Hur gick er förlovning till?

Kortversionen: På en vandring i bergen i Georgien, nära ryska gränsen. Det var en överraskning, jag gjorde det.

Långversionen: Jag hade planerat det sen vi bokade resan. Vi bodde i en spartansk by men på ett fantastiskt och lyxigt hotell, tänk er Grand Budapest Hotel under sina glansdagar :D Passade på en under en dagsvandring upp till en gammal kyrka uppe på ett litet berg. Vi gick fel på vägen upp och fick klättra (!) en bit. När vi kommit upp för den biten, såg jag att det började plana ut och att det var en del folk uppe på slätten framför kyrkan. Insåg att jag aldrig skulle våga göra det där uppe med publik, så jag bad honom vänta mitt i ett av de brantaste partierna "för jag behövde hämta andan". Sen föll jag ner på knä och frågade om han ville gifta sig med mig. Hade inga ringar med oss, jag hittade drömringen några veckor senare, han letar fortfarande :p
Han reaktion var "skämtar du med mig" x10. Han kände sig snuvad på konfekten, och berättade sedan att han hade velat göra det. Men äh, han hade fan 9 år på sig. :D

Väl tillbaka drack vi skumpa och lunchade med bergen som utsikt.

Helt fantastisk dag.

förlovning.webp

Vi bestämde att vi ville förlova oss i Keukenhof, den stora botaniska trädgården i Holland, när vi bokat resan dit och det visade sig att datumet för det besöket sammanföll med ”vårt” datum, den 16:e. Beställde ringar med datum i och allt, helnöjda med planen - och så ändras avresedatumet och istället för att vara där den dagen skulle vi vara på resande fot mellan Amersfoort och Bremen i buss. Men det var ju bara att tänka om, så vi bytte ringar först den 14:e i Keukenhof, på en bänk bland gudomliga blommor. Sedan bytte vi en gång till den 16:e när vi besökte Bremens katedral, det spelades vacker musik och var mycket mysigt! Vi har skojat tidigare om att allt borde firas i dagarna tre, så det blev ju bra ändå 😄

Jag älskar min ring och bär den jämt förutom när jag bakar eller gör köttbullar! Vi har ringar i rostfritt stål så den tål att vara med och det är inga vassa kanter eller stenar som kan fastna.
Måste fråga, tog ni av och tog på ringarna för att "byta ringar" på flera platser? 🤔

Vi bestämde förra hösten att vi ville gifta oss den här sommaren. Så vi bestämde ett datum och bokade kyrkan, men maken ville fortfarande få fria, vilket jag tyckte var okej (brukade skoja att om han inte friat innan skottdagen 2020 så skulle jag göra det, cirka ett halvår efter bröllopet :D). Sen i december var vi tillsammans och köpte ringar, och sen när det skulle tas upp vad som skulle graveras i dem fick jag gå ut ur affären så jag inte hörde datumet. Och sen kom det upp att det blev någon gång under den veckan i januari som båda var lediga. Vårt datum inföll under den veckan, så jag blev ju inte jätteförvåmad när just den dagen så blev jag ombedd att ta på mig finkläder. Sen åkte vi ut till skogen vid en sjö, där han friade. Sen fick jag titta på ringen och blev något chockad av det inte var den jag valt ut, utan en helt annan, inköpt på glitter. Detta för att när vi först pratade förlovning för nått år sen, så sa maken att han helst vill få vara den som friade, och jag sa att jag gärna ville välja ringen själv, så kom vi överens om att han kunde köpa en ring på glitter att fria med, och sen kunde vi köpa de faktiska ringarna efteråt.

Sen när jag fått min faktiska förlovningsring så åkte vi och åt middag på ett slott, jättefint :)

Jag har på mig vigsel- och förlovningsring varje dag, men glitterringen ligger i en ask hemma :)

Kortversionen: På en vandring i bergen i Georgien, nära ryska gränsen. Det var en överraskning, jag gjorde det.

Långversionen: Jag hade planerat det sen vi bokade resan. Vi bodde i en spartansk by men på ett fantastiskt och lyxigt hotell, tänk er Grand Budapest Hotel under sina glansdagar :D Passade på en under en dagsvandring upp till en gammal kyrka uppe på ett litet berg. Vi gick fel på vägen upp och fick klättra (!) en bit. När vi kommit upp för den biten, såg jag att det började plana ut och att det var en del folk uppe på slätten framför kyrkan. Insåg att jag aldrig skulle våga göra det där uppe med publik, så jag bad honom vänta mitt i ett av de brantaste partierna "för jag behövde hämta andan". Sen föll jag ner på knä och frågade om han ville gifta sig med mig. Hade inga ringar med oss, jag hittade drömringen några veckor senare, han letar fortfarande :p
Han reaktion var "skämtar du med mig" x10. Han kände sig snuvad på konfekten, och berättade sedan att han hade velat göra det. Men äh, han hade fan 9 år på sig. :D

Väl tillbaka drack vi skumpa och lunchade med bergen som utsikt.

Helt fantastisk dag.

Visa bifogad fil 34476
Vilken by i Georgien?

Jag friade lite spontant på skottdagen 2016 :D han var hemma föräldraledig så jag köpte lite choklad och någon leksaksring på väg hem från jobbet, tog mig hem och hasplade ur mig något osammanhängande. Han verkade i alla fall fatta vad jag sa för jag har aldrig sett en människa tappa hakan så fullständigt:rofl: sen såg han glad ut och svarade ja. Vi gifte oss några månader senare och har nu firat tre år som gifta:love:

Sistnämnda, vi tittade på ringar och så, sen bara, ska vi ta i dag som förlovningsdag? Ja det gör vi. Tämligen oromantiskt :laugh: :D :love: Beställde ringarna först i efterhand.

Hade planerat en överraskning men sen blev det helt spontant i sängen en söndagskväll två veckor innan 🙈
Vi visste redan vilken typ av ring vi ville ha (labbdiamanter och återvunnet guld) så vi gick till en smyckesbutik tillsammans för att mäta ringstorlek och beställde dom sedan på nätet efter förlovningen.

Hade planerat en överraskning men sen blev det helt spontant i sängen en söndagskväll två veckor innan 🙈
Vi visste redan vilken typ av ring vi ville ha (labbdiamanter och återvunnet guld) så vi gick till en smyckesbutik tillsammans för att mäta ringstorlek och beställde dom sedan på nätet efter förlovningen.
Men är ni förlovade?!? Grattis! Så himla himla roligt :love:

Men är ni förlovade?!? Grattis! Så himla himla roligt :love:

Ja! :o tack! :heart Vi har inte gått ut med det än bara för först var det flera veckors leveranstid på ringarna och sen när de kom var de för stora. Då hade dock företagets juvelerare som ändrar storlek precis gått på semester i 4 veckor så nu ska vi skicka in dom för ändring, vänta typ 2 veckor till, och sen kan vi äntligen fira på riktigt typ och lägga ut någon cheesy bild på insta 😂 Min mamma och en nära vän vet dock om. Och buke nu då!:D

Ja! :o tack! :heart Vi har inte gått ut med det än bara för först var det flera veckors leveranstid på ringarna och sen när de kom var de för stora. Då hade dock företagets juvelerare som ändrar storlek precis gått på semester i 4 veckor så nu ska vi skicka in dom för ändring, vänta typ 2 veckor till, och sen kan vi äntligen fira på riktigt typ och lägga ut någon cheesy bild på insta 😂 Min mamma och en nära vän vet dock om. Och buke nu då!:D
Det är rimlig ordning på att berätta! :D
Och tråkigt att det krånglat lite med ringarna, men hoppas veckorna går fort så ni får hem ringarna i rätt storlek :love:

Så kul! GRATTIS! :love: :heart

Själv är jag ivrig, men har redan smällt till med två stora överraskningar nu i augusti eftersom han fyller jämnt. Så får chilla lite :angel: :D Men vi har börjat prata om det lite i alla fall, beröra samtalsämnet sas.

Får man fråga var ni köpte ringarna förresten? Är inne på samma spår.

Så kul! GRATTIS! :love: :heart

Själv är jag ivrig, men har redan smällt till med två stora överraskningar nu i augusti eftersom han fyller jämnt. Så får chilla lite :angel: :D Men vi har börjat prata om det lite i alla fall, beröra samtalsämnet sas.

Får man fråga var ni köpte ringarna förresten? Är inne på samma spår.

Tack!! :love: Vi hade såklart också pratat om det innan, att båda ändå ville samma sak i relationen. Jag trodde verkligen aldrig att jag skulle vilja gifta mig! Men nu känns det så rätt, och också viktigt rent juridiskt/ekonomiskt tycker vi båda.

Det blev från Norrfolks nya bröllopskollektion som de släppte i Maj. Den smalare alliansringen i rött guld och diamanter. Den ser så fin och elegant ut på fingret! Plus att det blir tjusigt om man vill kombinera med en enstensring eller enkel slät ring längre fram.
Kollade även på Vanbruun och pratade med kundservice där, det gick att få labbodlade diamanter även via dom (tror även återvunnet guld).
I övrigt tyckte jag det var svårt att hitta alternativ till traditionella diamanter.

Tack!! :love: Vi hade såklart också pratat om det innan, att båda ändå ville samma sak i relationen. Jag trodde verkligen aldrig att jag skulle vilja gifta mig! Men nu känns det så rätt, och också viktigt rent juridiskt/ekonomiskt tycker vi båda.

Det blev från Norrfolks nya bröllopskollektion som de släppte i Maj. Den smalare alliansringen i rött guld och diamanter. Den ser så fin och elegant ut på fingret! Plus att det blir tjusigt om man vill kombinera med en enstensring eller enkel slät ring längre fram.
Kollade även på Vanbruun och pratade med kundservice där, det gick att få labbodlade diamanter även via dom (tror även återvunnet guld).
I övrigt tyckte jag det var svårt att hitta alternativ till traditionella diamanter.

Håller med om det ekonomiska och juridiska. Men visst är det spännande ändå hur saker och ting kan ändras med tiden. Jag har nog alltid tänkt att jag vill gifta mig OM jag har den typen av relation med någon samt familj osv, men det var ju inte allt för länge sen en kärleksrelation öht kändes helt otänkbar. Livet ändå, man får bara flyta med :heart

Just ja, vet att du pratade om Norrfolks tidigare. Ska spana in dem! Har också tittat på Vanbruun samt Lily Arkwright.

Vi var på långweekend på spa, han hade bokat in oss på en spa-svit med bubbelbad, ångbastu, massagebehandling och hej och hå. Där fanns också någon slags dricka, mängder med frukt. Och chokladfudge!

Så där stod vi i varsin badrock med varsitt glas dricka, jag med munnen full av chokladfudge. Då gräver han fram en ring ur fickan och frågar om jag vill gifta mig med honom :) Jag hade väl precis lyckats tugga ur och kunde haspla ur mig att jag ville det :D

Jag var helt clueless och anade ingenting, insåg i efterhand att han hade lämnat ganska grova hintar men sånt fattar jag tydligen inte. Vi hade ju till och med kollat lite på ringar tillsammans innan, "för skojs skull", ändå misstänkte jag inte att han planerade någonting :angel:

Ringarna beställde vi tillsammans efteråt och så gifte vi oss ungefär ett år senare.

Håller med om det ekonomiska och juridiska. Men visst är det spännande ändå hur saker och ting kan ändras med tiden. Jag har nog alltid tänkt att jag vill gifta mig OM jag har den typen av relation med någon samt familj osv, men det var ju inte allt för länge sen en kärleksrelation öht kändes helt otänkbar. Livet ändå, man får bara flyta med :heart

Just ja, vet att du pratade om Norrfolks tidigare. Ska spana in dem! Har också tittat på Vanbruun samt Lily Arkwright.
Jag har en ring från Lily Arkwright och är jättenöjd! Och dom var väldigt trevliga att ha kontakt med!

Jag har förlovat mig! Så nu får jag också vara med i den här tråden :p

Jag visste att jag ville fria i stugan, som på så många vis blivit ”vår plats”. Så vi har druckit rödvin och eldat i öppna spisen, grillat marshmallows och gjort långkok. Jag hade slagit in ringarna i ett paket med guldband och gav honom framför brasan. När han öppnade det så hann han inte ens säga något fören jag sa att han inte behöver svara nu direkt, utan att jag vill prata om det. Så han ställde ner asken och vi började prata om vad en förlovning betyder för honom och vad den betyder för mig, vilken tidshorisont vi tänker för bröllop och hur vi ser på våra närmsta år ihop. Så efter en stund tog han upp asken och trädde på oss ringarna och sa ”Självklart”.

Det var verkligen inte så enkelt som jag trodde att det skulle vara. Eller rättare sagt, själva frieriet har gått utmärkt men den senaste månaden har varit jobbig. Jag har pendlat mellan rosa moln och fullkomlig, total, panik. Med facit i hand hade det nog varit ännu bättre att bara lyfta frågan i en vanlig diskussion utan all press som kom på oss båda med ett överraskningsfrieri.

Men slutet gott allting gott :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 621
Relationer Jag och sambon har pratat om att förlova oss och vi tittar på ringar osv.. Vi har hittat min drömmring online och enda "problemet" är...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 160
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 302
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 871
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka