Sv: Hur går det för era 05r?
Jag gillar dom här trådarna! Och har väntat på 05-trådar också, någon som kan bli sådär härligt lång och man kan dela med sej av dagliga bekymmer och funderingar ??
Jag har två 05: or. Den ena är kallblodstravare och född hos mej, den andra är en liten russkille som jag köpte från Lojsta.
Under våren hanterades dom rätt mycket, mycket promenader och innan betet en del tömkörning med och sedermera också utan medhjälpare. Den stora gick som handhäst med sin mor redan innan han var ett halvår, ett par gånger i veckan, sedan provade jag ha honom med som handhäst med min valack i våras ett par gånger.
Den lilla har gått med som handhäst flera gånger innan betet.
Som handhästar och under promenaderna har de ju fått en hel del nyttig miljöträning, både vad gäller trafik, folk och hundar på byn (med barnvagnar, paraplyn och allt tillhörande ståhej), samt att träffa andra hästar i deras hagar/hem eller när de rids och körs. Samt att de haft på sej reflexer och liknande.
Trafikvana är de i alla fall även fast de självklart inte är helt hundra i trafiken (och dit vi flyttat nu träffar vi nästan aldrig på någon trafik - skönt - men det blir således inte så mycket trafikträning heller). Det är en skön bit ändå att den finns med sedan tidigare. Grundläggande hantering som i att stå uppbunden, tillåta att människor rör dem överallt, lyfta hovar, ha täcke på sej inomhus osv har de i alla fall, även om den större av dem alltjämt har åsikter om att behöva hålla uppe framhovarna
Under betet har det varit mer sporadiskt med hantering, lite promenader, tömkörning ett par gånger.
Den stora har varit på utställning nu i början på september, men det vill jag helst förtränga då han har kommit på att han är hingst och var rent vidrig att hantera
Men gick i alla fall klass I med bland annat 9:a på skritten och 8:a på traven och fin kritik, bland annat beröm för hur välmusklad och välutvecklad han är. *stolt uppfödare*
Idag är kallblodet till salu, hoppas hitta ett jättefint hem till honom men jag blir inte olycklig om jag inte får sålt honom.
Vi har flyttat och nu kan jag ha med honom lös när jag rider valacken, något som är superkul för alla parter
Så han är ute ungefär 2-3 gånger i veckan, mest off road i stiglöst land i skritt, trav, galopp ute i skogen över stock och sten. Han är följsam så han håller sej nära mej & ridhästen, lagom mycket flockbunden för att kunna vara med lös.
Det är fin miljöträning, han har hoppat diken och träffat på olika vilda djur, och tränar samtidigt både balans, kroppskontroll/medvetenhet och styrka. Vi älskar skogen alla tre (dvs jag, ridhästen och unghästen)
Den lilla kan jag inte ha med lös eftersom han är alldeles för självständig. Han ser helt enkelt ingen anledning att följa ridhästen
Han trivs bättre då med att gå kvar i hagen ensam, och det är han duktig på
Vi går på ett par promenader i veckan (Russet och jag alltså), mellan 20-45 min långa både innibyn och i skogen och off road, och ska nu börja komma igång med tömkörning också har vi tänkt. Kanske gör jag så att russet får följa med som handhäst när jag rider valacken någon dag i veckan, särskilt om kallblodet blir sålt (ännu så länge får valacken helt enkelt tillräcklig motion som det är..).
Jag hade velat löshoppa dem men får låta stå över det fram till våren eftersom vi inte har möjlighet nu under vinterhalvåret.
Tanken var att de ska sättas i vagn efter årsskiftet, men det är avhängigt att jag hittar hjälp. Russet har jag inte bråttom med, kan lika gärna vänta med att sätta honom i vagn till sommaren eller nästa höst. Kallblodet har jag liiite bråttom med, blir han kvar så skickar jag honom eventuellt till kunnig "körgubbe" som får köra in, helst i början på nästa år.
Längre fram är väl planen något i stil med - för kallblodet;
2-årsvisning nästa höst med visning i trav framför vagn. Eventuell proffsträning och premielopp, men eftersom jag tagit det så lugnt med honom så är det nog en bonus om det skulle gå. Bättre att han tränas igång i lagom takt. Helst vill jag ha honom såld till lämplig och duktig människa!!
För russet;
Fortsatta promenader, tömkörning samt handhästande. Eventuell inkörning nästa år, samt lite grundträning i vagn. Löshoppning så fort det finns möjlighet. Fortsatta planer för framtiden är att få honom visad på utställning nästa år, treårstest på våren som 3-åring. Inridning på hösten som 3-åring/vintern mellan 3 och 4 år. Samt kvalitets som 4-årig
Ja man måste ju drömma lite, mycket kan hända på vägen