Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svårt! Det blir lite att måla in sig i ett hörn. Men du ska inte behöva vara rädd för att berätta att du mår dåligt. Just den saken kan ju vara något att diskutera med en samtalskontakt för att komma igenom. Iallafall jag känner (numera!) att jag måste få ur mig det jag känner om jag mår dåligt, om det så är till någon person i telefon, eller via nätet, eller öga mot öga, jag mår väldigt mycket sämre av att hålla inne känslorna.

Känner du till forumet "terapisnack?" Det kan kanske vara värt att våga prova prata av sig där helt anonymt.

Det kan förhoppningsvis gå att träna upp. Och ja, ringorm är ett helvete, har vänner som föder upp hästar som drabbats, men djuren blev friska och det är liksom inte böldpest, även om det blir mycket jobb och pyssel.

Bra och bra, det är mänskligt skulle jag säga. Jag är livrädd för att något ska hända min familj eller andra jag håller av, men döden är tyvärr en del av livet. Liksom det hör till att försöka lära sig hantera svåra förluster. Det är liksom oundvikligt.

Musik är fantastiskt! Det har hjälpt mig att komma tillbaka till "mig själv" efter jobbiga perioder i livet. Det berör på något undermedvetet vis och skapar känslor och stämningar.

Jag har fina "coffeetable-böcker" jag nästan aldrig läser, men tycker jättemycket om att bara ha, och att bara känna på. Kul att samla nagellack, det kan bli snyggt i hyllan också. :-)

Jag tror jag förstår vad du menar, att man vill känna sig lite nyttig och användbar/ behövd kanske?

Det där med utställningarna låter som om det är sjukdomen/ depressionen som talar, inte du själv. :( Intrycket jag fick av hur du skrev efter förra utställningen var att du fick en liten kick av att du tog dig iväg fast du egentligen inte hade lust. Det här kanske är en sån utmaning du behöver för att hålla dig flytande och på rätt spår? Att orka samla krafter och genomföra ännu en utställningsresa?

Du verkar veta väldigt mycket om marsvin, och vara väldigt intresserad, har du funderat på om du skulle kunna bli utställningsdomare, och tycka att det var givande? Det är säkert inte ens ett halvtidsjobb, och inget man blir rik på, men det kanske ger dig en meningsfull uppgift som du kan växa av och känna dig stolt över att göra?
Vi kommer inte längre så jag tror inte att det spelar så stor roll om jag berättar en massa skit eller inte. Brukar säga att det är sådär, och det är det ju oftast också även om allt blir kolsvart med jämna mellanrum. Har haft mycket nytta av denna tråden också, även om det säkert verkar som att jag inte tar in ett dugg av det ni skriver. Jag har inte hört om det forumet men tror inte att jag klarar att koncentrera mig på flera trådar.

Jag vet inte om jag vill eller kan träna upp något. Jag klarar inte starka känslor och försöker undvika allt som skapar dem.

I marsvinsvärlden är ringorm som böldpest. Det är mycket värre än på häst, kostar ofta flera tusen att behandla och saneringen ska vi inte tala om. Vid ringorm får man räkna med minst fem månader med behandling, hysteri, utmattning, karantän och sedan total paranoia för minsta lilla hårstrå som ligger fel på djuren och att man ska ha råkat dra med det till någon annan eller missat att sanera ett litet hörn så skiten kommer tillbaka igen.

Jag lyssnar mycket på musik, men det är få låtar som jag verkligen fastnar för. Har ett gäng som har hängt med i massor av år och listan fylls långsamt med ett par tre låtar som året. Sedan finns det ju mycket annan musik som jag lyssnar på och tycker är bra också, men som inte skapar de där knepiga känslorna i kroppen.

Jag har nagellacken som tavlor och har byggt hyllor till dem. Många köper jag bara för att flaskan är fin.
12799404_1056967391033169_5699169841996646316_n.jpg

12063819_963690197027556_4811892156870138859_n.jpg

Jag vet inte. Det är nog lättare att känna mening om man är behövd eller gör nytta men på mig har det gått så extremt långt att jag inte ens ser en mening med hela universum. Allting är liksom skapat att förstöras någon gång så det spelar ingen roll vad man gör för det förändrar ingenting i det stora hela.

Det är utställning imorgon och det har faktiskt fått igång mig lite :bump: Men någon resa till min bror blir det med största sannolikhet inte. Däremot planerar jag att åka till SM i Eskilstuna i sommar.

Jag har funderat på att bli petdomare men man får inte ställa sina egna djur i de klasserna man dömer och kan jag inte ställa så känner jag ingen lust att åka alls. Jag hade nog inte heller klarat pressen att dömma en massa djur och hantera deras ägare på ett bra och pedagogiskt sätt.
Jag ville länge väldigt gärna bli registrator och anmälde intresse flera gånger men de la ut efterlysning efter efterlysning att de behövde registratorer och fick till slut typ tvinga någon att bli det så av någon anledning är det någon som inte vill ha mig som registrator och nu är jag så långt ned att jag hade inte klarat av det även om de hade velat ha mig.

Är hemma från utställningen, alla marsvinen är badade och tillbaka i sina burar och jag ska snart gå och försöka sova. Imorgon blir det extra genomgång för alla och så ska jag försöka fixa i marsvinsrummet.

Har faktiskt haft en väldigt trevlig dag :laugh: Kunde inte sova på natten så jag var jättetrött på morgonen men kom ändå iväg i god tid. Lämnade av hundarna hos killen och hämtade mig resesällskap (som är samma som min vän som jag litar på som jag har berättat om) och så gav vi oss iväg. Lite stressigt när vi kom fram men efter att djuren blivit incheckade och bilen parkerad så var vi ikapp. Jag satt med Nathalies uppfödare (min vän brukar stå i cafeterian) och det var så kul att få visa upp Nathalie och berätta om planerna jag har för henne. Vi pratade om massor och kom in på hur jag mår och hon frågade en massa och verkade förstå. Jag är lite rädd att jag sa för mycket dock. Jag fick också träffa Nathalies mamma, som var precis lika go som Nathalie, och höra hur det gick med hennes syskon. Lagom takt på att ställa djuren så det var bara Yokan och Domink som krockade lite. Nathalie kom 4/5 och Dominik 3/3, men både Såfin, Yokan, Xíexie och Trubbel fick silverkort och Såfin blev BIS pet 3! När vi var ute och städade på vår plats så kom domaren ut och jag fick verkligen massor av beröm för hur fina, rena, välskötta och jämna mina djur var :banana: Speciellt eftersom jag hade 6st med mig. Jag fick också en chans att prata lite med Dominiks uppfödare (hon var domare så hon hade mycket att göra) och hon håller fast vid att han är den finaste hon någonsin har fött upp trots alla BIS-placeringar alla hennes djur har fått sedan hon började föda upp på 80-talet. Hon berättade också att han tydligen är den första långhårscalifornian i hela norden! Vi misstänkte redan att han var först i Sverige men hon hade tydligen kollat upp grannländerna också. Jag fick ett ryck och förbättrade min transport igår kväll och fick mycket beröm även för det. Sedan blev det även en del genetiksnack och på vägen hem hade jag och min vän musikgissningslek och visade en massa musik vi gillar. Jag hade även tur att hon jag var rädd för att träffa inte dök upp!

Det kändes nästan som att många visste hur dåligt jag har mått och ville muntra upp och vara extra snälla, trots att i princip ingen utom min vän vet och jag vet att hon inte har sagt något.

Kan musiken man lyssnar på påverka hur man mår?
Jag hade en ångestperiod då jag lyssnade mycket på Lisa Nilsson eftersom hennes röst är så lugnande. Nu när jag mår bättre och lyssnar på den musiken så kan jag känna att jag mår sämre av den. Det är ju så att hjärnan lär sig att koppla samman en sak med ångest, i mitt fall Lisa Nilssons musik, eftersom jag lyssnade mycket på den när jag hade ångest.
Det är nog bra att byta ut sin musik ibland till någon som är neutral för hjärnan.

Vad härligt att du hade en så bra dag på utställningen! :banana:

Sådana dagar sparar jag i minnet som små juveler, att plocka fram när det känns som solen aldrig mer ska komma fram.

Ja, det var kul :laugh:

Jag tycker att alla minnen är dåliga minnen enbart för att de är minnen. Det är över och borta och kommer aldrig igen. Men jag har helt klart hellre sådana här minnen än dåliga! Visst är det sorgligt att det inte går att få igen, men jag behöver iallafall inte må dåligt för att något gick fel.

Jag hade en ångestperiod då jag lyssnade mycket på Lisa Nilsson eftersom hennes röst är så lugnande. Nu när jag mår bättre och lyssnar på den musiken så kan jag känna att jag mår sämre av den. Det är ju så att hjärnan lär sig att koppla samman en sak med ångest, i mitt fall Lisa Nilssons musik, eftersom jag lyssnade mycket på den när jag hade ångest.
Det är nog bra att byta ut sin musik ibland till någon som är neutral för hjärnan.

Jag försöker att inte koppla ihop musiken med olika situationer och känslor för jag vill inte förstöra de låtarna som verkligen betyder något för mig (vilka inte är så många så varje förstörd låt märks i låtlistan) men det är inte lätt. Jag har vissa album och låtar som är riktigt hårt kopplade till olika saker.

På tal om minnen och låtar... Jag tycker mycket om Garth Brooks' textar, särskilt "The Dance" har en fin text som handlar om temat "it's better to have loved and lost, than never to have loved at all".....
I och med att vi i denna tråd har diskuterat meningen med livet, så kanske lite av meningen är att få uppleva olika saker? T.ex. kärlek, smärta, vänskap, glädje, sorg....

Tycker det låter trist att du ser på alla minnen som dåliga, kan föreställa mig att det måste vara extra svårt att hitta glädje i vardagen om du ser det så. Men även om just denna dag inte kommer tillbaks, så kan det komma flera lika bra eller även bättre dagar sedan, det borde ju vara en bra sak att tänka på?

På tal om minnen och låtar... Jag tycker mycket om Garth Brooks' textar, särskilt "The Dance" har en fin text som handlar om temat "it's better to have loved and lost, than never to have loved at all".....
I och med att vi i denna tråd har diskuterat meningen med livet, så kanske lite av meningen är att få uppleva olika saker? T.ex. kärlek, smärta, vänskap, glädje, sorg....

Tycker det låter trist att du ser på alla minnen som dåliga, kan föreställa mig att det måste vara extra svårt att hitta glädje i vardagen om du ser det så. Men även om just denna dag inte kommer tillbaks, så kan det komma flera lika bra eller även bättre dagar sedan, det borde ju vara en bra sak att tänka på?

Jag vet inte, kanske det. På tal om förlorad kärlek så har jag och killen insett att som det ser ut nu så är ingen av oss lämpad för något förhållande och jag kommer nog aldrig bli det. Jag kan inte tillåta att jag sårar någon så illa igen som jag har gjort. Så på sätt och vis är det väl bra att jag har insett det, men ändå trist att bli ensam resten av livet.

Fast om det kommer flera sådana dagar så finns det ju ingen mening med att ha det som minne

Så på sätt och vis är det väl bra att jag har insett det, men ändå trist att bli ensam resten av livet.

Men du, försök ändra tankesätt här. Tänk istället "just nu är det inte lämpligt för oss att ha ett förhållande". INGEN vet vad som kommer i framtiden, men ju fler dörrar som är öppna desto fler möjligheter finns. Stäng inte hjärnan och tanken för möjligheten. Hade jag gjort det hade jag blivit svårt deprimerad på en vecka.

Försök istället öppna sinnet och tankarna för möjligheter. Tanken är en kraftig makt, att styra tanken är att i viss mån styra tillvaron.

Senast ändrad:
...även om det säkert verkar som att jag inte tar in ett dugg av det ni skriver.
Jag tycker precis tvärtom, bla. därför tråden är trevlig att skriva och läsa i.

Allting är liksom skapat att förstöras någon gång så det spelar ingen roll vad man gör för det förändrar ingenting i det stora hela.

Så kan jag också tänka fast jag vänder det till att vad spelar då lite misslyckanden man gjort sig skyldig till för roll.

Jag har funderat på att bli petdomare men man får inte ställa sina egna djur i de klasserna man dömer och kan jag inte ställa så känner jag ingen lust att åka alls. Jag hade nog inte heller klarat pressen att dömma en massa djur och hantera deras ägare på ett bra och pedagogiskt sätt.
Jag har aldrig varit på utställning för mindre husdjur men läst om hur det kan gå till. En veterinär skrev om det under författarnamnet James Herriot och när han hoppade in som domare slutade det nästan med handgripligheter från missnöjda tävlanden :)

Men du, försök ändra tankesätt här. Tänk istället "just nu är det inte lämpligt för oss att ha ett förhållande". INGEN vet vad som kommer i framtiden, men ju fler dörrar som är öppna desto fler möjligheter finns. Stäng inte hjärnan och tanken för möjligheten. Hade jag gjort det hade jag blivit svårt deprimerad på en vecka.

Försök istället öppna sinnet och tankarna för möjligheter. Tanken är en kraftig makt, att styra tanken är att i viss mån styra tillvaron.

Fast med tanke på att mina tre sista förhållanden alla har slutat med allvarliga självmordsförsök för att jag inte klarar av att hantera mina känslor så kan jag inte utsätta någon mer för den risken. Sedan vet jag ju inte om jag lever om 10år och hur det ser ut då, men just nu känns det helt omöjligt att tänka ens ett år framåt i tiden. Dessutom, om jag hittar en kille som, trots att han har fått veta alla mina problem, ändå vill bli ihop med mig så är han troligen inget att ha för ingen som är vettig i huvudet utsätter sig för det.

Så kan jag också tänka fast jag vänder det till att vad spelar då lite misslyckanden man gjort sig skyldig till för roll.

Jag har aldrig varit på utställning för mindre husdjur men läst om hur det kan gå till. En veterinär skrev om det under författarnamnet James Herriot och när han hoppade in som domare slutade det nästan med handgripligheter från missnöjda tävlanden :)

Oj, den reaktionen hade jag faktiskt inte alls väntat mig. För mig känns det som att jag bara drar på offerkoftan och sitter och gnäller utan att göra något.

Ja, så kan man ju faktiskt också se det, det har jag inte tänkte på. Men det är mycket mycket svårare att glömma sådant som jag har gjort dåligt än sådant som jag har gjort bra.

Jag har hört en del dåligt om rasutställare på marsvinsutställningarna men jag har aldrig sett det själv. Troligen mycket för att jag inte ställer i rasklass. I petclass så är stämningen ofta mycket god! Visst finns det dåliga förlorare där också (jag tex :crazy:) men det är inget som visas utåt. Det kan ibland klagas på domaren men i de fallen jag har hört så har det, iallafall vad jag kan se, varit befogat.

Det känns rätt löjligt att det som nog betydde mest i lördags var att jag på vägen hem kunde sätta på precis vilken musik som helst utan att behöva oroa mig för att höra att jag ska stänga av skiten.

Hur vet man om man manipulerar någon?

Fast med tanke på att mina tre sista förhållanden alla har slutat med allvarliga självmordsförsök för att jag inte klarar av att hantera mina känslor så kan jag inte utsätta någon mer för den risken. Sedan vet jag ju inte om jag lever om 10år och hur det ser ut då, men just nu känns det helt omöjligt att tänka ens ett år framåt i tiden. Dessutom, om jag hittar en kille som, trots att han har fått veta alla mina problem, ändå vill bli ihop med mig så är han troligen inget att ha för ingen som är vettig i huvudet utsätter sig för det.

Precis, du vet aldrig. Stäng därför inte dörren. Öppna tanken och möjligheten.

Fast om det kommer flera sådana dagar så finns det ju ingen mening med att ha det som minne

Visst gör det - varje dag är ju inte lika bra, och på de sämre dagarna kan det vara bra att titta tillbaks på sådana bra dagar, och tänka på att det kan komma flera sådana.

Det håller även jag med om. Jag tycker du @Lyan lyssnar och funderar på alla de råd du får, inte att du "sitter och gnäller". :up:

Hur vet man om man manipulerar någon?

Vad menar du manipulerar? Det är väl typ att man "lurar" någon att göra en sak mot deras vilja, som är dåligt för dom men bra för en själv....?

Detta har mina två senaste dagar gått till och trots att det inte är helt som jag vill ha det med placeringen så är jag löjligt stolt :banana:
13015533_1076219475774627_3906694931972758828_n.jpg

Är helt färdig nu för burarna tål inte att lägga vikt på andra ställen än dörrhålen och vid den låga gröna skivan (under den rosa längst ned i bild, syns knappt) så jag har fått stå och balansera på tårna och luta mig mot väggen. Hela kroppen full av mjölksyra och har världens adrenalinavtändning för jag höll på att ramla baklänges men lyckades rädda mig i sista stund genom att slå upp huvudet i taket. En natt på akuten hade jag inte varit sugen på

Detta har mina två senaste dagar gått till och trots att det inte är helt som jag vill ha det med placeringen så är jag löjligt stolt :banana:
13015533_1076219475774627_3906694931972758828_n.jpg

Är helt färdig nu för burarna tål inte att lägga vikt på andra ställen än dörrhålen och vid den låga gröna skivan (under den rosa längst ned i bild, syns knappt) så jag har fått stå och balansera på tårna och luta mig mot väggen. Hela kroppen full av mjölksyra och har världens adrenalinavtändning för jag höll på att ramla baklänges men lyckades rädda mig i sista stund genom att slå upp huvudet i taket. En natt på akuten hade jag inte varit sugen på
Du ska absolut vara stolt! Fint! Och vilket jobb du lagt ner på det!

Visst gör det - varje dag är ju inte lika bra, och på de sämre dagarna kan det vara bra att titta tillbaks på sådana bra dagar, och tänka på att det kan komma flera sådana.
Kanske det. Jag gillar inte minnen men just denna dagen var så pass lyckad att jag inte känner obehag av att tänka på den.

Det håller även jag med om. Jag tycker du @Lyan lyssnar och funderar på alla de råd du får, inte att du "sitter och gnäller". :up:
Jag försöker lyssna. Ärligt talat så känner jag att denna tråden ger mer hjälp än vad min läkare gör! Idag när jag var där så undrade hon varför inte mamma var med, hon hade glömt att mamma var med förra gången :crazy: Men jag har iallafall fått så jag ska få en remiss till vitaminblodprov hem!

Vad menar du manipulerar? Det är väl typ att man "lurar" någon att göra en sak mot deras vilja, som är dåligt för dom men bra för en själv....?
När det har varit konflikter med killen så har han velat bryta rakt av och då har jag pratat med honom om hur det är för mig, hur jag känner och vad jag vill och frågat honom om vad han vill och då kommer han fram till att han vill fortsätta prata/träffas men med vissa förändringar. Anledningen till att jag gör det är främst för att jag behöver prata med honom för att jag ska förstå hur han tänker och vad han vill (om han verkligen vill bryta eller bara mår dåligt. Hade han sagt att han faktiskt vill bryta helt så hade jag accepterat det), men det är ju också för att jag vill ha det på ett visst sätt. Han har själv sagt att han kan ändra sig från dag till dag beroende på hur han mår och även överreagera med att vilja bryta helt när han mår dåligt och att han vill fortsätta prata via facebook och ses ibland. Så jag manipulerar ju nog inte honom eftersom det är vad han själv vill, men jag känner ändå att det ligger på gränsen trots att det inte är min mening att manipulera honom utan jag vill bara veta exakt vad som gäller så jag vet hur jag ska hantera det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar