Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Skulle ha tömkört igår, men kom iväg nästan en timme senare till stallet än tänkt och då var det ju mörkt. Amadeuz fick trava runt några varv i vår lilla "cirkusmanege" med träns och gjord på sig i stället. Oj, jäklar vilka bakutsparkar han fick till när jag gick på honom med pisken... Vände ut och in på sig!
Hoppas han accepterar drivningen bättre framöver, annars vill inte jag sitta på...;)

Har fått stallplats till min 07a nu, så v9 kommer hon till skolan :)

Det är så kul att läsa om allas fina 07-or, blir inspirerad:)

Liten uppdatering om oss då...
Har börjat fundera på inkörning till våren (får man köra in ett halvblod "varmblodig ridhäst", eller är det tabu?). Hur som helst så lutar det åt det;)
Vi har tömkört ett par gånger till nu, och "lillen" fattar riktigt bra. Går att styra, öka till trav och gör halt hyfsat bra. Men det brukar komma lite bockningar mellan varven:bump:
Något jag är glad för, eftersom pållen växte så gräsligt fort och mycket så har han rört sig i slowmotion det senaste året. Nu verkar det dock ha stannat upp något och han har bara vuxit någon cm sen i julas (är ca 166 fram och någon cm högre bak). Skönt. Börjar lite smått hoppas på att slippa en 180 cm häst "håller tummarna".

Här om dagen tog vi en promenad i skogen, och hoppade lite över omkullvälta träd. En mysig tur som både jag och pålle njöt av. Tog lite bilder, men tyvärr har jag ingen fotogeniqe häst så den bästa bilden är nedan (trots avkapade öron).

attackjan.jpg

Det var allt för oss för idag:banana:

Ja det måste vi göra :)

Jag har inte börjat longera än. Vi har bara testat en gång några varv i skritt och lite trav och det funkade iaf :)

Kul att det funkar för er!

Ja absolut! :bump:

Ja jag har också bara kört i grimma ännu, men hon förstår att hon ska gå runt en bit i från mig :grin: Ska testa bett för första ggn i morgon så det blir spännande vad hon tycker om det :)

Självklart ! Man kan köra in alla sorters hästar.
Å enligt mig så är det en klar fördel att ha kört in hästen som ung. Då går inridningen så mycket lättare.
För de första så är röstkommandona redan på plats. Hästen är van vid tygeltag/tömtag. Hästen har fått lite uppfattning om hur dess kropp fungerar. Å bakdelen och ryggen har börjat stärkas lite grand. De blir liksom inte så jättespännande när det är dags för sadeln heller för hästen har hunnit vara med om lite äventyr innan..
Dessutom så om man tittar på de "större tävlingarna" så är de ju oftast INTE shettisar eller nordsvenskar som tävlas i dressyr, precisson, maraton

Lycka till!
Anna-Carin

Igår var vi ute på en hyfsat lång promenad efter väg och över gärden. Hade sällskap framför som tömkörde sin häst så ett par km hemifrån kopplade jag linor på Amadeuz och tömkörde själv för första gången. Har kört två gånger med ledare innan.
Det gick kalasbra!! Vi svängde och stannade några gånger, jättefint. Gick ju efter kompisen så klart, men man behöver ju inte göra saker svårare än de behöver vara. En gång i början vände han och jag var inte snabb nog runt så han blev insnurrad. Stod då lugnt kvar och väntade medan jag trasslade ut oss.

Oh vad det är roligt!!

Min lilla shettiskille, Julius, har blivit riktigt duktig.

Han har redan lärt sig att ta bettet, bli tömkörd, longerad, han har även dragit lite saker bakom sig. Han är inte alls rädd för bilar, stooora lastbilar, bussar, traktorer o.s.v eftersom att vi bor bredvid riksvägen, så hör dom hela tiden dånet från all trafik, vilket är jätte bra för dom. På somrarna hörs inte trafiken lika bra, och det är ju bra, eftersom att hästarna har det lite slött då :)

Ute i en annan del av hagen, där han vanligtvis inte får vara, pga hål i staketet, men denna gång var vi 2 st, som höll koll på han, så han inte kunde rymma :)
Om ni undrar varför han har täcke på sig, äre för att det var -26 grader ute, och han är lite frusen av sig.

pic_show_id25759644.html

pic_show_id25759614.html

pic_show_id25759588.html

På denna bild har han blivit infångad och vi har gått en promenad, och är utanför huset. Täcket har han blivit av med också, och jag vet att det nästan ser ut som om jag tvingar han att vara hos mig, men faktum är att det inte är så..
pic_show_id26042496.html

Slänger med denna också, mitt varmblod och förra minishettisen, som är såld nu, är med där, samt Julius.

pic_show_id26042514.html

Vicken söt liten kille:D

Min lilla Joystick får också ha täcke på sig ute. Sen jag började sätta på honom täcket så har han faktiskt låtit bli Krutröks täcke lite bättre..
Idag har vi i Flarken -20 grader blåst och snö så det är garanterat myggfritt

Anna-Carin

kl

Han har växt:bump::banana::bump::banana:

Min ännu så lille kille har växt och är nu 155 cm!!! Nåra cm till bak ser det ut som men där mätte jag inte.

Hade det lilla monstret som hand häst på en promenad på 30 min, vi mötte bilar och en travhäst. Han skötte sig bra, travaren va väl det som var läskigast.

Idag testade jag och en kompis bett på Amazing för första ggn :) Hon lekte med det väldigt mycket men i "slutet" stod hon som vanligt och bara tuggade hö :love::love:

Vi tog även en kort promenad och där uppförde hon sig mer som en stort fullblod påväg till banan än ett snart 2:årigt halvblod ;)

Hon har även fått ett nytt täcke i tidig "Alla hjärtans dags" prestent av mamma och pappa som vi ska testa i morgon :bump:

Idag har jag och lillan varit ute på lång prommenad, följde med när de andra skulle ut och rida, kul med sällskap för en gångs skull! Men jises vad trött JAG var när vi kom hem! 1 timme ute, varav hälften i 2dm snö... Hovis var även ut och snyggade till hennes hovar som växer mindre jämnt...
Skickar med en bild från januari där jag nästan fixck henne att posa bra...
uppstlldibban.jpg

Jag tror du och Joystick vinner pris för bäst uppförande... Ni verkar komma så bra överens!

Själv har har snöat hela veckan, vilket ju är helt vanligt i Sverige, men inte alls vanligt på Irland... Hela landet stog still för en halv decimeter snö hahaha.
Jag har nu äntligen lyckats lägga upp bilder på min lilla häst på internet, ska se om det fungerar... ;)

th_Unsorted026.jpg

Använder capson (heter det på svenska?) på henne, eftersom jag är lite orolig att hon ska sticka. Hon gjorde det en gång, och jag tänker att det är lika bra att sluta med de löjligheterna direkt. Än så länge har vi lärt oss att trava genom bommar, gå runt utanför manegen, och att vi inte tycker om hundar. Eller morötter. Eller äpplen. Hmm.

/Alexandra

Jag tror du och Joystick vinner pris för bäst uppförande... Ni verkar komma så bra överens!

Själv har har snöat hela veckan, vilket ju är helt vanligt i Sverige, men inte alls vanligt på Irland... Hela landet stog still för en halv decimeter snö hahaha.
Jag har nu äntligen lyckats lägga upp bilder på min lilla häst på internet, ska se om det fungerar... ;)

th_Unsorted026.jpg

Använder capson (heter det på svenska?) på henne, eftersom jag är lite orolig att hon ska sticka. Hon gjorde det en gång, och jag tänker att det är lika bra att sluta med de löjligheterna direkt. Än så länge har vi lärt oss att trava genom bommar, gå runt utanför manegen, och att vi inte tycker om hundar. Eller morötter. Eller äpplen. Hmm.

/Alexandra

Tackar tackar.. Även dårar har tur ibland heter de ju.. Å lilla Joystick är underbar att hålla på med. Han VILL verkligen allt..
När Joystick kom till oss den 14 april hade han bara ätit hö och ensilage och morötter..
NU äter han allt utom GURKA för de är äckligt..
Bommar å sånt har vi knappt tränat på men de kommer väl. Vi ska försöka komma iväg till ridhuset nån sväng och prova löshoppning under lite säkrare former.. När vi provade i sommras så upptäckte Joystick nämligen att staketet var alldeles lagom högt för honom att bara ducka och gå ut och upptäcka världen utanför..

Hoppa kan herrn i allafall för han flyger över stockarna som vi lagt ut i hagen

Inga äventyr för oss idag.. Då det är -16 grader och snöar och blåser kallt.. dessutom har våran drevat igen..

Anna-Carin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka