Hur gör man en TUNN pizzabotten?

Min standardmetod är att kavla degen jättetunt och grädda på hög temperatur högt upp i ugnen. Det blir i stort sett alltid perfekt tunn och frasig botten. :up:

Vi brukar göra egen pizza hemma ibland och den blir jättegod - men jag saknar den där supertunna pizzabottnen man får på pizzeriorna. Den som är så tunn att man inte kan hålla bitarna raka utan de bara slokar och man måste bita i dem snabbt. De som är så tunna att jag kan äta en hel O_o pizza (med tomat och ost, enbart...) och bara bli lagom mätt.
Mina pizzor hemma får tjock botten och puffiga kanter, hur tunt jag än kavlar degen.
Jag har Googlat men alla recepten liknar mina vanliga, med jäst, och då blir de ju tjocka. Som amerikanska pizzor ungefär (I USA kan man till och med få med extratjock kant med OSTFYLLNING!! :wtf: ).
Nån som känner en pizzabagare som kan dela med sig av hemligheten med papperstunn botten?

App, app, app! Inte kavla! Du ska dra ut degen för att uppnå den optimala pizzan! Men den ska aldrig sloka utan stå ut som om man höll i en knäckebrödsskiva.

Nu ska jag säga att jag själv aldrig bakar. Något. Så jag tvingar någon stackare (slav?) fixa degen medan jag själv ägnar mig åt det konstnärliga att komponera fyllning och hålla koll på pizzorna i ugnen.

Ett förslag för att uppnå optimal deg är att gå till den lokala pizzerian och inhandla deg. En "botten" brukar kostar ca 15 kr. Och sedan drar du ut den.

//pizzagudinnan:rofl:

Kavla två gånger. Först kavlar du ut degen på plåten, låter den jäsa i 20 minuter, sedan kavlar du igen. Då blir botten lika tunn efter gräddningen som innan.

Kalljäst pizzadeg med väldigt lite jäst.

Blir perfekt varje gång.

Inget särskilt vetemjöl, ingen särskild utbakningsmetod. Det kan säkert också funka dock, men tipset är verkligen kalljäst deg.

Pizzan blir mycket godare.

Nästa tips är att vara sparsam med fyllningen så att man inte får den där våta, fuktiga känslan ovanpå pizzan.

Själv nattjäser jag gärna degen i kylen perfekt om man vill göra pizza efter jobbet nästa dag. Då brukar jag inte ha något problem med att den jäser upp i ugnen utan blir så tunn som jag kavlat den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka