Hur går det för era 02:or?

Sv: Hur går det för era 02:or?

när jag läser den här tråden får jag just en sån upplevelse som ngn skapat en tråd om för ett litet tags sen "handlar alla trådar automatiskt om halvblod" det är 3 års test, 4 års, breeders osv osv och allt möjligt i vartenda mening...:angel:

min 4 åring, icke hbl, har tyvärr vart ur kondition pga operation en lång tid. har precis börjat hoppa, kanske hoppat 8 ggr. red en 70 cm felfritt på tävling i helgen iaf.

Självklart handlar alla trådar om halvblod! Alla andra typer av hästar är att förakta! ;) :angel:

Näe, men faktum är ju att de event du skriver om är för havbloden och de är en del i avelsmålet och en del i utbildningen av våra halvblod. Även ponnyer för den delen!

Således är det ju halvbloden som är mest jämförbara när det handlar om det här, och det var därför jag undrade. Det är alltid kul att bolla träningstips, fram- och motgångar och allt annat som har med hästutbildningen att göra med de som är i samma situation och med samma mål.

Därmed inte sagt att det inte är intressant att höra hur det går för ditt "icke-halvblod" på hoppfronten, även om du inte ska rida 4-årschamp! ;)

Och grattis till den felfria ritten såklart!

/C

Vi har 2 st 02:or på "jobbet"
den ena Cappuchino-Cor de la Bryere, har jag hoppat nu sen 1 år tillbaka, han har hoppat bana hemma på gräset med titthinder o allt möjlgt läskigt felfritt på ca 1m. Han ska ut o deb. nu snart sen ska han gå på lite bete också.

Den andra 4åringen har precis kommit, bara hoppat serier >110. än så länge så vi får se vad det blir av den.

Hur gör ni andra med bete och så i sommar? Hur länge släpper ni? Om man funderar på att försöka kvala kan de ju inte gå för länge:crazy:
Hur mycket har de gått innan i år? Viloperioder?

Lilleman har gått ganska lite i vinter/vår. Flera två-treveckors viloperioder lite här och där.

Nu ska han åka på bete på måndag och då räknar jag med tre veckors helt ledigt, fjärde veckan sätter jag nog igång honom lite lugnt så han inte tappar precis allt. Eventuellt får han nån vecka till senare under sommaren.

Jag ser hellre att det blir fler behövliga lagom pauser än tre månader på bete för en häst som är tänkt ska tävlas osv. Sen har vi hyfsade stora gräshagar här hemma som han går i till vardags. Men ett par veckor ska han få vara hel vildhäst!

/C

matjo537 skrev:
Hur gör ni andra med bete och så i sommar? Hur länge släpper ni? Om man funderar på att försöka kvala kan de ju inte gå för länge:crazy:
Hur mycket har de gått innan i år? Viloperioder?

Min har nog gått hårt hella årte(redab kvalad till 4 års) men ska inte ut på något bete utan ska tränas & tävla för att få rutin. Hon får nog 1 - 2 veckors ledigt i sommar men inte mer..

Oki. Då behöver jag kanske inte oroa mig för att jag tar min för hårt ;) Snygg häst förresten. När reds den in? Vad är det för stam, hur stor är den? Nyfiken:o

matjo537 skrev:
Oki. Då behöver jag kanske inte oroa mig för att jag tar min för hårt ;) Snygg häst förresten. När reds den in? Vad är det för stam, hur stor är den? Nyfiken:o

Det tycker jag beror helt på hästens mognad, växtperioder osv. Man skall nog inte generalisera hur hårt man kan ta en 4 åring, men personligen tycker jag dom flesta mår bäst av att få sommar vila om inte rent fysikt så mentalt:)

Ja, självklart beror det på hästen! Min ska ju som sagt få minst 5 veckors vila, vilket jag tror räcker för henne. Hon är bra i psyket, fin i kroppen och har kännts pigg och glad hela tiden. Gillar att arbeta, men det gäller ju att behålla den inställningen! Känns hon trött ställer jag av henne direkt.

matjo537 skrev:

Min tjej är efter Cardento - Cortez. Hon är 170cm eventuellt lite högre har inte mätt henne själv och hon blir nog lite större.

När hon reds in vet jag faktiskt inte jag köpte henne själv för 3 veckor sen men hon har rätt mycket tävlingsrutin redan..

Ja, det verkar hon ju ha! Bra stam och lagom stor, blir säkert en stjärna ;) Lycka till med pållen!

Min 02 har precis kvalat han med, nu ska han få 5 veckors vila.
Han har skött sig kanonbra, är inte ett dugg tittig och VILL verkligen hoppa. Han växer lite fortfarande och är 173 cm men smäcker. Han är väldigt tidig och färdig i kropp och huvud.

Däremot har han stora problem med att vila, när någon rör sig vid stallet gnäggar han och kommer springade i hopp om att bli riden. man kan nästan se på honom att han ser besviken ut när det inte är hans tur.

Jag tycker nog att max 2 veckors vila för en 4-åring är i snålaste laget. Särskilt som hon växer och har gått hårt hela året.
Men lycka till iaf.

Nu är min lilla på betet! Rejält tuggad på men väldigt lycklig! :) Går i flock med två 3-åringar, 2 st 2-åringar och 2 1-åringar. Senare kommer även 3 ston med föl.

Han får nog vila helt 3-4 veckor, sen sätter jag igång honom lite lugnt när han går kvar där uppe. Får se när han tas hem, beror på väder vind och ridmöjligheter där!

/C

Narcissa skrev:
Jag tycker nog att max 2 veckors vila för en 4-åring är i snålaste laget. Särskilt som hon växer och har gått hårt hela året.
Men lycka till iaf.

Tränare och ryttaren somkommer tävla henne tycker det blir lagom hon ska gå kvaliten och sen få lite semester i höst/vinter sen åker hon iväg till ryttaren..

Narcissa skrev:
Ok!
Så du ska inte tävla henne själv? Det är nog rätt förnuftigt kanske.

Jag kommer rida lite 90 1m med henne nu i sommar så hon får mer rutin på allt runt om kring tävlingarna också sen som 5 åring ska hon tävlas av en annan..

Lånar knapp...
Då har man klarat av debuten... Hinder 1 och 2 hoppade han jättefint hinder nr 3 tar han ett jäääätte språng på som studsar mig halvvägs upp till himlen efter hindret svänger han till höger och jag till vänster...:rofl:
Men men, jag landade snyggt på fötterna och klappade om lille skutten, han gjorde verkligen inget fel, matte skall sitta bättre kvar i sadeln bara. I övrigt måste jag säga att han skötte sig bra på tävlingsplatsen - lite nervös och stirrig men det lugnar ju ner sig med tiden. Då är det bara att ladda för nästa....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3