Hur går det för era 07:or?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 122
  • Visningar Visningar 74 584
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

*kl*
Mina -07:or har jag tyvärr inte hunnit göra så hemskt mycket med. De är vana att ledas (ja hyfsat i alla fall...) bindas upp, att man borstar och lyfter hovar, samt har sprungit runt lite lösa på ridbanan och hoppat över lite små hinder.

Här är ett par bilder på dom.

Först Mondriaan van S e. Bocelli - Master

Och så Picasso van S e. Highlander - Maraton

Han har varit supersnäll i all hantering men det tog ett par dagar och lite träning innan han ville lyfta snällt på framfötterna. Bak har aldrig varit något problem men när jag vill lyfta fram villa han nafsa lite och stod och vägde fram och tillbaka. Nu är han jättesnäll och kunde lyfta benen ute i på betet utan problem! Hoppas jag var tydligare nu...
Det är så otroligt mycket lättare att hålla kvar benen uppe tills de slutar nu när han är bara är ett år trots lite hoppande och vägande. Hade varit lite tyngre längre fram i tiden :angel:

Min fina tjej född maj-07 har precis fått lämna mamma. Hon skrek hela dagen och var helt förtvivlad. Även kompisen sympati skrek. Dagen efter var allt frid och fröjd och hon verkade inte bry sig.
Hon är jättesnäll när man håller på med henne i stallet, men kan bli lite bufflig ibland.
Hon har fått gå till ridbanan några gånger ( har ca 1km dit). Provat att gå över bommar och otäcka oranga koner. Läskigt i början men gick över tillslut.
Hon har även blivit longerad med kapson, och fattade direkt vad hon skulle göra. Tyckte det var jättekul och brallade iväg som bara den.
Har även haft träns på sig korta stunder medans hon har fått lite att äta. Lite otäckt i början, men verkar finna sig i det mesta. Ska åka till ridhus med henne och löshoppa någon gång på semestern. Kul att se hur det går.
I oktober är det meningen att vi ska på utställning. Vi är nybörjare båda två så det blir nog lite läskigt för oss båda.

Var och tog lite nya kort på min tjej, 14 månader gammal. Inga problem alls vid hantering och väldigt cool!
0004.jpg

0006.jpg

0013.jpg

Fler bilder: http://www.millan.no-ip.info/miragon14man/

Lite tunn är hon men vad tycker ni annars om hennes exteriör?

Vad skönt att se att det är flera med tunna unghästar.:o

Jag matar Lanzelot med luzern och soja. Tinkern han går ihop med har inte alls det problemet...

Igår så var tinkerns ägare här och tvättade sin häst. Jag passade på att spola Lanzelot på frambenen och bringan på honom.

De är så olika de där två. Lanzelot har ju döpts om till Ann-Charlotte för att han är så fjollig. Tinkerägarens son kan inte säga Lanzelot så det blir Anzalott...
Ann-Charlotte sprätte mest omkring och fjånsade sig medans Toby gjorde lite mer manligt motstånd.

Men men, nu har jag iallafall provat att spola får fjolla och det gick ju bra efter en stund.

Och så går jag och grubblar över gammelstoet. Lanzelot har ju förfört henne i april, (eller om det var tvärtom), och ul är gjort. Men brunstar gör hon inte och jag vågar nog inte låta tiden gå utan gör nog ett till ul om ingen brunst syns mer i sommar på detta annars så tydliga sto, skriker i vanliga fall så att grannarna inte kan sova på nätterna.

Men vad är oddsen att en ettåring ska kunna göra ett 18-årigt maidensto med föl?

Ja, Lanzelot må vara en första klassens fjolla men gillar tjejer det gör han visst...

Kl.

Jag fick hem min 07:a för några veckor sen.
Han är lugnet självt, han står snällt bunden i stallgången och lyfter fint alla hovarna.
Vi har varit ute och gått kortare turer. Både med och utan sällskap.
Han har haft träns på sig tre gånger nu och det är inga problem.
Han har blivit löslongerad en gång och han fattade direkt vad han skulle göra :)
Ja, just det jag har spolat av honom en gång också och då skötte han sig också även fast det var lite läskigt!

Tanken är att han ska ridas in i slutet på 09 och sen ev gå treårstestet.

chansen är inte helt omöjlig. jag vet en ettåring som betäckte en annan och det blev en liten bebis!

Min ettåring e helt klart intresserad av flickorna men jag vill vänta till nästa år med kastreringen och vi får hoppas att han inte rymmer innen dess:)

unghästar ska inte vara så tjocka. dom flesta ser nog ungefär ut som din!

inte vara tjocka, nej men Hull bör de ha, men alla har ju växt faser som tar extra hårt lite då o då. så ibland får de ju vara lite tunna, bara det "går över" men hon ser trevlig ut, lite mörka bilder men utrycksfullt ansikte! blir nog bra!
men här stödfodras ettåringarna på betet, tvåo tre åringarna klarar sig bra på det betet.

men min Syria börjas jobbas igen då hon ska iväg i både början o slutet på augusit o sen igen i mitt på september på utställningar o unghästbedömmning.
idag var vi kikade på kossor o det var skumma saker det...
22038823.jpg

bild från första utställningen iår Kumla
21792882.jpg

fotto: Lina Lindegren

21642466.jpg

ettåringarna är de som är längst fram...

Senast ändrad:

Ja jag ska nog också åka till min lilla Ninja och greja lite med henne snart, då jag skickat iväg en anmälan till utställning den 17 augusti. Hon går annars kvar på bete att bra tag till och hon trivs utmärkt. Hon växer på alla håll och kanter, har nu klättrat en bra bit över 140 cm-strecket.
Inka

*kl*
Mina -07:or har jag tyvärr inte hunnit göra så hemskt mycket med. De är vana att ledas (ja hyfsat i alla fall...) bindas upp, att man borstar och lyfter hovar, samt har sprungit runt lite lösa på ridbanan och hoppat över lite små hinder.

Här är ett par bilder på dom.

Först Mondriaan van S e. Bocelli - Master

Hur rör han sig tycker du?

Utseendemässigt så liknar han inte mor sin iallafall. Hur är han i temperamentet?

vacker är hon, o temperament där efter hehe, få se om du får henne från flocken först hehehe
men din lille e ju söt som socker istället o verkar ju snäll o rar...
är det många som ska iväg med sina åringar på unghästbedömning?
hur går en sån till, har anmält mig till en men har aldirg varit med på nått sånt...

Nu har Ariel blivit 1 år gammal! :banana:

22060711.jpg

Passade på att mäta henne och hon blir enligt diverse tabeller mellan 143-145 cm som vuxen och det känns precis lagom. :D

Jag hade ju inte varit hos henne på en månad, men hon var lika snäll och samarbetsvillig som alltid. Skönt att hon inte glömt bort vad som gäller med matte. :angel:

Tog in henne ensam i stallet och klippte manen, sedan blev det en massa mätning och så lite fotografering. Sedan fick hon gå tillbaka till sina kompisar. Hon har ju trots allt sommarledigt fram till september.

*KL*

Tänkte hoppa in när ni ändå glidit in på ämnet sommarbete!

Jag håller på att köpa en liten 07-fröken från Tyskland. Vet inte exakt när hon kommer till Sverige, men om "några veckor" om allt går bra och enligt plan.

Jag har redan bokat unghästbete till henne från maj-september och vet inte hur jag ska göra med henne innan hon far på bete!

Jag har inget eget stall, utan behöver ha henne inackorderad på ett eller annat sätt i ung. en månad. Detta gör mig lite oroad. Dels, vem har lust att ta emot en 1-åring i en månad? Jag kommer nog inte kunna välja och vraka mellan de perfekta unghäststallen.
Och jag är också rädd för att det blir för mycket flängande för henne. Först Tyskland till första stället i Sverige, från Sverige till mig, sen iväg på bete på ett tredje ställe efter en månad.
Det är min första åring, så jag är lite orolig, någon som kan ge ett lugnande ord?

Tror att om du är lugn och ger henne stöd så blir det bra :) Dom stressar gärna upp sig vid massa nya intryck och massa nytt men, bara de får ett bra stöd som kan ge en lugnande klapp om dom blir oroliga :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka