Hur gör jag när min häst inte vill stå still när han tvättas?

H

Hoppelit

Hej! När jag tvättar min häst så vill han inte bli tvättad, han tycker bara om när jag spolar honom på halssen, men om jag binder upp honom när jag ska schamponera honom står han still, men när jag ska skölja av schampot så vill han absolut INTE! Hur ska jag göra? Ska jag ställa en spann med betforvatten och mat/godis så han håller sig sysselsatt? Hur gör jag?

Sv: Hur gör jag när min häst inte vill stå still när han tvättas?

Be nån hålla i honom tills han vant sig.

Jag sätter på en bilborste på slangen när jag tvättar hästarna. Sprutet från slangen blir inte lika hårt och det funkar jättebra. Bra att gnugga bort lera med.

Jag har även hört att man ska börja med att spola hästen över ryggen istället med en fin stråle. Det liknar regn och det är ju hästen inte rädd för. En del börjar ju försiktig med benen, vilket kan vara värre för vissa hästar. Man får prova sig fram.
Min ena kan inte stå uppbunden vid tvättning, utan hon står lös på gården. Det funkar bäst för henne. Den andra är inte rädd så henne kan jag ha uppbunden utan problem.

Jag duchar honom med en trädgårdsslang som man kan välja vad för slags stråle man vill ha. Jag brukar ha duchstråle, det är liksa dan stråle som vi har när vi ducjar.

Jag duchar honom med en trädgårdsslang som man kan välja vad för slags stråle man vill ha. Jag brukar ha duchstråle, det är liksa dan stråle som vi har när vi ducjar.

Många hästar tycker att dusch och liknade är otäckt. Det brukar gå lättare att inte ha något munstycke alls på slangen utan bara en mjukt rinnande stråle vatten. Det känns inte så mycket och framförallt så hörs det inte på samma sätt. Många hästar reagerar på ljudet.

Antar att du har kallt vatten bara? det kan ju vara det också, börja med en liten, tunn vattenstråle i början och öka efterhand, spola lite lätt på ena hoven till en början och flytta strålen sakta och lugnt, var försiktig och ha koll vad du har slangen, endel hästar kan tycka den är obehaglig också, beröm mycket.

Du kanske inte kan räkna med att du kan schamponera hela hästen i början när du vänjer den vid vatten och slangen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar