Hur går det till?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det till?

Om det är A1:ad i minsta möjliga veterinärvård och livvärdet är i närheten av vad du ska ge för hästen. Har du nästan ingen veterinärvårdssumma och väldigt lågt livvärde så innebär ju det också en tankeställare.

I see, I see...

Så enda lösningen är om hästen redan har en A1 försäkring som jag kan ta över? Fast som du säger så är ju kruxet ändå de gamla hältorna som jag måste berätta om.

Jäkla skit :(

Exakt. HAR hästen en A1 du kan ta över spelar de gamla hältorna ingen roll. Men minsta du ändrar försäkringen så spelar de roll.

Några ex.

Hästen har ingen försäkring vid köpet. Du berättar om hältorna, du får reservation.

Hästar har en ren 'olycksfallsförsäkring' vid köpet. Du berättar om hältorna, du får reservation.

Hästen har en A1 utan reservationer i 5000 kr liv och 30 000 kr veterinärvård. Du köper hästen för 5 K och vill bara ha 30 K i vetvård, och tar över befintlig försäkring. Du får ingen reservation.

Hästen har en A1 utan reservationer i 5000 kr liv och 30 000 kr veterinärvård. Du köper hästen för 15 K och vill ha 60 K i vetvård, och tar över befintlig försäkring och höjer beloppen. Du får ingen reservation upp till 5 K liv och 30 K vetvård, men du får reservation för höjningsbeloppet.

Så, ENDA sättet du kan 'klara' försäkringskruxet är OM hästen HAR en A1-försäkring utan res. Vilket inte är troligt om det är en ridskolehäst. Men det är det första du ska kolla. Annars kommer den hästen resten av livet stå 'utanför' full försäkring iom reservationer för hältor. Oavsett veterinärbesiktningens resultat.

Nu förstår jag, tack så jättemycket för alla exempel :bow:

Då håller jag tummarna för att hästen har en A1 försäkring alltså. Och helst att den går igenom besiktningen såklart.

Hästen har en individuell försäkring, den är veterinärvårdsförsäkrad men inte livförsäkrad. Tydligen tas livförsäkringen ändå bort när hästen blir äldre. Någon får gärna informera mig mer om det.

Livförsäkringen spelar ingen roll i detta fallet då hästen inte är värdefull på det sättet utan bara är värdefull för MIG. Att den har en veterinärvårdsförsäkring är dock viktigt och det hade den ju. Så nu ska jag spåna vidare. Kom gärna med fler inputs :bow:

Edit. Kan det vara så att försäkringen bara är en olycksfallförsäkring eftersom den inte har en livförsäkring eller kan det fortfarande vara en A1?

Det kan vara en A1:a, varje år - oftast 18 år, kolla villkoren - skrivs en viss procent av livförsäkringen ner, så till slut har hästen inget livvärde. Den har dock ursprungliga veterinrvårdsbeloppet kvar.

:

Edit. Kan det vara så att försäkringen bara är en olycksfallförsäkring eftersom den inte har en livförsäkring eller kan det fortfarande vara en A1?

Kan vara vilket som. Men, be säljaren om hästens försäkringsnummer, och så ringer du det bolag den är försäkrad i och frågar vad det är för försäkring, om det finns reservationer osv. Då har du ju ett säkert svar.

Det ska jag absolut göra!

Att hästen hade en individuell försäkring gjorde ju i alla fall saken bättre :)

Jag har nog bestämt mig för att inte köpa hästen. Känns tyvärr lite för riskabelt. Det skär i hjärtat för även om jag kommer fortsätta rida hästen som medryttare så är det verkligen inte samma sak. Känner mig som en tioåring men det är verkligen trist... Dessutom tror jag att om jag köper en annan häst kommer jag få så sjukt dåligt samvete. Att ha en annan häst och se andra människor rida henom. ÅÅH. Tioåring som sagt.

Senast ändrad av en moderator:

Känns det riskabelt för att hästen har varit halt?

Nu är väl jag iofs lite koko, och kan hålla häst ganska billigt, och har därför behållt min gamla märr som inte går att rida. MEN, hade jag velat och verkligen satsat pengar och tid på henne hade jag säkert kunnat få henne ridbar trots dokumenterade hältor och skador.

Jag bara menar, om nu detta är drömhästen, som du kan få billigt, why not..? Du får ju jobba uppbyggande och förebyggande, tänka till i alla led och förbättra hästens liv. Det kostar att han häst oavsett, så att jobba på det viset behöver inte bli mycket dyrare.

Men förutsättning att hästen röntgas, vilket inte heller är så himla dyrt som man kan tro. Ring en klinik och kolla vad de tar för att röntga alla 4 ben. Har hästen en pålagring ex är det inte kul, men är den "bara" lite sliten har den alla möjligheter att hålla många år till med rätt skötsel.

Tillägg : Då har jag ändå köpt en blind häst en gång, och förlorade maaaaaassor av pengar...

Senast ändrad:

Klokt val att du avrådde dig från köpet... Ja själv åkte på en sån blåsning så de skrek om det, hästen va halt på 3 ben o de sluta med slakt.. så det var ett mycket bra beslut trots att det sved för dig... Ja har i alla fall lärt mig att inte köpa skadade hästar... ;)

Lycka till

Lady Vip - det var en del frågetecken kring försäkringen på hästen med. Dvs det var inte solklart att TS inte skulle få behandla allt själv, både det som ev var/är nu, samt senare. Skulle du verkligen köpt en knackig, ej utredd häst som har reservation för hältor på försäkringen?

Det var nämligen det som var risken i TS fall

TYcker också du beslutat klokt, även om det skär i hjärtat. Men ibland måste man låta förnuftet vinna.

Efter att ha röntgat så kunde jag mycket väl övervägt det. Om hästen är 16 år har den inte jättemycket tid kvar vilket fall som och om det nu är drömhästen så är det ju det. Ang. försäkring verkar ju hästen ha vet.vård och på en så pass gammal häst är det ju det väsentliga.

Sen om det är klokt eller ekonomiskt vet i tusan, själv har jag glömt hur det är att ha en frisk häst. Men jag kan komma på sämre investeringar;)

Det känns jätteriskabelt för att hästen varit halt. Det är inte bara en hälta utan flera stycken som inte blivit utredda, hästen har överben (heter det va?) på minst ett ben och den har även skadat sig i hagen och inte blivit kollad av veterinär. Hästen är även svullen ovanför varje kota (gallor kanske, jag vet inte) och kan ibland ömma vid tryck på dessa.

Självklart skulle jag kunna röntga men eftersom jag inte tror att det kommer visa helt friska ben känns det som att slänga pengarna i sjön för jag vill inte köpa en trasig häst.

Det svider som fan och jag önskar att det vore så lätt som du beskriver, jag är inte gjord av pengar och anser mig inte ha råd att köpa en trasig häst. Självklart kan även en frisk häst bli riktigt skadad första dagen i hagen men då har man ju bara otur. Det är en annan sak att köpa på sig problem.

Det är min drömhäst på så sätt att jag verkligen har fallit för den. Såg jag den på annons kanske jag inte skulle köpa den men nu är jag ju redan kär i den och på så sätt är det min drömhäst.

Självklart ska du följa din intuition, känns det inte rätt så gör det inte.

Jag bara menar att få hästar har en sjukdomsfri historia, iaf de som har använts inom hårdare arbete. Och klart att man inte ska köpa på sig problem.

Jag förstår din tvekan då du har ekonomiska begränsingar. du låter väldigt klok i ditt resonemang. Annars hade jag sagt KÖP! Hästar har ett värde trots att dom inte är friska.
En ridskolehäst slits fysiskt och psykiskt och om någon är dessa hästar värda ett liv efter ridskolan. I och med åldern så visst finns det en risk att hästen är alltför sliten. Därom är jag fullt övertygad om att alltför många hästar går till slakt som hade kunnat rehabliteras, i varje fall till en fungerande hobbyhäst.
Köpte själv en halt och skadad häst, dock var hon ung. Utan vet. besiktning. Den ytliga skadan åtgärdade jag och sen fick hon gå på bete i några månader. Sen byggde jag upp henne sakta igen. Hon har varit ohalt i 4 år! Har också restriktioner i försäkringen.

Kanske inget direkt svar på dina frågor.. tänkte bara berätat att jag köpt 3 hästar som aldrig skulle gått igenom besiktning.

2 var svårt vanvårdade (aldrig ridna så förslitningsskador var uteslutet, däremot troligen försvagat skelette på den äldsta)

och en som jag viste hade lös benbit och reservation på detta.

så jag besiktade inte ngn av dessa vid köp. den sistnämnd avar ju försäkrad med reservation, de andra två försäkrade vi i lägsta sen några år senare när de såg bättre ut o var friska höjdes de.

De två första har jag haft i 7 år nu! den äldre börjar ju bli till åren men har givit mig två fina avkommor och hon har haft ett br aliv här med mat!!! näring och varit mamma (ja hon hade gröna papper) den andra är 8 nu, pga yttre våld fick hon en muskelskada men haft ett föl också och har livet framför sig. men är frisk och har hela livet framför sig. fick dock ta ut veterinär precis när jag fgått hem henne för att injestera in näring och så.. och veterinären trodde då inte hon skulle överleva, men det gjorde hon, ett halvår senare mådde hon toppen! och njuter numera av livet!

den 3e har jag haft i 2 år, jag vet att det kan komma en dag då jag får bekosta operation av benbiten men i nuläget gör den ingen skada. och han kan tränas o tävlas.

Alla hästar är värda ett bra hem och ngn som köper dem oavsett vad de varit med om/ har för brister. fast köper man skadad/sjuk häst får man ju räkna med att d ekanske inte håller.. men dte kan man o andra sidan inte räkna med om man köper en UA häst heller...

jag har aldrig en enda dag ångrat ngt av dessa köp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka