Hur gör man en ny ras?

Humelibumlan

Trådstartare
Bara en fundering i allmänhet.

Lite funderingar ang. alla blandraser som får ett "rasnamn" som schabrador o liknande.

Kan man göra en ny ras? Och i såfall hur gör man det? Vad behövs för att den ska bli en ny egen ras?

Vilken är den senaste nya rasen?

Hoppas ni förstår mina frågor :o

Sv: Hur gör man en ny ras?

Bra frågor, finns nog många fler som är mer insatta än vad jag är. För det första tror jag att det kräver decennier av arbete för att få fram en korrekt rasbeskrivning, man måste ju ha ett mål också. Så ja, kan kan man väl givetvis, men arbetet det kräver är mer än vad man tror. Man kan t ex inte tycka att schabradorer ska bli en egen ras nu bara för att det råkar finnas många av dom, eftersom föräldradjuren sällan är kollade kan det skilja sig rejält inom hd/ad, mentalitet osv. Det krävs en hel del samarbete om det finns fler än en själv som vill göra en ny ras av samma korsning. Men jag ska inte säga alltför mycket! :D

Den senaste vet jag faktiskt inte? Borde gå att kolla på nått sätt. Fast det kan ju bli lite blandad info, det kan ju vara en "ras" som har funnits hur länge som helst men inte blivit godkänd förrän nu t ex.

Nja.. De fanns redan (som man till 100% känner till) i början av 1900-talet och har hela tiden avlats för jakt, men de är relativt nya som skk-godkänd ras.

Nja.. De fanns redan (som man till 100% känner till) i början av 1900-talet och har hela tiden avlats för jakt, men de är relativt nya som skk-godkänd ras.

Är Hälleforsaren godkänd av ssk!?
Det hade jag ingen aning om,jag trodde att den räknades som blandras.
Någon som vet vad det är för raser i en Hälleforsare?
Heter rasen Hälleforsare hos SSk?

Bara en fundering i allmänhet.

Lite funderingar ang. alla blandraser som får ett "rasnamn" som schabrador o liknande.

Kan man göra en ny ras? Och i såfall hur gör man det? Vad behövs för att den ska bli en ny egen ras?

Vilken är den senaste nya rasen?

Hoppas ni förstår mina frågor :o

Schabrador tex var det media som började med att skriva i tidningarna när det gjordes försök att blanda dessa på hundskolan.

Lajka och finnspets vet jag finns i Hälleforsare iaf.

Är Hälleforsaren godkänd av ssk!?
Det hade jag ingen aning om,jag trodde att den räknades som blandras.
Någon som vet vad det är för raser i en Hälleforsare?
Heter rasen Hälleforsare hos SSk?

Inom SKK är hälleforshund godkänd som ras ja och har så varit de senaste 8 åren..

Hälleforshunden härstammar från en kull älghundar som föddes i slutet av 1930-talet nära Hällefors Bruk. De kom från en gråbeige ostjaktik i kombination med en duktig älghund av korsad stam.

Tiken hade inköpts från en sibirienresenär som hemfört ett spann av ostjakernas hundar. Ostjakernas spetsar hade också använts till jakt. Senare tillfördes bl.a en gulaktig spets från Sundsvallstrakten, berömd för att vara en sjusärdeles ståndhund, det lär ha fällts 156 älgar för honom. Det förekommer också finsk spets i bakgrunden till de hundar som kom att bli hörnstenarna i hälleforshunden. Hundarna blev kända som formidabla älghundar med sällan skådad stark fysik och hållbarhet. Men de hade också rykte om sig att ha mycket stor viltskärpa och de var skarpa enmanshundar. Hälleforsaren har aldrig haft annat syfte än som duktig älghund och temperamentet har dämpats under decennierna.

Mankhöjden för hanhundar skall vara 55 - 63 cm, tikar skall vara 52 - 60 cm. Pälsen är grov, tät och glatt. På hals och skuldror bildar den krage. Färgen är gulröd i ljusare och mörkare nyanser. Nospartiet skall vara mörkt. Det är typiskt med ljusare färg på underdelen av kroppen. Hälleforshund är en medelstor till stor utpräglad jaktspets med god resning. Kroppsbyggnaden skall vara kraftig, och rektangulär. Rasen skall alltid utstråla energi, mod och styrka. Svansen är högt ansatt, buren i en båge eller lös ringla över ryggen.

Hälleforshund började registreras hos Svenska Kennelklubben år 2000, samma år som standarden antogs och tillstånd för jaktprovsdeltagande medgavs. Definitivt erkännande kommer efter utvärdering om 10 år.

Är alltså bedrivet kontrollerad och mycket inriktad avel under lång tid på rasen.

Men hur bevarar man en sådan ras,utan att det blir inavel?
För det kan väll inte finnas så många av dom?

Stamboken är fortfarande öppen. Så sent som i somras mönstrades en hälleforsare in på nationell utställning.

Jämtarna (som också är en relativt ny ras inom skk) härstammar även de i grund och botten från samma hundar och det går med strikt avelsplanering och hårt arbete från rasentusiaster att få en bra stam att jobba vidare med som synes!

Stammen i dag på hälleforshund ligger runt 5-600 individer.

Senast ändrad:

Stamboken är fortfarande öppen. Så sent som i somras mönstrades en hälleforsare in på nationell utställning.

Jämtarna (som också är en relativt ny ras inom skk) härstammar även de i grund och botten från samma hundar och det går med strikt avelsplanering och hårt arbete från rasentusiaster att få en bra stam att jobba vidare med som synes!

Stammen i dag på hälleforshund ligger runt 5-600 individer.

Oj,var det så många!Jag trodde inte det!
Men hur kollar man att det är en Hälleforsare,och inte en annan blandras?
Heter den Hälleforsare i stamboken?

Senast ändrad av en moderator:

En av dom raser som nyligen accepterats av SKK och som är sen i rasbildandet är t ex den ryska Bolonkan.

En ras som inte är erkänd av SKK (däremot i Slovenien) och som nu sprider sig över världen är Silken Windhound.

Se tidslinjen för Silkens
http://www.silken.windhound.com/tidslinje.html

Se mer om den tidigaste delen av rasens bakgrund i en mycket gammal diskussionstråd på Vovve. Denna tråd innehåller information som INTE finns att läsa någonstans i världen därför att Silkenfolket tycker det är så pinsamt att det inte nämns :laugh:
http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=156934

Nuvarande status när det gäller rasens erkännande
http://www.silken.windhound.com/skk-fci-akc.html

Senast ändrad:

De är ju dock gk av FCI och lär säkerligen bli gk inom skk också vad det lider :)

De är ju dock gk av FCI och lär säkerligen bli gk inom skk också vad det lider :)

Att läsa om de raser som tillhör de senare rasbildningarna ger många svar på frågan om hur man går tillväga för att skapa en ny ras.

Vissa nybildningsprojekt kommer att gå hela vägen ut och en dag vara erkända över hela världen.

Andra kommer att floppa totalt och för alltid omtalas om misslyckade blandrasprojekt.

Hur som helst, det finns saker att lära från båda delarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 029
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka