Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enkelt!
Ta in den mest galna hästen först!!! Så slipper man problemet!
Jag tycker att du ska börja träna henne under andra förutsättningar. Att träna en häst som är uppe i den stressnivån brukar inte fungera särskilt bra. Om du tränar olika ledövningar och visar henne att hon ska gå vid din sida eller bakom dig eller var du nu vill ha henne, i lugna situationer och sedan ökar svårigheterna efter hand så är förutsättningarna att lyckas mycket bättre.
Krångla inte til saker och ting. Att hästen springer fram till dig och gnäggar är inget att bry sig om. SÅ länge den inte försöker springa över folk. Då ska den ha en åthutning och det ordentligt.
Hämta bara hästen som vanligt. Den ska gå lugnt och fint. Annars säg ifrån.
Så länge hästen inte går på sin plats är allt frid och fröjd.
Lycka till.
Jag har en lika dan häst som TS pratar om, jag har otroligt bra uppfostring och bra pejl på min häst. Men jag sätter mig inte i situationer som gör hästen upprörd, eller kan vara en fara för mig för att träna hästen....
Jag skulle inte vilja att någon j-vel satte en spindel i mitt knä för att jag ska sluta vara rädd för spindlar. tror inte att hästen vill sättas i den situationen heller.
Självklart kan man träna på bra ledarskap o.s.v. (fast min personliga mening med horsemanship är hmm skit - tycker sunt förnuft är bättre!) men man ska inte sätta hästen i obehagliga situationer, man bör gå runt dem för att få en bra harmoni och "ledarskap"
Jag skulle mycket hellre gå efter den människan som går runt spindlarna eller plockar bort dem innan, än den som tvingar kvar mig hos spindlarna själv...
Det är min mening!
Ta in hästen först!!!
Jag tar in henne först när det går. Vi har två islandshästar. I förra stallet (vi flytade för en månad sen) stod hon kvar sist och det var aldrig några problem. I det nya stallet finns det bara fyra hästar (med våra) här ingår in och ut släpp och lantbrukaren vi hyr av är stor och stark och tar båda våra på samma gång, våra hästar går tillsammans och de två andra bredvid i en annan hage. Ledarskapet fungerar utmärkt annars och jag förstår att hon inte vill bli sist och ensam. Det är kanske övergående.