Hur ge butta?

Sv: Hur ge butta?

Ena hästen har fått det i plastspruta, den andra i betfor. Dena ena är lite mer kräsen vad gäller mat än den andra :angel:.

Det borde väl stå nånstans på förpackningen? Men 14 dagar brukar vara vanligt, men inget jag vågar svära på dock.

Båda mina får buttan sprutad i munnen.
Ponnyn spottar aldrig ut det, när hon fick det i maten vägrade hon äta, och då är det ILLA.

Den stora vill gärna spotta ut, men gör man rätt så får hon i sig det ändå.
Hon åt inte heller maten med butta i.

Ingen av dem har blivit omedgörliga även om de ser att man kommer med plastsprutan.

Spruta i munnen. Det krävs lite teknik när det är lättflytande istället för pasta, men det går.

Håll upp huvudet, spruta LÅNGT in i munnen (kan man dra ut tungan är det gräjt!). Upp med huvudet så högt man kan, stimulera sväljreflexen.

Numera förfars inte en droppe, men det krävs lite övning.

Jag skär av toppen på en plastspruta o blandar pulvret med ett par droppar vatten så det blir som en gegga av det (draar upp sprutan lite grann o häller i pulvret o ett par droppar vatten, blandar sen med en spik), sen är det bara att spruta in det, har aldrig spottat ut nått. Blandar jag det i fodret vägrar hon o äta

Ja, som rubriken lyder.. Hur ger ni era hästar butta? Jag har alltid, både på andras och nu på min egen, använt en plastspruta och sprutat in i munnen.. Jag tycker dock det känns som om en hel del spottas ut direkt.
Hur bra är det att blanda i exempelvis betfor? Känns som det går på gammal vana och rutin när det ges med spruta.. Det är iaf alltid så jag sett andra ge sina hästar!

Efter att min ena häst aldrig någonsin mer åt sitt kraftfoder har jag aldrig försökt blanda butta i foder igen, jag blandar i filmjölk och får en jättebra konsistens att spruta in
Filmjölk är väl inte det godaste men det är bra konsistens.

I munnen. Min gamla fick det så i 10 veckor. Inga problem. Fick muta efteråt så det var NÄSTAN så hon såg fram emot sprutan. Hon var glupsk men åt inte preparerad mat.

Tar bort "toppen" på sprutan, häller i pulvret, sätter tillbaka "toppen", vänder sprutan åt rätt håll, pressar ur all luft, suger in vatten (ljummet helst), skakar och sen ger jag. Tar sen en halv spruta äppelmos och ger den.

Verkar vara två olika sätt som används iaf :) Håller med Centaur om att de spottar ut en hel del när man sprutar in det.. Men är samtidigt orolig att de ska rata maten om jag blandar den direkt i! Min häst älskar betfor och jag vill inte förstöra det för honom, känns lite taskigt att blanda något äckligt i det han tycker är så gott..
Ska nog prova med vetekli, äter han inte så har jag inte förstört nåt han äter i vanliga fall :)

Tack för tipsen!

Det var aldrig några hästar som ratade fodret vi blandat i. Det är nog inte så vanligt.
Fast nu verkar det som om medicinen finns i en spruta. Förr var medicinen i en liten påse, så det var kanske inte så konstigt att vi blandade i foder.

Knapplån

Tack så mycket för alla svar! Jag har provat mig fram och kommit på att det lättaste är att blanda med bara lite vatten så det blir lite mer tjockflytande. Senaste gångerna har han inte spottat ut nåt alls :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 234
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka