Hur går man tillväga - utländsk hingst?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare speedy
  • Startdatum Startdatum
S

speedy

Har hittat en mkt trevlig hingst som jag ev vill använda. Den marknadsförs inte (än) i Sverige och nu undrar jag hur man ska gå vidare. Jag har varit i kontakt med ägarna som säger att det går att ordna "säd" till Sverige (den står i Danmark). Eftersom jag inte avlat på "hundra år" behöver jag lite hjälp om hur man ska lösa det praktiska! Tacksam för råd!

Sv: Hur går man tillväga - utländsk hingst?!

Om du bor i sodra Sverige sa kan du ju aka over till Danmark och hamta nagra stran med sperma?
Annars kan se sakerligen skicka frysta stran till din veterinar i Sverige. Fraga dem hur de vanligtvis ordnar det praktiska.

Enklaste och billigaste sättet är att lasta stoet och köra över henne till danmark, då slipper du allt klydd med ansökningar och licenser och risken med att de inte godkänner import på hingsten (om det är samma hingst som du skrev om innan så godkänner de nog inte honom pga benstället och då står du där och har betalt 5000:- för det som du inte får tillbaka). Kör du däremot över så blir det en livmodersimport som de måste ge gröna papper då pappan är godkänd i en för dem godkänd stambok.
Så det är helt klart det billigaste och säkraste sättet det enda skillnaden är att den inte blir BT ansluten allt annat kan den vara med på i och med att den har vanliga gröna papper.

Får jag vara nyfiken och fråga vilken hingst det är ?

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 191
Senast: athena
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 573
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025