så tar det en halv till en timme så det handlar absolut inte om mängder med saker och ändå gör jag inte det :(

Jag vill gå en långrunda med hundarna och inte bara runt kvarteret, leka med dem (hur svårt ska det vara att kasta en pinne några gånger?!) och klappa dem. Hålla dem rena och borstade och komma ihåg att torka Pings ögon så hon inte blir brun i pälsen. Klippa klorna en gång i veckan istället för 1-2gånger i månaden.

Marsvinen vill jag ge mat från handen och inte bara slänga in en hög och gå därifrån när jag kollat så alla lever. Lyfta upp och ge alla en puss så jag kan känna att de känns fasta och fina i kroppen och inte har tappat i vikt, och samtidigt kolla tänder, ögon och rumpa, vilket tar kanske 30sekunder. Det blir mindre är 10minuter för alla marsvinen om jag gör det allra minsta! Att kela fem minuter per marsvin och dag är knappast som att bestiga mount everest och ändå gör jag inte det.

Med mig själv hade jag velat kunna äta ordentligt, tvätta mig och borsta tänderna noga och inte bara skrubba över. Göra några snabba övningar och stretcha en liten stund. Hitta på något annat än att bara glo på datorn. Jag hade till och med kunnat stretcha eller träna lite medans jag glor på datorn, men nej, det gör jag inte ändå.

Lägenheten är väl inte katastrof, men visst hade jag velat ha det lite renare och inte ha en miljon smågrejer och damm liggande överallt. Det känns dock som det minst viktiga.

Du, vi är alla där.

Jag borde ägna mer tid åt hundarna. Men de är otroligt nöjda som det är. Jag borde städa oftare, men livet fungerar. Jag borde träna, men det får stå på paus när ork och tid inte räcker till. Jag borde putsa fönster, för de är skitiga. Jag borde strukturera kommande år för jobbet, men det finns inte tillräckligt energi. Jag borde vara en bättre syster, moster, fru och chef.

Men jag gör så gott jag kan, och det jag gör räcker.

Nej, för om jag hade gjort så gott jag kan så hade jag fått saker gjorda istället för att bara sitta vid datorn och glo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar