Hur gör man en TUNN pizzabotten?

Kärnvetemjöl (går att hitta på storköksavdelningen hos Citygross)
//hon som burit in ett stort antal mjölsäckar hos ortens pizzerior i sitt tidigare liv...

Det där slog an på något av mina slumrande bagarkunskaper som klingar vagt bekant. Är det månne så att kärnvetemjölet har högre glutenhalt (frågar hon istället för att helt enkelt bara googla :D:p)

Mitt recept kräver jäsning i 2 h, blir flortunn och elastisk vid kavling. Så tror som andra, beror på jäsningstiden. Och då gör jag ändå glutenfri pizzadeg.

Vet att mycket verkar ha hänt på den glutenfria bakningsfronten (och att sverige haft bättre g.fria alternativ längre än finland) sedan den tid jag gick i skola (nästan 15år sedan :o) då var det mesta glutenfritt endera kladdigt, smaklöst, torrt eller bastant (eller alla på samma gång:wtf:)

Vet att mycket verkar ha hänt på den glutenfria bakningsfronten (och att sverige haft bättre g.fria alternativ längre än finland) sedan den tid jag gick i skola (nästan 15år sedan :o) då var det mesta glutenfritt endera kladdigt, smaklöst, torrt eller bastant (eller alla på samma gång:wtf:)

Mitt första recept på "pizzabotten" använder jag numera som pajdeg till matpajer, så du kan ju gissa hur långt från att likna pizzabotten den är. ;)
Fast receptet jag har nu är lite läskigt att bygga första gången den görs, då degen är helt flytande innan jäsning. :D

Mitt första recept på "pizzabotten" använder jag numera som pajdeg till matpajer, så du kan ju gissa hur långt från att likna pizzabotten den är. ;)

Ja, typ så vill jag minnas att det mesta i glutefri väg var förut :p
Minns också någon gång när vi skulle göra tårtbottnar som var gluten-, laktos-, ägg- och sockerfria, de var till smak och utseende typ ungefär lika spännande som oblater (eller paff:D)

Men lägg in receptet i tråden.
Tänkte inte ens på det. :o

Deg till 4 pizzor (2 fyrkantiga per plåt) alternativt 2 pizzor (en per plåt). Ugn 250 grader.

1 pkt blå jäst (bara kört med torrjäst vilket fungerar jättebra)
4 dl kallt vatten
50 g rismjöl
20 g majsmjöl
90 g bovetemjöl
60 g majsstärkelse
½ tsk salt
15 g fiberhusk

+ mer majsmjöl till utbak och topping förstås

Vispa ned jästen i vattnet. Blanda torra ingredienser för sig, häll sedan i jästvattnet och rör om väl.
Låt jäsa i bunke täckt med plast i 2 h, degen blir ungefär dubbelt så stor. Jag använder en tättslutande bunke då jag tycker degen jäser bättre. Degen kommer vara helt flytande innan jäsning, så bli inte orolig.

Baka ut i rikligt med majsmjöl, det värsta som kan hända är att degen blir för elastisk så den är svårare att kavla ut genom att den drar ihop sig igen. Degen går att kavla tills den är flortunn, vik ihop degen när du är nöjd så river du inte hål i den vid förflyttning till plåt.

Fungerar såväl att förgrädda utan tomatsås som att lägga på allt och slänga in i ugnen.
5-10 min i ugn. Ca 7 min om pizzan ska ätas senare, då går den att frysa och värma igen i ugn utan att kanterna bränns vid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve
  • Vikt o ålder

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka