Hur går det till?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det till?

Citerar mig själv från inlägg nummer 4 i denna tråden.
Missförstå mig inte, jag har en budget för att täcka eventuella veterinärkostnader.

Det jag menar är att jag tycker det känns lite onödigt att köpa på sig problem.

Om hästen inte är fräsch vid besiktningen får du reservation på det som inte är OK. Du ska också uppge känd sjukdomshistorik, d v s att du vet att hästen varit halt upprepade gånger tidigare (ljuger du här kan det bli försäkringsbedrägeri) vilket också genererar reservationer.

Reservationer innebär att du inte har någon försäkring som täcker just detta, t ex reservation v fram. Då har du ingen veterinärvårdsförsäkring som täcker det som händer vänster fram, skulle hästen dömas ut p g a vänster fram får du heller inte ut livvärdet.

Har hästen haft upprepade problem finns risk att resten av kroppen tagit stryk, särskilt om den t ex gått lektion och det varit svårt att känna de små nyanserna - flera ryttare med olika erfarenhet.

Det är mycket att ta ställning till, fundera både en och två gånger.

Tack för ett bra inlägg :bow: Tycker det är väldigt svårt med försäkringar men du förklarade väldigt bra och tydligt. Uppskattar också att du är ärlig och rak.

Säg att man får reservationer på v fram efter besikting. Om man två år senare åker till klinik för att hästen har ont i ryggen (eller något annat ställe) och veterinären påpekar att det beror på v fram. Vad händer då? Gäller inte försäkringen då eftersom det faktiskt beror på v fram som man har reservationer på?

En annan fråga också! Om hästen visar reaktion på böjprov och ägaren väljer att gå vidare med en undersökning och behandlar och hästen blir bra. När det senare görs en ny besiktning och hästen går igenom får man alltså inga reservationer antar jag? Men man måste ändå berätta för försäkringsbolaget att hästen haft hältor tidigare? Jag förstår hur du menar med det och tänker absolut inte ljuga för försäkringsbolaget men det känns som att många hästar drabbas av hältor och att det kanske inte är något man direkt slänger sig på luren och berättar för försäkringsbolaget?

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen får skador under en försäkringsperiod brukar man ju utnyttja försäkringen, och då vet bolaget. Vill man byta bolag så kan det nya bolaget få historik av det nya bolaget och nya bolaget får på så sätt veta vad som varit problem med hästen innan och kan ta ställning till om det vill lämna reservationer på försäkringen.

I det du beskriver, ryggen p g a v fram som är reservation - ja, det finns en risk, om veterinären menar att det finns ett samband.

När du tecknar försäkringen får du frågan om historik, då får man berätta om hältor, kolik och foderstrupsförstoppningar och vad man nu vet om. Men förmodligen blir det väl lättast i ditt fall - om aktuellt - att teckna en försäkring hos det bolag hästen har en begränsad försäkring hos idag.

Tillägg: kommer du närmare köp tycker jag absolut att du öppet ska diskutera med ett försäkringsombud och lägga korten på bordet. Och få veta exakt vad du kan få för skydd på hästen, det får ju spela in i beslutet köp eller inte.

Tack än en gång för ett väldigt enkelt svar!

Jag får helt klart ta mig en funderare. Samtidigt är ju inte hästen besiktigad än och kanske går igenom hur lätt som helst. Det hoppas jag på såklart :)

Tillägg till ditt tillägg: Absolut! Om jag ska köpa måste det bli rätt med försäkringen!

Då kommer ändå nästa problem; att försäkra. För då måste du ändå uppge det du vet, d v s tidigare hältor.

Just jäklar. Vad fort man glömmer... Om man kan ta över försäkringen från förra ägaren, förutsatt att de har en enskild full försäkring på hästen, måste man ändå beskriva tidigare hältor?

Observera att jag inte tänker ljuga för försäkringsbolaget, frågar de om tidigare skador tänker jag såklart berätta det jag vet.

Fast hältorna har inte blivit kollade av veterinär utan det har varit såna hältor som blivit bra efter vila.

Då hade jag absolut funderat flera gånger om på ett köp, det kan innebära att problemen återkommer p g a röntgenförändringar eftersom hältorna gått obehandlade.

För egen del hade plåtar varit absolut minimum på denna häst.

Du har så rätt och jag vet om det men det sviiider. Det får nog bli besiktning och sedan får ägaren gå vidare med eventuella problem innan det blir aktuellt med köp för min del.

Även om hästen går igenom besiktningen, se det som steg 1. Är den fullt igång nu, så att besiktningen är rättvisande?

Steg 2 är frågan om vilket försäkringsskydd du kan få på hästen. De här två frågorna tycker jag är avgörande för köpet (hade varit i mitt fall).

Vad du sedan beslutar dig för är ju väldigt personligt, men en bra faktagrund tycker jag är A & O.

Hästen är fullt igång och en besiktning skulle absolut vara rättvisande.

Har varit i kontakt med ett försäkringsbolag och självklart går det att försäkra hästen men beroende på hur det går på besiktningen så kanske man får reservationer. Ska höra av mig till dem mer ingående när jag pratat med ägaren om hur vi ska gå vidare.

Du kommer ju om du inte ska ljuga få reservationer oavsett. Du skriver: ..eftersom den har haft ett antal hältor de senaste åren ..

Så det är precis som Lovisaeleonora sagt. Det ger reservation även om den går u.a. genom besiktning. Du kommer nämligen få svara på frågan om den varit frisk. Är du ärlig på den frågan har du reservationer för hältor. Oavsett om det kommer stå i klartext på försäkringsbrevet eller ej så täcker försäkringen ingenting som fanns innan försäkringen tecknades, oavsett om det kunde upptäckas när försäkringen tecknades eller ej, eller komplikationer till det.

Däremot brukar en gruppförsäkring kunna gå att bryta ut, dvs ha hästen fortsatt försäkrad i samma bolag, och det räknas då inte som nytecknande utan förändring. MEN, du får res på alla förändringar.

Så, försäkringen är i ditt fall, om det inte finns en A1 du kan ta över, ganska 'körd' reservationsmässigt. Om alla inblandade är ärliga och bolaget följer sina villkor så får du reservationer hur det än går på besiktningen. Tyvärr.

Så, innan du gör NÅGOT annat tycker jag du ska fundera på om du är beredd att ta risken att inte ha ett fullt försäkringsskydd? Är svaret nej på den frågan, då får du låta drömmen dö. För oavsett vad bes visar och vad som står på ett papper, så är du ärlig så får du reservationer. Om du ljuger, så kommer du få ljuga om och om igen... För om veterinären när du är inne för en hälta frågar om den haft problem förr, säger du ja då, hamnar det i journalen och då kommer försäkringsbolaget slå till bromsen. Så då måste du ljuga för veterinären med, vilket blir helskevt då vet inte kan göra en korrekt helhetsbedömning.

JAG skulle inte köpa - oavsett. Dels för att det kan bli så enormt dyrt i slutänden. Dels för att hästen haft upprepade hältor som inte ens utretts, dvs kan bero på vad som helst, inkl rtgförändringar och 'allmänt dålig hållbarhet'. Har du råd med det (vilket det känns som du inte har av ditt första inlägg - fullt begripligt, få av oss har det) så gå vidare, har du inte det, tacka för dig.

Jag tänker inte ljuga om tidigare hältor, det är ju bara att måla in sig i ett hörn. Som jag skrev i mitt sista inlägg igår tänker jag, om det ens blir aktuellt med köp, besiktiga hästen och dyker det upp något får ägarna ta ansvar för det och blir inte hästen bra så köper jag inte. Jag tänker inte köpa på mig synliga problem på det sättet.

Angående de tidigare hältorna så är det ju ingen som vet vad de beror på eftersom de inte har blivit utredda. Jag inser att man ska ha en jäkla tur om hältorna bara beror på vrickningar i hagen och tyvärr tror jag inte att så är fallet.

Ska ringa försäkringsbolaget när jag har möjlighet och prata med dem om de tidigare hältorna och reservationer.

Fast det spelar ju tyvärr ingen roll försäkringsmässigt.

POnera att du besiktigar hästen imorgon. Den går inte igenom. Ägarna gör en hältutredning, hästen visar sig ha kotledsinflammation BF. Det behandlas. Om en månad besiktigas hästen igen och är u.a.

Du får ÄNDÅ reservationer vid köp om du inte kan ta över en befintlig A1 försäkring.

Så tyvärr så hur du än gör, och hur hästen än mår idag etc - så finns det INTE en befintlig A1 vetvård att ta över (vilket är mkt tveksamt) så kommer du får reservationer. Hur färdigbehandlad/frisk på ägarens bekostnad hästen än är vid köp.

Det är det som är det viktiga att du förstår och tar hänsyn till. Den hästen kan du aldrig någonsin få motsvarande A1-skydd på såvida den inte REDAN HAR ETT (och har haft hela tiden hältorna fanns) sådant skydd.

tyvärr, det här är den stora baksidan med försäkringsreglerna, och anledningen att man ska försöka köpa en häst som varit obrutet försäkrad i samma bolag sen föltiden, och där man kan ta över en befintlig försäkring som täcker som man vill ha det.

Kan ta ett exempel. Min shettis har haft fång. Han är helt återställd och kan segla igenom en vetbesiktning u.a. Han hade en A1 försäkring jag kunde ta över. Jag gjorde så. Inga reservationer. Däremot utökade jag skyddet lite - och fick på den utökade delen reservationer för fång. Eftersom han haft det tidigare. Hade jag bytt bolag eller han inte haft ngn försäkring innan, hade jag fått reservation för fång och komplikationer till det i hela försäkringen. Hur kärnfrisk han än är idag.

Så, du kommer aldrig runt reservationerna med annat än ta över en försäkring av samma omfattning du vill ha. Och tyvärr är det oavsett vad bolaget säger, de säger tyvärr en sak (okunskap?), men sen när du har en skada och reglerna ska tolkas så.. =/

Så oavsett vad du tänker kräva att äg ska göra innan köp, måste du ta ställning till om du har råd/lust att ha en häst där du har ett skydd mot hältor (som inte uttalat är av olycksfall) som är mellan obefinfligt och dåligt?

I see, I see...

Så enda lösningen är om hästen redan har en A1 försäkring som jag kan ta över? Fast som du säger så är ju kruxet ändå de gamla hältorna som jag måste berätta om.

Jäkla skit :(

Du kommer inte runt försäkringsproblematiken. Hör om hästen är A1:ad idag och om det är intressanta belopp. Om inte; kanske dax att skrinlägga planen?

fast du behöver ju inte ha hästen försäkrad heller om du inte vill.. utan du kan ju själv lägga undan pengar varje månad men det är ju en risk det med.

Ursäkta om jag låter helt okunnig men vad menar du med intressanta belopp? :o

sweep: Det måste ju vara bättre att ha hästen försäkrad med reservationer än att inte ha den försäkrad alls?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka