Hur gör man ? Hjälp

L

_liinn_

Det är så att jag köpte en ny häst för ca 3 veckor sen.
Det är en holsteiner från tyskland.
Han har inget namn & i passet står det bara siffror.
När vi försäkrade han så sa vi bara "stuterinamnet".
Har även varit ute på en träningstävling med "stuterinamnet".
men hur gör man nu om han ska ha ett namn ?
Hur går jag tillväga ?
Någon som vill vara snälll & förklara?
:bump::banana:

Sv: Hur gör man ? Hjälp

Du döper honom :idea: det är ganska vanligt att vallaker inte har blivit namngiva i stamtavlan (pga att dom inte fått föl eller varit till någn avelsvisning)

Jo men behöver man bara säga att nu heter han det ?
måste man nt fixa något i passet eller försäkring elle något sådant ?

Det är så att jag köpte en ny häst för ca 3 veckor sen.
Det är en holsteiner från tyskland.
Han har inget namn & i passet står det bara siffror.
När vi försäkrade han så sa vi bara "stuterinamnet".
Har även varit ute på en träningstävling med "stuterinamnet".
men hur gör man nu om han ska ha ett namn ?
Hur går jag tillväga ?
Någon som vill vara snälll & förklara?
:bump::banana:

Jag har köpt en häst från Tyskland med enbart stuterinamn, (reg i Hannover) jag visste vad hon kallades (arbetsnamn) i Tyskland så jag tyckte att det namnet kunde hon få. Försäkrade henne efter ankomst med stuterinamn + mitt valda namn. Inga problem.

För att sedan få namnet officiellt, infört i passet, skickade jag passet till Tyskland (Hannoverförbundet) som för en billig penning skrev in o stämplade namnet. De ville emellertid ha ägarbeviset i original som jag sedan fick tillbaka.

Nu har jag inte brytt mig om att omregistrera henne i Sverige (i mitt avelsförbund) så om man vill göra det ska man nog ringa till sitt avelsförbund och fråga om den här omvägen till Tyskland är nödvändig. Skulle knappt tro det.

Jag skickade pass + ägarbevis rekommenderat men fick tillbaka det med vanlig post - vilket jag tycker var lite vågat av tyskarna. Skulle nog rekommendera att bifoga några euro och begära rekommenderad returpost.

Dobbis- Tack så mkt :)

Marna - Okej. så jag behöver igentligen inte göra något alls ?
det är bara friviliigt eller :)?
Tycker bara det känns hmm för lätt :) haha:P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 408
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 147
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar