Hur gör man för att rygga?

Sv: Hur gör man för att rygga?

Jag... haha! jag vet inte! jag gör det på känsla. Tar ett mjukt tygeltag och driver lite extra samtidigt som jag sitter lite extra tungt?

Här ryggar vi iaf, sitter "lite" snett :o

8605259.jpg

Har aldrig riktigt förstått hur man gör för att rygga en häst, hur gör ni?

Jag flyttar nog bak skänklarna och driver samtidigt som jag kramar tygeln försiktigt. Så fort han flyttar sig bakåt ger jag eftergift och berömmer honom. (Han är faktiskt kolosalt duktig på att rygga, min ridtravare)

Ryggning, är en sån där dold kunskap som sätter sig i ryggmärgen när man väl har lärt sig det och då kan man inte förklara...

hmm, satt just och tänkte likadant :p

jag kan nog inte förklara bättre än att -jag rider framåt, men tänker bakåt :angel: min tränare va tokig på alla som sa att dom ryggade, men igentligen backade :crazy:

Tänker bakåt, vetefasen vad jag gör :D

Jag kan inte förklara hur jag gör?!
På stoet liksom ryggar hon bara.. ehh jag vet faktiskt inte hur jag gör. Jag gör liksom inget speciellt på henne :confused:

På valacken vet jag däremot: Gör halt, kramar tyglarna, håller om med benen, säger backa, eftergift. Med honom får man hålla på och rama in (annars försvinner vi ner i diken osv :angel: ), och han orkar inte rygga ordentligt, på stoet är det mkt mkt lättare.

Han har en tendens att hålla på och backa och greja när han inte vill gå den väg jag har bestämt. Då får han backa dit vi ska. Han tycker det är skitjobbigt men han får skylla sig själv. :devil:

hmm, satt just och tänkte likadant :p

jag kan nog inte förklara bättre än att -jag rider framåt, men tänker bakåt :angel: min tränare va tokig på alla som sa att dom ryggade, men igentligen backade :crazy:

Förklara skillnaden mellan backa och rygga.

Jo, vad är skillnaden mellan backa och rygga? låter som samma sak..

När hästen backar går den helt enkelt bakåt.

Ryggningen är en samlande rörelse och har samma fotförflyttning som trav, fast utan svävmoment förstås, dvs diagonalt tvåtaktig. Hästen är på tygeln, vinklar sina bakben, och träder villigt och med vägvinnande, jämna steg bakåt.

när hästen "backar" så bär den sig inte (går inte i balans). det gör den när man ryggar. så förklarade min tränare skillnaden ;)

för att "backa" på "klassiskt" vis -lätta i sitsen och ta till sig tyglen tills hästen backar. resultatet -hästen "ryggar" för hastigt, med för små steg eller med släpande spår från fram eller bakben.

för att rygga - ökas dom framåtdrivande hjälperna, så hästen kommer väl fram på tygeln, varefter ryttaren under ökad inverkan med dom förhållande hjälperna inverkar med dom samsidiga hjälperna som vid vändning på framdelen. motsatta sidans hjälper förhåller och möter, innan bakdelen flyttas åt sidan.

vid varje förflyttning en tydlig eftergift. genom eftergift och upprepad förhållning för varje steg bakåt förmås hästen flytta den ena foten efter den andra. hjälperna ska "flyta" i varandra. då ryggningen upphör ska skänklarna hålla fram hästen och handen ge efter så mycket, att hästen med bibehållet lätt stöd är i balans.

mitt travar sto som nu blivit ridhäst ryggar endast på muntligt kommando -"Backa" . Jätte bra tips i den här tråden för en som försöker lära in "ridhästhjälper"!:)

När hästen backar går den helt enkelt bakåt.

Ryggningen är en samlande rörelse och har samma fotförflyttning som trav, fast utan svävmoment förstås, dvs diagonalt tvåtaktig. Hästen är på tygeln, vinklar sina bakben, och träder villigt och med vägvinnande, jämna steg bakåt.

Jamen mina flyttar benen som i trav när dom backar?
Hur ska dom annars komma bakåt?
Mina tar inte ett steg i taget.

när hästen "backar" så bär den sig inte (går inte i balans). det gör den när man ryggar. så förklarade min tränare skillnaden ;)

för att "backa" på "klassiskt" vis -lätta i sitsen och ta till sig tyglen tills hästen backar. resultatet -hästen "ryggar" för hastigt, med för små steg eller med släpande spår från fram eller bakben.

för att rygga - ökas dom framåtdrivande hjälperna, så hästen kommer väl fram på tygeln, varefter ryttaren under ökad inverkan med dom förhållande hjälperna inverkar med dom samsidiga hjälperna som vid vändning på framdelen. motsatta sidans hjälper förhåller och möter, innan bakdelen flyttas åt sidan.

vid varje förflyttning en tydlig eftergift. genom eftergift och upprepad förhållning för varje steg bakåt förmås hästen flytta den ena foten efter den andra. hjälperna ska "flyta" i varandra. då ryggningen upphör ska skänklarna hålla fram hästen och handen ge efter så mycket, att hästen med bibehållet lätt stöd är i balans.

Jag orkar knappt läsa det där.. ;) Har du skrivit från nån ridbok?

ja, delvis. bara för att det ska bli "rätt" ;)

jag ryggar genom att skänkla på lite och möta med tygeln

En gång backade jag stoet i vagn, det var kul, hon gick så konstigt. ;)

När jag tänker efter så tror jag dom tar ett steg i taget när jag leder dom och backar, men när valacken är dum och bråkar med mig när jag rider så går han bakåt som i trav och när man kör och backar gör han också så.

Har aldrig riktigt förstått hur man gör för att rygga en häst, hur gör ni?

Jag rider western och använder lite andra hjälper.

Men kan väl iaf skriva dom.

Jag höjer handen och bumpar med benen mot hästen. Lutar mig bakåt och när jag känner hästen tänka bakåt och att den börjar gå sänker jag handen. Om hästen slutar rygga höjer jag handen igen. Men fortsätter hela tiden bumpa med benen.
Lyssnar hästen inte så använder jag skänklarna mot hästen i stället och trycker han bakåt. Men när hästen börjar bakåt igen bumpar jag bara igen.

Viktigt att inte fastna med handen höjd utan att man sänker den direkt när hästen börjar gå bakåt.

(Bumpa med benen är att röra benen utan att nudda hästen, som att man bankar i luften med benen men nära hästen. Svårt att förklara. :D )

Jag tror det är så med Johan också. När han backar normalt för hand och under ryttare så går han men när han backar i ren "olat" och är spänd så går han diagonalt med benen, jaja lustigt :rofl:

Jag lutar mig inte framåt utan snarare tvärtom spänner jag magen och kan bli pyttelite framåtlutad. Inbillar mig att hästens rygg blir friare.
Har ett par olika metoder beroende på vad jag vill uppnå med ryggningen:
1. "Flexa" hästens nacke eller be om eftergift skulle man kunna säga. Hästen ska alltså inte bara kröka på nacken utan jag ska känna att den är avslappnad i underkäken och nacken, den ska kännas mjuk i munnen. När jag är i det läget räcker det med att ta lite i ena tygeln så backar hästen. "Resist" skulle man nog säga på engelska, man sätter ett motstånd i tygeln men man drar inte nämnvärt. Om hästen verkligen är avslappnad så kommer den rygga. Dock är det lätt med denna metod att hästen börjar tvära, men då beror det antingenpå låsningar i ryggen eller att den är ojämnt musklad eller både och så det är bara att träna på och försöka få hästen jämnare och försöka behandla bort låsningarna om den nu har sådana.

2. Spänner magen och känna att man sträcker sig uppåt, kollar så jag verkligen sitter på insidan av låren och främre sittbenen så jag inte sitter "tungt" på hästen, samma som förra metoden på så sätt att man ger lite motstånd i tygeln men försöker att inte dra, dock med bägge händerna. Tänker bakåt själv, bland annat genom magspänningen och att man lutar sig pyttelite framåt. Jag driver aldrig med skänklarna, behöver det drivas tar jag lite mer i tyglarna istället då jag inte vill att hästarna ska förväxla framåtdrivning med backning.

Ryggning är en väldigt blottande rörelse och visar snabbt om hästen är stel, har spänningar eller låsningar, eller är ojämn. Eller om den spänner sig i formen, kan ju även vara bara mentalt. Ryggning är också samlande, om en häst är svag så brukar ryggningarna bli sämre. Jag själv tränar sällan ryggningar mer än för skojs skull när man t ex vill testa om man kan göra en travövergång direkt ur ryggningen (då brukar traven kunna bli hyfsat samlad om man lyckas med övergången).

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama