Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Under de två senaste nyåren jag varit gravid har jag inte druckit någonting.

Däremot smuttade jag Balieys någon gång, men det var inte på nyår.
 
Sv: Hur gör ni?

Är i vecka 30 och drack alkoholfritt bubbel. Smuttde en klunk på makens vin och makens champagne bara för att jag undrade hur det smakade, mer alkohol än så blev det inte.
 
Sv: Hur gör ni?

Enligt min bror som är läkare så får man dricka 7gram ren sprit/dag när man är gravid utan att det påverkar barnet. Det är ett litet glas vin. :)
 
Sv: Hur gör ni?

Enligt min bror som är läkare så får man dricka 7gram ren sprit/dag när man är gravid utan att det påverkar barnet. Det är ett litet glas vin. :)

Får och får, ingenting är såvitt jag vet olagligt *även fast jag tycker att det borde vara det* man kan dricka, röka och knarka sönder fostret hur mycket man vill.
Men är det så smart att göra det?
Visst att ens bebis kanske inte direkt dör för att man rökt en halv cigg eller smuttat på lite vin några gånger men tänk om bebben kommer ut skadad fysiskt eller psykiskt.
Varför ens ta den risken?

Så urbota dumt.
Det pratas ju bara om risker hit och procentenheter dit men jag tror endå inte att det är en slump att av tre av mina arbetskamrater som alla rökt under graviditeterna med sammanlagt 8 barn har 5 barn problem som DAMP, AdHd, Tourettes och massa andra diagnoser.

Visst att de kanske hade fått det endå men jag känner som så att man kan aldrig veta och kan man inte riktigt vara säker skulle jag bra mycket hellre låtit bli och vara säker på att jag iallafall gjort det jag kunnat och att det inte är mitt fel att det hände något.
 
Sv: Hur gör ni?

Jag drack ingen alkohol under hela graviditeten, tycker det är onödigt när det finns alternativ.

Var vi ute och åt beställde jag alkoholfritt, samma om jag gick ut en kväll.

Systemet har alkoholfria viner, och på krogen kan de alltid blanda alkolholfria drinkar om de inte har alternativ, så även om man blir sugen på ett glas så finns det alltid bebis-vänliga alternativ.
 
Sv: Hur gör ni?

Nu vidarbefodrade ju Lottch bara vad som hennes bror sagt om saken sedan får man väl själv besluta sig för om det är värt att riskera/ om man riskerar hälsa på sitt ofödda barn, sedan tror jag också du förstår att Lottch egentligen menar vad man kan dricka för mängd och inte vad man får eller inte får...

Jag är dock emot allt vad röka, snusa & dricka alkohol heter när man väntar barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni?

Enligt min bror som är läkare så får man dricka 7gram ren sprit/dag när man är gravid utan att det påverkar barnet. Det är ett litet glas vin. :)

Men det beror ju oxå på i vilket utvecklingsstadie fostret är. Vissa perioder är fostret VÄLDIGT känsligt (och då är 7g/dag alldeles för mkt) och vissa perioder är det mindre mottagligt (och då kan mängder över de nämnda vara helt oskadligt). JAG vågar/vill inte riskera mitt barns hälsa pga några droppar sprit, särskilt inte med tanke på att fostrets organ faktiskt inte kan bryta ner alkoholen, så det kissar ut alkohol i fostervattnet, som det sedan dricker av... Fostret får högre alkoholkoncentration än modern, och dessutom håller den i sig längre
 
Sv: Hur gör ni?

TACK igen för alla svar!
Jag håller mig borta ifrån alkoholen!
Jag hade oerhört små vanor innan också.
Var hos barnmorskan idag för inskrivning och då skulle man fylla i ett papper på frågorna för NEJ och aldrig dvs från fråga 3 och neråt blev det bara NEJ och aldrig. Innan var det typ 2-4 ggr per månad som jag drack innan jag visste om graviditeten samt då 1-2 glas :p :angel:
 
Sv: Hur gör ni?

Enligt min bror som är läkare så får man dricka 7gram ren sprit/dag när man är gravid utan att det påverkar barnet. Det är ett litet glas vin. :)
Det hade varit intressant att få en vetenskaplig källa till det uttalandet, för alla andra läkare jag diskuterat saken med har sagt att man inte vet var gränsen går...

Fast det kanske finns ett antal frivilliga mammor som ställt upp och använt sig själva och de ofödda barnen som försökskaniner för att reda ut just detta?
:confused:

Jag själv har för övrigt inte druckot en droppe alkohol under mina tre graviditeter och laktationsperioder...
 
Sv: Hur gör ni?

Ni som är gravida, hur gör ni med tex nyårsskumpan eller drickat till maten? Helt alkoholfritt eller någon dl?:confused: Har hört att ett eller två glas vid fest är tillåtet, hur stämmer det och är det efter en viss vecka detta går? :confused:
Hur skulle det vara för tex jag som är i slutet av första trisemestern? :confused:
Tacksam för era svar!!:bow::bow:

Jag rörde inte en droppe alkohol när jag var gravid.
Tycker att det är en väldigt liten uppoffring att vara utan alkohol ett par år. Kommer inte dricka något nu när jag ammar heller.
Har inget behov av det...tycker att det var betydligt värre att vara utan Brieost. :d
 
Sv: Hur gör ni?

Just det ja... hur farligt är det egentligen för fostret om man äter lite brie ost och lite köpt gravad lax då vid jul och nyår?
 
Sv: Hur gör ni?

Just det ja... hur farligt är det egentligen för fostret om man äter lite brie ost och lite köpt gravad lax då vid jul och nyår?
Har du otur och det finns listeriabakterier i detta så kan det vara RIKTIGT illa.

Skälet till att man bör undvika det är alltså inte att det i sig är farligt, utan att det inte är pastöriserat så eventuella baskilusker som funnits från början också finns kvar. Och det är bacilluskerna som kan orsaka otrevligheter
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni?

Jag har hållit mig helt ifrån all alkohol båda mina graviditeter, förutom nu på nyår när min svärmor fyllde år och vi blev bjudna på middag. Hon hade helt av misstag köpt cider med 2,2 i och hade inget annat till maten (vatten såklart..). Då drack jag faktiskt ett litet glas av det. Kändes lite skumt, men jag tror verkligen inte att det är någon fara så här sent (v37).
 
Sv: Hur gör ni?

Jag har hållit mig helt ifrån all alkohol båda mina graviditeter, förutom nu på nyår när min svärmor fyllde år och vi blev bjudna på middag. Hon hade helt av misstag köpt cider med 2,2 i och hade inget annat till maten (vatten såklart..). Då drack jag faktiskt ett litet glas av det. Kändes lite skumt, men jag tror verkligen inte att det är någon fara så här sent (v37).
Va, ska även vanlig butiksläsk cider vara farlig? :confused:
 
Sv: Hur gör ni?

när jag var gravid under jul å nyår så drack jag inte en droppe! ingen alkohol under graviditeten......
 
Sv: Hur gör ni?

Gör den det? Ok, då är det nog lungt!! Men folköl, är det inte någon liknande procent? Alltså dom som är svagare än 3,5, fast det finns kanske bara 3,5 och lättöl numera?? Förr fick man ju alltid visa leg när man köpte folköl...innan 3,5: orna kom.
 
Sv: Hur gör ni?

Men är inte de flesta vanliga brieostar man köper i butiken gjorda på pastöriserad mjölk. Och gravad lax får man väl äta om man själv gravat den eller sett att det är gjort på riktigt vis? eller har jag blivit felunderättad? Vacuum förpackat köttpålägg är väl lika illa?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp