Hur gör man med foderstatuträkning?

T

toketossan

Vi fick akut köpa nytt hö till min häst då vi märkte att mycket av det höet vi köpt innan blivit dåligt.
Det höet vi köpte nu är väldigt kraftigt med smältbart råprotein på 80 g/kg foder och energi, foder 8.3 MJ/kg foder.
Höet han innan fick var inte så vidare kraftigt och nu behöver jag räkna ut en annan foderstat.
Hur gör jag?

mvh

Sv: Hur gör man med foderstatuträkning?

försökt med tre olika fodersats uträknings program men jag förstår inte... :confused:

Med det höet behövs inget kraftfoder alls! Får du bara hästen att äta tillräckligt mycket för att täcka energibehovet så har du allt protein du behöver automatiskt = du behöver inte räkna. Däremot ska du kanske hålla lite koll på mineralerna.

VILL du nödvändigtvis komplettera med kraftfoder så kanske Krafft Ponny, som är ett lågproteinfoder, kan vara ett tips.

Visst sörru.
Krafft Ponny - ett dyrt och dåligt pelleterat hö.

Har du inget bättre förslag?
Något kanske litet mera prisvärt.
Vad sägs om havrekross med olja på?

Men är det inte stor risk att han får för mycket proteiner om jag inte är försiktig?
Vad är det som fattas i fodret?
Jag vet att andra som fodrar med detta höet gick ner mycket i grovfodergivan och slutade helt med krafft foder.
Problemet jag har är att jag inte vet hur jag ska räkna ut hur mycket hö och annat han ska ha, jag är jättedålig på sådant.

Av det gamla höet fick han 9 kg om dagen uppdelat på 4 fodringstillfällen, på morgonen fick han också 5 dl havre och 120 gram mineraler (krafft blå).. till kvällen fick han 2 dl betfor, 3 stora morötter, i msk salt och en halv dl foderjäst.
Detta var foderstaten jag "fick med" när jag köpte honom i slutet av september.

Jag fodrar med hel havre då jag har hört att det viktiga snabbt försvinner ur krossad havre.

Min hovslagare tyckte att jag max skulle ge honom 5 kg hö/dag av detta grovfodret och sakta sluta med foderjäst + mineraler och även dra ner på havren.

Han är en Varmblodsvalack på ca 157 cm i mkh född 1994, går lätt upp i vikt och skulle inte må dåligt av att tappa några kilon ;)

Finns det någon snäll själ som kanske skulle kunna tänka sig att hjälpa mig vid sidan om här?

mvh

Testade freefarms igen men jag förstår inte resultatet, verkar som om jag kan ge honom hur mycket hö som helst?

Han skulle även ha 0.5 havre, 0.2 betfor och 0.05 mineraler...

kan någon hjälpa mig förstå?

mvh

5 kg hö om dagen för ett varmblod, det är ett lågt intag. Detta skulle kunna vara minimigivan för en liten islänning under 400 kg.

Om överskottet av protein kommer från grovfodret så är det inte något problem, varför inte helt kort och gott ge honom vad han behöver i stråform och strunta in vad tabellen säger näringsmässigt. Du kommer garanterat inte att behöva fodra med kraftfoder i varje fall.

Överutfodring av protein från grovfoder är helt ofarligt.
Annars så skulle inga hästar kunna gå på bete.
Du kan ge 9-10kg av det där höet och så ett mineral som passar till vad gäller kalk och fosfor.
Mineralet måste innehålla selen.

Inget annat behövs.

Ok tack så jättemycket :bow:

Vet inte hur jag tänkte, trodde allt protein var farligt :o

Tror ni jag kan fortsätta med krafft mineral blå då?
Ska jag även fortsätta med foderjästen?

Havren bör jag nog ta bort helt men är det ok att fortsätta med betforn och lite morötter?

Vill att han ska få något i sin krubba så att han inte står helt utan när dom andra hästarna får.

mvh

Senast ändrad av en moderator:

Om du ska använda blå, röd, grön eller vit miner beror på grovfodret. Kolla bara så att selenintaget täcks, eftersom fodret huvudsakligen kommer från grovfoder vilket inte innehåller selen numera så bör man täcka det behöver antingen genom mineraler eller ett extra tillskott av selen.

Prova på någon av foder statsprogrammen och se vilka behov som finns och vad som täcker vad, det är olika i de färgade mineralerna så du får prova dig fram.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 760
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?