Hur går det till när man fraktar en häst utomlands ifrån?

Harbor

Trådstartare
Om man köper en häst från t.ex Tyskland, hur går det isåfall till när en hästfrakt kommer därifrån hit? De hämtar ju upp många hästar på vägen, men inte kan de väl ha hästarna i en hästbil i två tre dygn heller? Hur gör de?
 
Sv: Hur går det till när man fraktar en häst utomlands ifrån?

Hur det går till är lite beroende på var hästen finns och om det finns andra hästar i närheten som också ska åka.
Men man lastar hästen och kör enligt de tidsregler som finns för både hästar och förare. Om man inte kommer dit man ska inom den tiden så brukar de stora transportörerna har avtal med s k hästhotell på vägen där de stannar och lastar av.
Sedan lite beroende på igen vart hästen ska så kan den när det är dags lastas på samma bil igen eller på en annan som ska dit hästen ska. Alltså större transportörer samlar ihop hästarna på ett hästhotell och lastar sedan så att de får så bra rutt som möjligt.

Är det riktigt långt hästen ska åka kan den få stanna på flera hotell innan den är framme. Sådan finns både på vägen ute i Europa och i Sverige.
 
Sv: Hur går det till när man fraktar en häst utomlands ifrån?

Vår häst ska från Hamburg till Helsingfors.
 
Sv: Hur går det till när man fraktar en häst utomlands ifrån?

Ja då kan det vara så att den kan komma att åka direkt till Sverige. Är ju inte så långt ifrån Hamburg till färja/bro. Övernatta i Sverige en eller två gånger och sedan vara framme. Det är vanligt att hästar övernattar en gång i Skåne och en gång i Stockholm på en sådan resa.
Men som sagt det beror ju också lite på hur det ser ut med andra hästar som ska hämtas och lämnas.
 
Sv: Hur går det till när man fraktar en häst utomlands ifrån?

Precis som Masse skriver så övernattar ofta både förare (dock i lastbilen;)) och häst hos stall, som ofta handlar med hästar, en eller flera gånger under resan.
Stallet jag jobbar i köper ofta in hästar från Holland, då när hästen kommer hit så har oftast åkaren en eller flera hästar kvar i lastbilen som ska ännu högre upp i Sverige.
Då får dom övernatta hos oss och åker sedan vidare när föraren fått sina timmars vila. :laugh:
 
Sv: Hur går det till när man fraktar en häst utomlands ifrån?

Mitt bästa råd är att använda ett stort och välrenommerat företag. Ju dyrare ju bättre kan man säga. Att små billiga företag kör hästarna i ett sträck är vanligt, oavsett vad EU,s lagar säger. Att hästarna får stå kvar på bussen i 3 dygn är alltså inget ovanligt. Om man t e x tar Malaga eller norra Portugal som exempel så vill jag att det tar en vecka att få hit hästen, annars har de inte lastat ur tillräckligt mycket. Det skadar inte att hästen får en extra dag eller två, innan man lastar den igen om den skall långt. (Jag bor i Halland, alltså inte så långt norrut).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det till när man fraktar en häst utomlands ifrån?

Vår häst kom redan. Direkt och rakt från Hamburg-Helsingfors.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 355
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp