Hur går det för era 07:or?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 122
  • Visningar Visningar 74 584
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Idag har jag haft Lanzelot uppbunden i gången. Var tvungen att fila lite på hans tassar. Hade blivit några flisor. De springer och busar som tokar, grabbarna grus.

Hade hans flickvän Samantha inne samtidigt och först fick han äta sin mat i boxen. De gapade och skrek lite först och han vart rätt tänd men åt sedan snällt upp maten. Att raspa hovar var lite svårt i boxen då han inte ville stå helt still så jag band upp honom. Det gick förvånansvärt bra trots att han hade en riktigt distraktion iform av ett sto bredvid. Fick klatcha till honom med raspen på skinkan när han inte riktigt ville stå stilla utan att han flög i taket. Fast det var kanske för att jag inte var upprörd utan lugn när jag gjorde det.

Jag är faktiskt lite imponerad av hans lynne. Att en så ung hingst kan uppföra sig även om det finns damer i närheten!

Han verkar ha vuxit en cm till. 153 cm fick jag honom till idag med min provisoriska mätstock. Eftersom han inte tar sig i hullet så har han antingen mask eller så växer han hela tiden. Tycker att halsen har blivit finare på honom. Han kan nog bli fin tror jag.

En fjollig sak till som jag upptäckt med honom är att han t o m äter fjolligt. Hans hagkompis Toby slafsar i sig maten på ett mer manligt sätt medans "AnnCharlotte" försiktigt slickar i sig maten. Den stackarn kommer för alltid heta Ann-Charlotte.:rofl:

Blir lite nyfiken nu... Vad är det på mamma-sidan som gör att han växer över trots en dartmoor som pappa? :confused:

Idag har jag haft Lanzelot uppbunden i gången. Var tvungen att fila lite på hans tassar. Hade blivit några flisor. De springer och busar som tokar, grabbarna grus.

Hade hans flickvän Samantha inne samtidigt och först fick han äta sin mat i boxen. De gapade och skrek lite först och han vart rätt tänd men åt sedan snällt upp maten. Att raspa hovar var lite svårt i boxen då han inte ville stå helt still så jag band upp honom. Det gick förvånansvärt bra trots att han hade en riktigt distraktion iform av ett sto bredvid. Fick klatcha till honom med raspen på skinkan när han inte riktigt ville stå stilla utan att han flög i taket. Fast det var kanske för att jag inte var upprörd utan lugn när jag gjorde det.

Jag är faktiskt lite imponerad av hans lynne. Att en så ung hingst kan uppföra sig även om det finns damer i närheten!

Han verkar ha vuxit en cm till. 153 cm fick jag honom till idag med min provisoriska mätstock. Eftersom han inte tar sig i hullet så har han antingen mask eller så växer han hela tiden. Tycker att halsen har blivit finare på honom. Han kan nog bli fin tror jag.

En fjollig sak till som jag upptäckt med honom är att han t o m äter fjolligt. Hans hagkompis Toby slafsar i sig maten på ett mer manligt sätt medans "AnnCharlotte" försiktigt slickar i sig maten. Den stackarn kommer för alltid heta Ann-Charlotte.:rofl:

Ha ha ! Min lilla är fruktansvärt femenin med allt UTAN maten! :rofl: Hon är jättenäpen och man ser verkligen att det är en "flickhäst" men när hon äter slurpar och smaskar hon som bara den :crazy: Inte sååååå mysigt att få en puss av dem mulen sen! :p:p:p

Hur hög är din ponny nu? Jag har ju funderat på att visa mitt sto i oktober, men hon kommer inte att bli ponny. Redan 140cm.
Hon är reggad som svensk ridponny. Kan man visa henne även om hon inte blir ponny som vuxen?
Det jag vill ha ut av visningen är ju att jag ska veta om hon har några avvikelser som man ska tänka på.
Jag tycker det är svårt att bedöma sin egen häst eftersom hon är finast i världen:love:.

Vilken liten sötnos!

Jag har många gånger funderat på varför jag fortsätter att hålla på med halvblod, det går ju bara åt fanders. Jag är ju liten nog att rida ponny. Och ponnyerna man hade var det ju sälla några problem med. De fungerade och var så gott som alltid friska.

hehe ja det är precis så jag tänker nu också. Sista åren jag var tävlingsaktiv innan jag började plugga satt jag mest och red problemhästar på 170 cm och större samt red in ughästar och red in andras... jag är bara 159 cm lång så det ser en smula fånigt ut när jag sitter på en så pass stor häst :)

Nu kommer nog Apollo att hamna på runt 150 cm, men skulle han stanna på under ponnymått kan jag ju tävla honom i storhästklasser ändå...

Är era ettåringar alltid superintresserade av att jobba med er eller måste ni ibland vara motiverade åt dem? *mycket nyfiken* Vad tror ni det beror på? Medfött eller tränarens grundinställning?

Är era ettåringar alltid superintresserade av att jobba med er eller måste ni ibland vara motiverade åt dem? *mycket nyfiken* Vad tror ni det beror på? Medfött eller tränarens grundinställning?

Min lilla tjej är alltid pigg på nya saker! :) Tror att det dels är medfött (gillar när det händer mycket, hon älskar uppmärksamhet och få vara i centrum) och att jag gör saker som är roliga och inte hinner bli jobbiga, eller så att hon tröttnar. Bara korta små stunder och massor med beröm! :)

Syria har fram till betesläppet varit väldigt pigg o positiv när vi jobbat o likaså jag, då det är mitt lilla troll, men som sagt sen betesläppet så gör hon i proncip det jag ber henne om o inte mer, jobbigt när vi tränar inför utställningarna nu, tror att hon inte får vila som hon borde...
får se hur hon blir till hösten, inför utställningarna kommer hon få stå inne 6 timmar innan vi åker så hon hinner vila, dricka, sova o bli ren oxå...

sen betesläppet så gör hon i proncip det jag ber henne om o inte mer, jobbigt när vi tränar inför utställningarna nu, tror att hon inte får vila som hon borde...

Det där har jag också funderat lite kring. :crazy: Fick en kommentar från en bekant "ja, till hösten stallar du väl upp henne antar jag". När jag frågade varför i hela friden jag skulle göra det (älskar den här lösdriften!) fick jag just svaret att hästar som går på lösdrift är tröttare än andra hästar och därmed inte lika intresserade av att jobba. :confused:

Det är klart jag vill ha en häst som älskar att arbeta, men inte på bekostnad av lösdriftslivet. Å andra sidan är det ju inte kul med en häst som "gör" det man ber dem om, men utan något eget intresse. Svårt det där...

tycker inte alls att man behöver stalla upp, dock på betet så har vi ingen drift så de kommer aldirg in på skyddad mark o vågar vila ut, den äldsta på betet iår är 8 år, finns ingen äldre märr som agerar mamma till de två små ettåringarna, två och tre åringarna ser inte ut att vara nån skillnad på innan betes släppet...

en drift tycker jag fungderar bättre än installning!

så det tror jag är anledningen till att hon är trött, men svårt att avgöra då jag itne testat att ta bort eller lägga till andra faktorer...

en drift tycker jag fungderar bättre än installning!

Min har ju tillgång till ligghall även på betet, men får inte komma in där för ledarstoet. :devil: Å andra sidan tror jag inte det är det som är problemet, utan i sådana fall är hon nog trött för att hon vill äta dygnet runt. :rofl:

Nä, det blir spännande att se hur mycket egen motor hon har när hon blivit inriden, det är ju egentligen då först man kan ha facit huruvida lösdrift är bra eller inte.

delvis kl.
Alla hästar funkar kanske inte på lösdrift dock... eller så hamnade min lilla pålle i en olycklig lösdrift för hans del.
Jag tyckte det var jättebra och att det skulle bli jättekul för honom att få gå på lösdrift/hingstbete i några månader. Men när jag vid varje besök upptäckte att han formligen rasade i vikt och var helt apatisk bestämde jag mig för att ta hem honom på studs! Bara vända hem några mil, hämta transporten och sen hämta hem hästen.
Han blev installad i några veckor, samt ordentligt med kraftfoder och hö... Idag går han ute på sommarbete med vallackerna, men stödutfodras fortfarande massor... Han har gått upp rätt bra (på en månad bara) men ska upp mer i vikt innan jag blir nöjd.

Så - bildbevis, hemskt men sant:eek: Bilderna ovan är tagna på lösdriften, bilderna nedan en månad (!) senare hemma i stallet:
enman.jpg

enman2.jpg

enman3.jpg

Förövrigt är han som en helt annan häst (eller som den häst han var innan han åkte). Pigg, glad, busig och med en tendens till lite hingstfasoner;) Som sig bör med andra ord...

Vilken liten sötnos!

Jag har många gånger funderat på varför jag fortsätter att hålla på med halvblod, det går ju bara åt fanders. Jag är ju liten nog att rida ponny. Och ponnyerna man hade var det ju sälla några problem med. De fungerade och var så gott som alltid friska.

Haha, ja det var precis så jag resonerade när jag "komponerade" min
lilla Ninja, hon är ju en svensk ridponny men kommer garaneterat bli några cm högre än ponnygränsen. Det passar mig utmärkt, kort i rocken som jag är, sen gillar jag detta med ponnyer att de oftast håller sig hela och friska utan allt för mycket krusiduller. Sen beror det ju förstås på vad man har för ambitioner med sin ridning/tävling, mina ligger numer på en väldigt behaglig nivå:p, och då räcker ju Ninja till gott och väl. Ha det gott i sommarvärmen allesammans.
Inka

azagh nej håller med. i en flock med lite oroligheter i kombination väder o häst med lite blod i så kan det bli tufft, men ettåring går på bete nu, kan inte ta hem henne förens september pga bygge hemma. hon stödfodras med rätt så mkt för att vara i hull, dock är hon i underhull för att visas på utställning med hopp om bra poäng.
dock att komponera ihop en flock som fungerar är inte lätt då man kan behöva leta länge o ibland bara fungerar det. sen kan man ju lägga in i kalkyleringen att det är en åring, han kanske hade det jobbigt i flocken, taskigt väder samt en växtperod? eller så var det inte något för honom alla, mycket blod och mycket nerv percis som min dam...

habina oj vilken lyx!
haha jo men det gör ju inte så mkt på de små tycker jag, så hon har blivit slö att pyssla med nu?
jo vist kanske man kan tycka sig se ett facit på hur en lösdrift har påverkat en häst när den blivit vuxen, men vad ska du jämnföra med? du har väl ingen klon där hemma som du har uppstallad för att kunna jämnföra med, men drift ger iaf hållbarare hästar så länge man inte har ett dundetroll som överanstränger sig som unghäst o får pålagringar,...
mycket att räkna med.
sen kasnke de blir lite mer avtrubbade utav att vara ute hela tiden o blir inte lika pigga ute, men får kasnke lite mer koll på sina tassar...
svårt att veta om man inte har två identiska hästar elelr en gigantisk studie på vad som igentligen är bäst, men så är ju oxå smaken delad så tror jag även det är för hästar, men de är ju trotts det skapta för att röra sig 20 timmar på dygnet...

feed for brain....lite att tänka på...

andra tankar?

Nja, jag skulle ju inte kunna jämföra så, jag tänkte mest om jag märker någon stor skillnad om jag någon gång i hennes vuxna liv väljer att stalla upp henne istället. :)

Om hon skulle få lägga sig i, så skulle hon garanterat säga att hon helst lever i lösdrift. Sedan hon kom till det här stället har hon ju byggt enormt mycket muskler :d och även blivit oerhört säker på foten. Något som jag kommer att vara evigt tacksam för framöver när vi börjar tävla.

Sedan kan man ju vända på det och tänka som så att om hon nu skall tävla distansritt (vilket det är tänkt) så blir det ju automatiskt mer träning i en lösdrift än om hon står på stall + hagvistelse. Halva jobbet görs liksom utan att jag behöver vara där.

Jag vet ju att det finns elitryttare som har sina hästar på lösdrift fortfarande, så kanske det går att ha kvar henne hela tiden. Det är i alla fall min förhoppning.

Däremot får jag ju jobba mer med att hon skall stå lugnt uppbunden och att hon skall vara ensam (utan flocken) och det behöver man ju inte träna lika mycket med "stallhästar".

*grubblar vidare*

Hm, det där med att hästen ska bli trött av att gå på lösdrift och itne orka arbeta på samma sätt som en "stall-häst" tycker jag inte låter som nåt annat än en bortförklaring/myt/avundssjuka... jag har tränat ett antal hästar som går på lösdrift året runt och aldrig varit med om att det varit skillnad på dem och de hästar som stått uppstallade.

Det är nog snarare individuellt vad det är för en häst samt hur den är tränad. Det är ju mycket mer naturligt för hästen om man ser till dess egenskaper/arv/flockdynamik och beteenden etc. att gå på lösdrift vs. att stå i stall. Inget ont om stall dock! Kommer själv att ha min uppstallad som det ser ut nu, och har även haft de tidigare i stall med dygnet-runt bete på sommaren.

aha du menar så...:o
jovist lär hon hålla bättre och som du säger så gör den fria möjligheten att röra på sig halvajobbet...eller jag nästan, och för unghästar som inte är tokar så kan det ju inte vara bättre än så i synpunkt på framtida hållbarhet.

och det där med att det är lättare att binda o hålla stallhästar ensam håller jag inte i alla fall med om...min dam har aldrig innan hon kom hit behövt vara utan sin flock...o det får jag igen nu när vi ska sälja shettisen och då mamma vill ut o rida sin häst, blir dt bara hon kvar, så jag har lite o jobba på i höst...

för övrigt så skulle jag stå träna lite mera idag, hon har de senaste veckorna kunnat placera hovarna som jag velat (inför utställning) och sträcka vackert på halsen, dock inte samtidigt, så det skulle vi små träna lite på idag (max 10 min) men icke, idag förstod vi igenting!:cool:
så då backade matte med sin plan och sa -OK vi flyttar sidvärtes, bakåt och framåt istället.
började med framåt o backåt gick bra, sen satte jag ett fint tryck på sidan utav henne och då vände hon huvudet o högg efter mig, typ för att säga -Lägg av!
så vi jobbade på det, o taffsade sedan lite i ansiktet. alla nöjda...eller ja, hyfsat...
släppte henne sedan med Izaar och sprang med dem i hagen, det var kul tyckte de, Izaar tyckte om det mest, syria såg trött ut...varmt dagar, för lite sömn o nyligen nån som bråkat med en...livet är hårt ibland...

Vad är det för stam på din?

Skönt att se att det är fler än min som är svår att hålla i hull. Får ge både luzern och soja, men inte går han upp i vikt.

Tog träckprov i våras som visade noll. Funderar på om jag ska göra ett till. Han ska ju ändå maskas mot styngflugan om en månad eller så.

Lilla Amazing har fått en spark rätt på näsbenet! Ett ca 5 cm långt hack som är några mm djupt :cry: Hade ute vet nu för en stund sen och hon tyckte att det (tack o lov) såg bra ut och vi fick ett resept på smärtstillande för några dagar framåt! Så ska vi höras i slutet av veckan! Huvaligen va orolig man blir!! Speciellt när hon som skulle passa stallet inte tog ut vet med en gång heller, fast hon hade dock tvättat såret bra! :cool: (Vart i Polen några dagar och kom hem i går natt, hon fick det på lördag kväll) Förhoppningsvis blir nu ärret inte så jättemarkant, spelar inte så stor roll för mig dock, hennes kapacitet som är viktigast :) <3<3<3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka