Hur gör du för att din egen kropp ska orka?

S

Stinat

Vad gör ni för att orka träna med hästen, alltså er egen tex benstyrka, rygg/mage och balans? Om hästen travar fort blir jag genast "vinglig", skänklarna börjar glappa och jag får svårare att hålla takten. Jag orkar inte stå länge i lätt sits i galoppen. Jag orkar inte alltid hålla hästen i form i mer än skritt. Det är förstås teknik men man använder ju sin kropp. Man pratar alltid om att sätta igång och träna hästarna rätt, men sig själv då? :banana:

Jag får skitont på utsida av benet, från fotknölen och upp 1 dm mot knät liksom. Nån mer? :confused: vad kan man göra? Så fort jag rider flera dagar i rad blir jag helt slut i hela kroppen. Jag har ju alltid tränat lite åtminstone, på friskis o svettis och är ingen tjockis. Äter ordentligt också tycker jag. Fattar inte att jag är så svag! Detta har märkts mer nu när jag seriöst försöker rida min nya medryttarhäst och utvecklas,lära mig mer och börjat träna för instrukör. Jag har även märkt i vardagen att jag fått dåligt kondis helt plötsligt. Men jag rider ju 3-4 dar i veckan, jag orkar inte träna alla andra dagar också :angel:

Sv: Hur gör du för att din egen kropp ska orka?

Det där med att benen börjar glappa när hästen travar snabbt känner jag igen mig i, brukar bli så när jag rider kompisens ponny :confused:

Jag tränar inget annat än ridningen (förutom typ, skolidrotten 2ggr/vecka haha :p) och jag rider minst 3 ggr/vecka.

Hade tänkt att jag skulle börja springa lite i skogen men....det har inte blivit av än :angel: Har himla dålig kondis och det märks när jag rider, bl.a.. -.-

Sorry, men det enda som hjälper är mer och effektivare träning.

Förr i tiden när jag inte red så mkt kunde jag tom få träningsvärk av att rida och nu rider jag ca 4-7 hästar om dan 7 dar i veckan plus stalltjänst utan att det är det minsta jobbigt.

Yoga kanske skulle vara nåt? Lågintensiv träning med fokus på kroppskontroll och koordination som du kan komplettera med hårdare konditionsträning?

Det är KUL att träna! Det kan du göra varje dag bara du varierar dig!

Jag försöker få in 1-2 pass om dagen då jag tränar mina muskler kring höften med ett gummiband och med en balansbräda för höfter och fotleder, och stretchar höftböjarn. vaderna stretchar jag bara då jag har för korta, spända muskler där. Jag har ännu inte hittat några bra "träna inne lite snabbt på morgonen" för rygg och mage så jag lyfter skrot/hästskit/sitsups och armhävningar och försöker få in cykelturer, iaf 2 per vecka.

jag vet vart mina svagheter är så jag är otroligt noggrann med att ha en lyhörd häst som reagerar precis lagom mycket på skänkel, sen är det upp till mig att träna höftböjaren och rygg/mage för att orka bibehålla balansen.

fast om jag är smart så slutar jag ju att röka och får en massa ork gratis...

Att cykla har jag fått för mej träna benmusklerna. Det är ju inte så himla jobbigt och det är roligt oxå! :D

Jogging är ju bra, men jag gillar det inte. Däremot att promenera med stavar.

Du kommer nog på ditt eget sätt att motionera, för det är det som det gäller för att stärka benmusklerna.

Om du blir vinglig i skänklarna så behöver det inte ha att göra med din benstyrka. Det kan också bero på att din kärna dvs mage och rygg inte är tillräckligt starka. Det är dessa muskler som stabiliserar resten av kroppen och om de är vältränade så får du bättre kontroll även på armar och ben.

Finns många enkla och bra övningar att göra hemma med eller utan redskap. En balansboll är dock ett billigt och väldigt användbart redskap. Googla på "balansboll övningar" så hittar du hur mycket som helst.

Utöver mag/ryggträning så är naturligtvis konditionen viktig. Spring intervaller tillsammans med din häst, cykla, simma, åk rollerblades. Finns mycket enkla saker att göra även här och det behöver inte ta speciellt lång tid. Tiden är ju ofta det stora problemet när man har häst och skola/jobb ;).

/Speedis, som har jobbat som personlig tränare i många år men som ibland själv är alldeles för lat och hittar en maaaassa ursäkter att hellre ligga på sofflocket.

"Om du blir vinglig i skänklarna så behöver det inte ha att göra med din benstyrka. Det kan också bero på att din kärna dvs mage och rygg inte är tillräckligt starka."

:bow:

Till TS:
Jag upplever att det oftast inte är så mycket ren fysisk styrka i armar och ben som behövs, utan bättre kondition, och framförallt styrka i rygg och mage. Det är där du håller balansen :).

Försöker själv att få in träningspass på F&S lite här och där under veckan, men visst - man känner sig inte alltid jättemotiverad att gå och träna mitt i allting annat som ska tas om hand i vardagen.

Jag brukar tvinga mig själv att stå upp i galoppen även om minna ben är trötta och börjar skaka, och nu klarar jag att stå upp hela tiden så så har jag tränat mina ben. xD

Liiite muskler behöver man såklart ;)!

Men basen i dressyrridningen är magen och ryggen. :)

Jag rekommenderar i första hand bålträning, gärna sådan som samtidigt arbetar upp din balans. En mycket bra övning som jag gör nästan varje kväll är "plankan", jag gör även denna övning fast en annan variant som tränar sidomusklerna. Statisk träning är egentligen det bästa eftersom det bättre motsvarar den typen av muskelanvändning man utför i sin ridning. Det mesta man utför med pilatesboll är iofs bra just för balansen, istället för att göra vanliga sit ups- gör dem på pilatesbollen!

I konditionsträningen blir det nästan bara jogging för mig nu, men jag springer oftast i terräng, det är bra för balans och koordination. Boxning och yoga är också mycket bra, boxningen för balans, bålstyrka, kondition och koordination. Yoga ger just den statiska träningen på ett mycket bra sätt.

Boxning och yoga är också mycket bra, boxningen för balans, bålstyrka, kondition och koordination. Yoga ger just den statiska träningen på ett mycket bra sätt.

Boxning, eller boxercise som det också kallas på vissa gym, är riktigt bra eftersom det ger både kondition och bra kroppskontroll och dessutom är det grymt roligt.

Jag tränar (eller tränade innan min avramling som gör att jag inte får göra nånting just nu..) Body Balance på SATS. Det är en blandning av pilates, yoga och tai chi. Det är mycket fokus på bål och balans = perfekt för ryttare.

Jag har fått lära mig att flaxande skänklar (vilket är en "åkomma" jag också lider av) beror just på svag bål, som någon nämnde tidigare. Sen tänker jag att spinning är ett bra komplement för där tränas mage, ben och framförallt kondis som jag känner att jag behöver för att orka rida.

"Body Balance på SATS. Det är en blandning av pilates, yoga och tai chi. Det är mycket fokus på bål och balans = perfekt för ryttare."

Jag har försökt med body balance men kan inte komma ned och hitta mitt fokus... blir bara stressad av den långsamma träningen - vilket kanske visar att jag borde träna just detta och lära mig ;).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar