Någon diffus tanke om att det är romantiskt och ”så man gör”. Jag har inte riktigt haft någon i min krets som tagit det i en vanlig diskussion utan det är alltid någon som friat, även om jag såklart inte har inblick i hur diskussionerna gått parterna emellan innan. Med andra ord en förbaskat stark norm till den grad att jag knappt ifrågasatte den. Jag tänkte att om vi får vara själva och ha en hel helg på oss att diskutera så kommer det att kännas avslappnat och inte pressat.
Först för ett par veckor sedan så började jag känna att det här kan ju bli hur pressat som helst, för oss båda. Tänk om han känner sig trängd? Hur ska han ens kunna svara något alls när han blir tagen på sängen sådär? Det började kännas konstigt. Men då var ringarna redan på plats och helgen redan planerad, så jag slog bort tankarna och tänkte att jag nog bara börjar bli nervös och tänka katastroftankar. Nu förstår jag dock att det var ganska rimliga tankar.
Därför kändes det viktigt att berätta i samband med frieriet att han gärna får tänka en tid på det här om han vill, han får också gärna säga nej utan att det betyder något för vår relation. Jag hade också hållit det hemligt för alla vänner för att det verkligen skulle vara en diskussion bara mellan han och mig, så ingen annan står och väntar på att få fira ifall det är så att vi inte förlovar oss.
Jag önskar att jag fått höra mer om ”baksidan” med frieri. När folk berättar, eller man ser i serier och film så är det bara dans på rödar rosor och ett rungande JA! Så alla svåra tankar som dykt upp för mig kände jag mig ganska ensam i, och eftersom jag inte kunde prata om det med vänner eller sambon så fick jag inte bukt på dem. Jag sa till sambon nu att det här är sista gången någonsin som jag vill vara i en situation där jag inte kan prata med honom och få stöd. Det kändes JÄTTEKONSTIGT.
Så nej, ingen dans på röda rosor för mig
Nu när jag vet allt jag vet så känner jag ju att en diskussion hade varit bättre. Men det kunde jag ju inte veta i förväg. Är glad att sambon tog det så bra och kom fram till det beslut jag önskade, även om jag själv önskar att jag gett honom ännu mer tid och utrymme att tänka. Önskar som sagt att baksidorna med detta lyftes mer.