Hur ge butta?

S

Snixten

Ja, som rubriken lyder.. Hur ger ni era hästar butta? Jag har alltid, både på andras och nu på min egen, använt en plastspruta och sprutat in i munnen.. Jag tycker dock det känns som om en hel del spottas ut direkt.
Hur bra är det att blanda i exempelvis betfor? Känns som det går på gammal vana och rutin när det ges med spruta.. Det är iaf alltid så jag sett andra ge sina hästar!

Sv: Hur ge butta?

Det var längesedan jag gav Butta, men när jag jobbade på ridskolan gav vi det uppblandat med foder. Betfor eller kli.

Det sätt du beskriver att du gett butta på är det som mig veterligen funkar bäst. Att blanda i foder har fått samtliga mina hästar att sluta äta fodret. Prova själv får du se. Det smakar fan. Då har jag ändå försökt med melass, äpplen m m. Försökte t o m smyga in det i ett äpple en gång. Det äpplet spottades ut omgående kan jag försäkra. Det finns tidigare trådar om butta om du söker på forumet.

blandar i lite vetekli.

spruta i munnen funkar ju verkligen inte, då rinner ju hälften ut och resten spottar dom ut....^^

jag blandade ner det i maten. min häst fick i sig allt då. Men de är ju även experter på att pilla ur de som de inte vill ha..

spruta i munnen.

håll upp huvudet, rör lite i mungipan så att hästen måste svälja, håll kvar huvudet - släpp...

enklast + man vet att den får i sig det + ingen risk att någon annan häst får det i sig :)

Verkar vara två olika sätt som används iaf :) Håller med Centaur om att de spottar ut en hel del när man sprutar in det.. Men är samtidigt orolig att de ska rata maten om jag blandar den direkt i! Min häst älskar betfor och jag vill inte förstöra det för honom, känns lite taskigt att blanda något äckligt i det han tycker är så gott..
Ska nog prova med vetekli, äter han inte så har jag inte förstört nåt han äter i vanliga fall :)

Tack för tipsen!

Håller med Centaur om att de spottar ut en hel del när man sprutar in det..

det handlar om teknik. när hästen har upp huvudet kan den inte spotta ut det, om den däremot har stängd mun så behöver den inte svälja, så tvingar du den att öppna munnen lite så måste den svälja.

öva med vatten några gånger om du vill få in snittsen ...

min kan jag ge utan grimma nu förtiden! Men så pleggades hon en del när jag hade henne på banan...

nej det gör det inte. antigen är det så segt att man inte får det ur sprutan eller så rinner det ut på sidan av munnen..... det enda man lyckas med om man håller upp huvudet är att det rinner ner på en själv. :devil:

har inga som helst problem med att ge vanlig pasta i munnen så tror inte det har med tekniken att göra. och varför bråka med hästen och truga i det något som smakar förfärligt när det är så enkelt att blanda en liten hink med vetekli och morötter och blanda i buttan.. betydligt trevligare båda för hästen och för mig.

Med en glupsk häst som min så häller man det över ett par nävar havre som är lätt fuktad (eller lucern), sedan hållen man hinken när hon äter så att det som ev spottas ut kommer i hinken och kan "återanvändas". Om hon är på dåligt humör så brukar jag berömma varje tugga foder+medicin med godis (äpple/morot), godiset tar nog bort den hemska smaken i munnen tror jag.

Blandar i mat. Okräsna får den bara i fuktad, vanligt mat. Andra i betfor och ytterligare andra (läs kräset fbl) får det i betfor som är blött i nyponproviva, och så blandas betforn ut med rivna morötter innan servering, samt lite musli och kornkross i, då går det ner.

En av mina VÄGRADE äta butta, bara ge finadyne i sprutform istället.

Ge i munnen tar jag till som sista utväg, de brukar bli rätt omedgörliga efter några dagar och slipper gärna bråka med dem om man kan undvika.

Det beror på vilken häst som ska ha buttan. Gamlingen som älskar betfor skulle få det i betforn och då i en lite större giva.

Min häst fick det i kli, skulle han behöva det idag så skulle det nog bli i sprutform då vi inte längre fodrar med kli och han inte tål betfor.

Syrrans häst tycker betfor är äckligt och äter det bara under protest så att blanda medicin i det funkar inte alls, så på honom så får det bli i spruta. Han äter inte maten ens om det ligger en krossad opticortentablett i. :angel:

Ponnyn har fått blandat i betfor och skulle nog äta det så idag med. Annars blir det sprutform för honom också.

På alla fyra (möjligen förrutom syrrans) så skulle det nog fungera med frukt.

jo om de är så snälla, men många hästar har ju 1000 knep för att inte äta upp det.

segt med butta låter skumt, bara å blanda.. men men..

+ att som jag skrev förut, butta = doping, det skulle inte jag vilja ha i hela krubban.

En av mina VÄGRADE äta butta, bara ge finadyne i sprutform istället.

.

Samma sak hände mig.
Jag gav hästen buttan i maten, men den åt han inte. Då sprutade jag den i munnen och det slutade med att hästen matvägrade i två dagar :rofl:

Om jag måste ge i munnen igen tänker jag blanda med sirap eller b-vitamin.

Fenylbutazon, det är ett smärtstillande, antiinflammatoriskt läkemedel som skrivs ut av veterinären.

Min vet sa att jag skulle blanda den med ljus eller mörk sirap, dock fungerade detta enbart typ en gång för mig...

Det där med att man inte vill ha kvar butta i krubban är jag helt med på. Kanske kan prova att ta en annan hink som han bara får maten med butta i. Håller fortfarande med Centaur om att det inte handlar om teknik när man ska spruta in saker i munnen, min är lika spottande när man ska avmaska..
Det har funkat jättebra att ge honom i spruta när han står i boxen, behöver inte grimma eller så och jag tycker att han bara borde svälja det, efter som jag gör rätt ;)
Hursomhelst ska jag prova att blanda det i maten och se om han äter. Han är rätt glupsk och matglad så förhoppningsvis äter han.

En fundering.. Man kanske kan blanda buttan i äppelmos och kleta ner det i maten?

Förresten, vet någon hur lång karens det är innan man kan tävla? Kanske ska tillägga att hästen sträckt sig i en djupgående muskel och fått butta som påskyndande medel.. Så jag räknar med att sätta igång han igen så fort han ätit klart kuren. Tävling kommer självklart bara ske om han är fräsch och redo, vill inte stressa fram något, men tänkte att det kan vara bra att veta...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 234
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka