Hur gör man en TUNN pizzabotten?

Lena Furberg

Trådstartare
Vi brukar göra egen pizza hemma ibland och den blir jättegod - men jag saknar den där supertunna pizzabottnen man får på pizzeriorna. Den som är så tunn att man inte kan hålla bitarna raka utan de bara slokar och man måste bita i dem snabbt. De som är så tunna att jag kan äta en hel O_o pizza (med tomat och ost, enbart...) och bara bli lagom mätt.
Mina pizzor hemma får tjock botten och puffiga kanter, hur tunt jag än kavlar degen.
Jag har Googlat men alla recepten liknar mina vanliga, med jäst, och då blir de ju tjocka. Som amerikanska pizzor ungefär (I USA kan man till och med få med extratjock kant med OSTFYLLNING!! :wtf: ).
Nån som känner en pizzabagare som kan dela med sig av hemligheten med papperstunn botten?

Vi brukar göra egen pizza hemma ibland och den blir jättegod - men jag saknar den där supertunna pizzabottnen man får på pizzeriorna. Den som är så tunn att man inte kan hålla bitarna raka utan de bara slokar och man måste bita i dem snabbt. De som är så tunna att jag kan äta en hel O_o pizza (med tomat och ost, enbart...) och bara bli lagom mätt.
Mina pizzor hemma får tjock botten och puffiga kanter, hur tunt jag än kavlar degen.
Jag har Googlat men alla recepten liknar mina vanliga, med jäst, och då blir de ju tjocka. Som amerikanska pizzor ungefär (I USA kan man till och med få med extratjock kant med OSTFYLLNING!! :wtf: ).
Nån som känner en pizzabagare som kan dela med sig av hemligheten med papperstunn botten?
Har du aldrig varit på en pizza O_o. Man snurrar den i luften.

Jäsa den längre? Jag trodde den skulle bli ännu pösigare då, men så är det kanske inte. Jag får testa.....
Jästen har en begränsad kraft, när den jäst "klart" finns det inget som lyfter degen mer. Normalt vill man att den sista musten ur jästen verkar under den första tiden i ugnen för att få ett luftigt resultat. Ett överjäst bröd blir ganska platt - luften liksom går ur. Platt blir visserligen ett underjäst bröd också, men det smakar mest jäst och blir kompakt, så det rekommenderar jag inte. Jag jäser ofta min pizzafördeg i kylskåpet i typ 8-24 timmar och den färdiga i typ en timme, men jag gillar lite fluffigare botten. I helgen gjorde min kompis pizza och han hade haft degen typ 4 timmar i rumstemperatur och sen drygt 35 i kylen och de blev ganska platta, men smaka bra. Osäker på om han hade fördeg dock.

Jag är dock ingen pizzabagare så det kanske finns andra knep.

Googla Martin Johansson enklaste pizzadegen. Där finns recept samt instruktioner hur han bakar ut den. Jag har inte gjort pizza själv på länge, men blev bjuden på hembakt enligt Martin Johansson och det såg enkelt ut att göra den, samt att den blev supertunn och god.

Jag vet inte hur man får extratunn deg, men pizza-kit deg är rätt så tunn när man sträcker den över plåten.

Förra veckan testade jag en ny uppvärmningmetod för överbliven hemmapizza- värma den i stekpannan. Pizzabotten blev krispig och HELT magisk, nästintill i vedugnsklass.

Min man bakar ofta pizza i vedugnen här hemma. Det blir så tunna som du vill ha dem. Han använder ett vanligt recept och säger att det enda han kan tänka sig blir fel är att man inte knådar degen tillräckligt länge. Hans går i maskinen i minst 10 minuter. Då blir den tillräckligt elastisk för att kunna kavlas millimetertunn. Om du redan gör så hade han ingen aning.

Jag kavlar den så tunt jag kan, sen tar jag olivolja på plåten, lägger på degen och kavlar igen.
Sen högsta temperatur på ugnen.

Gör pizza på såna där tunna arabiska bröd som finns i många mataffärer eller butiker med mycket utländska varor. Vet inte vad de heter, vi brukar kalla dem Liba-bröd. Blir väldigt fina tunna pizzor i alla fall, men får passa så de inte är för länge i ugnen.

Det finns här med, ost i kanterna ;)

Rätt knådtid är åtminstone viktigt för att pizzadeg ska kunna bli tunn och bra. När man knådar så bildar glutenet trådar som gör att degen kan bli elastisk och då går det att arbeta ut degen tunn. Knådar man däremot för länge så går glutentrådarna sönder och degen blir klistrig och oelastisk. Det brukar ta en 5-7 minuter på mellanhastighet om man har degblandare, men det gäller att ha lite fingertoppskänsla och ögon för det också. Man kan ta upp en liten bit deg under knådningen och kolla, går det att knåda/dra ut degen så att den blir så tunn att man nästan ser igenom så då är den bra.
Sedan vet jag inte vad för sorts recept pizzabagare använder, tyvärr. Kanske något finare mjöl?

Gräddningen är också viktig för bra botten. Jag kavlar direkt på ett plåtpapper så tunt jag bara kan. Under tiden har jag satt ugnen på 275 grader och har en plåt inne. När ugnen är varm och pizzan klar tar jag snabbt ut plåten och drar upp pizzan på den. Jag ställer samtidigt om ugnen till bara undervärme. Pizzan är sedan klar på 5-6 minuter, och i och med att den gräddas underifrån är bottnen frasig och inte sladdrig.

Man får inte heller ta för stor pizzadegsklump när man kavlar. Brukar ta ett recept för fyra när jag bakar, räcker till två normalstora ungsplåtar, dvs rektangulära pizzor (och så får min man kavla, blir supertunna då ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka