Hur går det för era 07:or?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 122
  • Visningar Visningar 74 584
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Nu har Ariel blivit 1 år gammal! :banana:

22060711.jpg

Passade på att mäta henne och hon blir enligt diverse tabeller mellan 143-145 cm som vuxen och det känns precis lagom. :D

Jag hade ju inte varit hos henne på en månad, men hon var lika snäll och samarbetsvillig som alltid. Skönt att hon inte glömt bort vad som gäller med matte. :angel:

Tog in henne ensam i stallet och klippte manen, sedan blev det en massa mätning och så lite fotografering. Sedan fick hon gå tillbaka till sina kompisar. Hon har ju trots allt sommarledigt fram till september.

Trevligt att se en fjordning med långa tjusiga ben för en gångs skull :D:D

Amazing börjar bli stor nu! Dags att mäta igen så fort jag får tag i en mätkäpp! :D

Just nu är det mest full sommarvila som gäller då hon växer väldigt mycket nu!

Hon är väldigt väldigt pigg och busar mer än någonsin nu! Stegrar sig och håller på! :D:D Kul att rida in den ;) Annars är det lite promenader, träna på att vara ensam i stallet (typ när hon ska äta sin kalk osv), och lite allmänt pyssel typ duscha, flugmedel osv :) Verkas gör hon utan problem och det är snart dags för bett och lite löshoppning + grimma och lina i padocken :)

49857_1213566867.jpg

90118_1213567515.jpg

Senast ändrad:

Hur rör han sig tycker du?

Utseendemässigt så liknar han inte mor sin iallafall. Hur är han i temperamentet?

Han har stundtals visat upp en riktigt fin trav, men stundtals så växer han med bakändan före och då rör han sig mindre snyggt.
Han är jättetrevlig i temperamentet. Han är ju den som är mest hanterad av de två då han fick en hovskada i vintras och stod på box med gips i 5 veckor. Då blev han rätt tunn och muskelfattig, men har tagit sig rätt bra nu, dock har han lite pinnig hals fortfarande.

Men appropå rörelser så skulle du se Myrras årsföl, Monet van s e. Don Romantic! Han rör sig jättefint. Ska bli spännande att visa honom på fölvisningen.

Jag såg ju eran Lancelot för nån månad sen då jag var och behandlade en av hans hagkompisar (Quartern). Han ser fin ut.

Jasså, var det du som var ute! Quartern, som vi kallar Lill-Johan för vi inte vet vad han heter, går i sjukhage hos ägaren nu, han verkar vara ok och kommer så småningom nog tillbaka till de andra gangstrarna.

Det är roligt att höra att du är nöjd med dina unghästar. Den du fick i år var riktigt snygg på bilderna. När är fölvisningen? Är jag ledig så kommer jag gärna och tittar.

Lanzelot rör sig också rätt illa när han växer men man får hoppas på att rörelserna kommer tillbaka. Han rörde sig ju som ingen annan när han var 3 veckor gammal men sedan dess har det varit skit.

Var o misshandlade kameran häromdagen. Vi har lite hinder i hästhagen som vi tycker att de ska hoppa över, men angående det har vi inte samma åsikter, vi tvåbeningar och fyrbeningarna...
PICT0303.jpg

Och det Toby nosar på ska Lanzelot också nosa på...
PICT0298.jpg

Han har varit supersnäll i all hantering men det tog ett par dagar och lite träning innan han ville lyfta snällt på framfötterna. Bak har aldrig varit något problem men när jag vill lyfta fram villa han nafsa lite och stod och vägde fram och tillbaka. Nu är han jättesnäll och kunde lyfta benen ute i på betet utan problem! Hoppas jag var tydligare nu...
Det är så otroligt mycket lättare att hålla kvar benen uppe tills de slutar nu när han är bara är ett år trots lite hoppande och vägande. Hade varit lite tyngre längre fram i tiden :angel:

Jaha, ok. Då är jag med! :D

Förresten...

Vi har ultraljudat gammelstoet som Lanzelot satte på i våras. Hon har inte brunstat sen dess.

Veterinären sa att hon inte var dräktig, hur man nu kan se det när man bara snabbt sticker in ul-staven. Tog max tre sekunder och veterinären vispade bara lite snabbt runt med staven. Och hästaskrället vägrar fortfarande att brunsta.

Nåja, många verkar ha problem med brunster i år så det är kanske så med våran gammeltant också. I vilket fall som helst så är hon inte intresserad av hingstar längre, vi har testat att ställa in henne bredvid Lanzelot i stallet och hon skiter i honom och han skiter i henne. Kanske kan det bero på att han numer tituleras Ann-Charlotte, fjollig som han är. Hon har helt enkelt gått o blivit kräsen.

Idag har lilla tösen fått träffa tandläkaren och fått tagit bort 2 vargtänder, som gick väldigt bra och ta ur... skönt och ha det gjort!
Här kommer också två bilder, har äntligen fått lite hull på henne...

DSCN0930.jpg

DSCN0929.jpg

Hon var en fining. Ser ut att bli stor.

Jag blir så avundssjuk på alla som har välväxta unghästar, våran ser ut som en fjolla, tunn och tanig trots bete, lucern och soja. Ska nog skicka iväg ett träckprov igen. Han hade noll i våras. Men pälsen har börjat resa sig lite på ryggen igen vilket brukar vara en indikation på mask i magen.

Idag har lilla tösen fått träffa tandläkaren och fått tagit bort 2 vargtänder, som gick väldigt bra och ta ur... skönt och ha det gjort!
Här kommer också två bilder, har äntligen fått lite hull på henne...

DSCN0930.jpg

DSCN0929.jpg

Va fin hon är ! Stor och välväxt som min! :) :) Vad kostade det för dig att ta ut dem? Med hela veträkningen osv? :)

Tackar... :)

900 :- blev det för henne... hade en till häst som kollades samtidigt plus att han hade vägarna förbi så jag tror inte resan kostade många kronor... Tycker att det var väldigt bra pris... När jag tog ut vargtänderna på den andra blev det runt 800, då var det 5 st hästar i stallet..

Min går på bete. Han heter Riddiqulus e: Richfield-Sack. Född 19/4 - 2007. Jag tror nog han hamnar runt 145 cm nu...

Han är snäll...lyfter hovar, promenerar...ja det meste. När han kommer hem ska jag börja träna på att tränsa, ev sätta på en longergjord...sen är det nog dags för vintervila och smälta allt. :p

Idag har Ariel varit jätteduktig. Hon har (äntligen!) fått sin svans tvättad. Till min förvåning brydde hon sig inte ett dugg om att få svansen i en hink med vatten och inte heller att få svansen avspolat efteråt. Det enda hon reagerade på var att sköljvattnet var lite kallt. Avslutade med att spraya svansen med pälsglans, ingen reaktion där heller. :love: Jag bara älskar hennes coola attityd.

Bonusbild på nytvättad svans:

22232778.jpg

Nu har Lill-Johan kommit tillbaka igen. Och han verkar glad att se mig. Kom fram till mig i hagen. Han är rätt skygg av sig och kan vara lite svårfångad.

Han verkar helt ok i benet nu och de har det alldeles underbart tillsammans de tre.

Den här bilden har jag lagt in förut men lägger in den igen. De tre grabbarna Grus:

PICT0210.jpg

Min lillkille (nåja, han blir visst över ponnymått ändå verkar det som) går just nu på bete fram till sommarpremieringen i bollnäs. Ridponny e. Sjöaryds Skywalker RD 14. Han har proavat ha sele, träns och liknande på sig, hanteras bra i grimman och verkar inte ha några problem med något alls som uppfödaren hittar på med honom. Nu ska han få lite extra uppvisningsträning innan det är dags och sedan hämtar jag honom direkt på premieringen är det tänkt :P

tn_apollo7.jpg

Jag kommer under hösten mest att träna hantering, promenera omkring och göra konstigheter runt tunnor, konor, rundcorallarbete och liknande för att göra lite lättare tankejobb med honom och lägga en bra grund i hanteringen. Vi får väl se hur väglaget och liknande är i vinter sen...

Vilken liten sötnos!

Jag har många gånger funderat på varför jag fortsätter att hålla på med halvblod, det går ju bara åt fanders. Jag är ju liten nog att rida ponny. Och ponnyerna man hade var det ju sälla några problem med. De fungerade och var så gott som alltid friska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.
Tillbaka