Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har aldrig riktigt förstått hur man gör för att rygga en häst, hur gör ni?
Ryggning, är en sån där dold kunskap som sätter sig i ryggmärgen när man väl har lärt sig det och då kan man inte förklara...
hmm, satt just och tänkte likadant
jag kan nog inte förklara bättre än att -jag rider framåt, men tänker bakåt min tränare va tokig på alla som sa att dom ryggade, men igentligen backade
När hästen backar går den helt enkelt bakåt.
Ryggningen är en samlande rörelse och har samma fotförflyttning som trav, fast utan svävmoment förstås, dvs diagonalt tvåtaktig. Hästen är på tygeln, vinklar sina bakben, och träder villigt och med vägvinnande, jämna steg bakåt.
när hästen "backar" så bär den sig inte (går inte i balans). det gör den när man ryggar. så förklarade min tränare skillnaden
för att "backa" på "klassiskt" vis -lätta i sitsen och ta till sig tyglen tills hästen backar. resultatet -hästen "ryggar" för hastigt, med för små steg eller med släpande spår från fram eller bakben.
för att rygga - ökas dom framåtdrivande hjälperna, så hästen kommer väl fram på tygeln, varefter ryttaren under ökad inverkan med dom förhållande hjälperna inverkar med dom samsidiga hjälperna som vid vändning på framdelen. motsatta sidans hjälper förhåller och möter, innan bakdelen flyttas åt sidan.
vid varje förflyttning en tydlig eftergift. genom eftergift och upprepad förhållning för varje steg bakåt förmås hästen flytta den ena foten efter den andra. hjälperna ska "flyta" i varandra. då ryggningen upphör ska skänklarna hålla fram hästen och handen ge efter så mycket, att hästen med bibehållet lätt stöd är i balans.
Jamen mina flyttar benen som i trav när dom backar?
Hur ska dom annars komma bakåt?
Mina tar inte ett steg i taget.
Har aldrig riktigt förstått hur man gör för att rygga en häst, hur gör ni?