Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Nja det är upp till var butik att bestämma.

Där jag jobbade för några år sedan var vi tvugna att ta legitimation på alla som såg ut att vara under 25 och som köpte något med alkohol i.
 
Sv: Hur gör ni?

Men är inte de flesta vanliga brieostar man köper i butiken gjorda på pastöriserad mjölk. Och gravad lax får man väl äta om man själv gravat den eller sett att det är gjort på riktigt vis? eller har jag blivit felunderättad? Vacuum förpackat köttpålägg är väl lika illa?

Det är inte pastöriseringen då det gäller brie- och mögelostar för det är de oftast utan det är listeriabakterier man är rädd för och de kan vara dödliga för ett foster.
 
Sv: Hur gör ni?

Detta hittade jag under listeria http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp?topic=23

"Listeria monocytogenes växer sakta, bäst vid 30-37° C.
I motsats till de flesta andra bakterier kan listeria växa vid kylskåpstemperatur (+4° C).
Bakterien tål nedfrysning men avdödas vid temperatur över 60ºC d.v.s. smittan oskadliggörs vid pastörisering."

"Människan smittas vanligtvis från födoämnen. Smittspridning finns beskrivet från:
· opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar
· kött, köttprodukter, kyckling, rökt och gravad lax
· direktsmitta från får och indirekt smitta från fårgödsel"

"Undvik opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar.
Det viktigaste för våra gravida kvinnor är att inte äta dessertostar från delar av Europa som ännu använder opastöriserad mjölk i framställningen ( bl.a. Sydeuropa).
Vanliga hårdostar (som man använder osthyvel till) och smältost medför ej listeriarisk.

Undvik rökt och gravad vakuumförpackad fisk.

Livsmedel som förvaras länge i kylskåp bör inte ätas utan ordentlig upphettning"

Därför funderar jag på om det bara gäller opastöriserad dessertost eller alla desertostar
 
Sv: Hur gör ni?

WOW! Har aldrig läst det du skrev, bara läst och hört att det inte spelar roll om de är pastöriserade utan det är listerian man ska akta sig för. Däremot att man kan upphetta ostarna tills de bubblar, då försvinner ev listeria. Vi som har kylskåpet "fullt" av underbara illaluktande ostar som jag inte vågat äta annat än i värmt skick. Vad ska man nu tro på?
 
Sv: Hur gör ni?

Så här skriver livsmedelsverket:
"Ost: Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
 
Sv: Hur gör ni?

Är dåligt insatt, men de svagaste folkölen ligger väl på 2,8%? Allt över 2,25% har 18-årsgräns om jag i´nte minns fel...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp